Käynnistys ongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Garvis, 26.6.2015.

  1. spinneri

    spinneri Gearhead

    Ei virtalukon pohjassa ole välttämättä mitään vikaa. Oireiden perusteella vaikuttaa enemmänkin siltä, että startin solenoidi on sanonut poks. Jäänyt ensin "päälle" asentoon, sittemmin ei jaksa enää kytkeä. Varaosatiskille vain uutta solenoidia (tai tarvittaessa koko starttia) ostamaan.


    Auttavat kommentit starttasi

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  2. AnHie65

    AnHie65 2nd gear

    Auttavat kommentit saattoivat olla kovin kohdallaan. Tuntuu tosiaan, että virtalukon pohja toimii. Starttimoottori oli rääkistä saanut ns. tarpeekseen. Uusi tilattu ja tulossa. Vaikea kaivaa perisyntiä tuosta lämpöä saaneesta osasta ilmeisesti...
     
  3. artz

    artz Gearhead

    Omalta osalta sain testattua sen, että ruuvarilla starttaa kun ottaa virtaa suoraan akulta erillisillä kaapeleilla. Sen jälkeen koitin samaa kun akku omalla paikallaan ja starttaa meisselillä edelleen. Opettelin ensin toisella irrallisella startilla viilapenkissä niin ei tarvinnut auton alla arpoa millai kipinät lentää yms.

    Sitten ei enää käsittääkseni ole muuta vaihtoehtoa kun joku vika virtalukossa tai sinne menevissä johdotuksissa. Autossa on vielä erillinen kytkin josta saa sytytysvirrat pois. Sen ehdinkin jo testaamaan ja kunnossa on. Mites tätä virtalukon/johtojen tutkimista kannattais lähestyä? Tuo johtoviidakko kojetaulun alla vähän hirvittää.

    Kun kerroin että starttasi seuraavana aamuna, niin olipa ennenaikainen ilo. Enää ei starttaa ja ei ole kasteltukaan tässä välissä.
     
  4. ViLU

    ViLU Gearhead

    Helppoa, jos sulla ei ole sähkökaaviota kyseisestä kulkineesta niin lähdet vaan sauraamaan sitä startin herätteen piuhaa konehuoneesta aina sinne virtalukolle asti.

    Mulla on edelleenkin Impalassa startilta tulipellin liittimeen menevä startin herätekarva poikki. Virtalukolta tulipellille se on ehjä.
     
  5. artz

    artz Gearhead

    Helpommin sanottu kun tehty. Auto upottavalla soralla ja hiukan vaikea oli toi starttikin katsoa sen vuoksi. Mutta yritettävä kai on..

    ..johto mistä sytytysvirta katkastaan menee tulipellin läpi ja toisesta päästä loppuu sulakerasian keskelle. Mites se mahtaa jatkaa siitä rasiasta?
     
  6. ViLU

    ViLU Gearhead

    Mulla kävi vastaava Suburbanissa muistaakseni viimekesänä. Starttimoottori toimi kyllä tämän episodin jälkeen, mutta otin sitten startin pöydälle huoltoa varten.

    Syy miksi mulla jäi starttimoottori päälle oli se, että bendixi oli lähes jumissa. Koitin ensiavuksi rasvaa siihen bendixin akseliin ja heti helpotti. Tein kuitenkin täydellisen huollon starttiin, kun se kerran oli pöydällä. Eli täydellinen puhdistus, laakerit, uusi solenoidi ja hiilien tarkistus. Hiiliä en vaihtanut, kun ne oli melkeen uudet.
     
  7. ViLU

    ViLU Gearhead

    Ei ne piuhat auton alla mene...Nooh, onhan tossa ite tullu tiputettuu Impalan laatikko maahan ja laitettuu takasin, upottavalla nurmikolla :)

    P.S. Auton voi myös tunkkaa ylös upottavalla alustalla kunhan laittaa vaan tarvittavia lankkuja alle, helppoo kun vaan tekee...
     
  8. artz

    artz Gearhead

    juu kyllä mä just noin olenkin auton tunkannu mutta ei se mitään herkkua ole siellä alla silti liikkua.

    Startilta lähtee johdot ylös tulipellin vieressä jakajan takaa mutta just startin kohdalla olis kyllä muutamia liittimiä niin ahtaassa paikassa et pitäis saada auto kunnolla ylös.

    Jaa näyttäs jakajan BATT johto olevan mikä tolla sytytysvirtakatkasijalla hoidetaan
     
  9. ViLU

    ViLU Gearhead

    Tiedä miten noi karvojen värit on muuttunu näissä kikottimissa, mutta violetti karva lähtee siitä startin herätteeltä jos on alkuperäinen. Samalla värillä jatkuu tulipeltiin, siitä sisäpuolella neutral safety switchiin ja siitä virtalukolle. Voi myös olla se neutral safety switch paskana/huonosti säädetty tms. Se kytkin on rattiputkessa kiinni. Kytkee virrat vasta startille, kun on keppi P- tai N-asennossa. Edellyttää tietenkin, että se on toiminnassa alkuperäisessä paikassa.

    Tietty voi sieltä sisältäkin lähtee tutkimaan jos se kytkin on rikki.
     
  10. ViLU

    ViLU Gearhead

  11. artz

    artz Gearhead

    SELVISI!!!

    Nyt kyllä --tuttaa aivan törkeästi ja samalla on onnellinen olo kun olikin niin pienestä kiinni. Neutral safety switch kun tuli mainittua niin aloin sitä tutkimaan. Autossa on 80-luvun ohjauspylväs ja tilttiratti jossa on ollu rattikarahka ja nykyään on lattiashifteri. Safety switch toimii edelleen kun rattipylväästä pyörittelee sitä muoviputkea ja se oli jonkun ropaamisen aikana kääntynyt ja oli sama kun olis ollu vaihde päällä.

    Mitä johtojen värityksiin tulee, niin melko siistit sähköt tuossa kyllä on mutta johtojen värit ei enää niin taida pitää kutiansa.

    Pienestä ketutuksesta huolimatta tulipahan vietyä taas harrastusta eteenpäin ja nyt on startin toiminta melkolailla selvillä ja muutenkin tämän auton sähköt vähän paremmin hallussa.

    Ja kiitos noista kaavioista VILU! Vaikka en tälläkertaa tarvinnutkaan niin pistän talteen. Varmasti tulee joskus tarve kuitenkin! Vaihtarina tässä linkki jos joku kaipaa ilmaiseksi User Manuaaleja

    http://freeshopmanual.com/downloads.php ... owstart=45

    Itse tuolta latailin muutaman eikä virustorjuntakaan mitään pöpöjä löytänyt. Ihan kaikkea tuolla ei ole mutta todella paljon hyödyllistä manuaalia ja muuta!
     

Kerro tästä muillekin!