Tasavirtalaturiin käypänen jännitteensäädin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja generalo, 6.2.2016.

  1. generalo

    generalo Gearhead

    Allekirjoituksen auton sähköt rupes kikkailemaan omiaan. Tyhjäkäynnillä jännite normaali 13V, kierroksilla yli 16V (ehkä enemmänkin, mittarissa asteikko loppuu tuohon kuuteentoista). Eli jännitteensäädin sökö.

    Laturi lienee alkuperäinen tasavirtarotuinen, tämmönen:
    http://i5.aijaa.com/b/00938/14094065.jpg

    Nuo laturin kyljessä olevat navat ovat C ja F (tuosta ceestä en ole ihan varma voi olla ehkä myös G? aika, ruoste, öljy ja muu paskatöhnä tehnyt tehtävänsä, ei erota), laturin päädystä meni yksi johto suoraan akun plussaan. C ja F -navoista meni piuhat jännitteensäätimelle.

    Jännitteensädin on tämmönen, kolminapainen:
    http://i3.aijaa.com/b/00850/14094066.jpg

    Koppa otettu siis pois päältä. Näemmä tiiviste falskannut ja päästänyt kosteuden sisään, josta ruoste. Jos nyt oikein ymmärsin, niin säätimeltä meni kahdesta navasta johdot noihin laturin C ja F -napoihin, ja kolmannesta säätimen navasta piuha latauksen merkkivalolle... kai?

    Mistäs mie tähän nyt uuden säätimen? Motonetillä tämmöstä, mutta liikaa napoja, lie jotenkin sovellettavissa?
    http://www.motonet.fi/fi/tuote/113060/J ... irtalaturi

    Vaihtovirtalaturin säätimestä ei vissiin saa käypästä?
     
  2. Bukero

    Bukero Gearhead

    Jos auto on oikee ajeluauto eikä pelkkä tallinkoristus, niin kannattaa siirtyä vaihtovirtalaturiin. Niitä saa nykyään tuommosen tasavirtakikottimen näköisenäkin. Niin tyyli säilyy.
     
  3. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Tasavirtalaturista ei ainakaan akulle kuulu mennä suoraan mitään muuta kuin mahdollinen maa johto.

    edit Tasavirtalatureita on kahta perus tyyppiä bosch tyypissä säädin maadoittaa kenttää DF ja kentän toinenpää on laturin sisällä kytketty päävirta napaan D+.

    Lucas tyyppissä taas kentän toinenpää on suoraan maissa ja säädin syöttää sille sähköä.


    kytkentä ulkoisesti samoin molemmissa tyypeissä eli laturilta kaksi johtoa säätimelle, säätimeltä akulle, ja lisäksi mahdolliset maajohdot jos ei suoraan rungosta maadoitu. Jos merkkivalo on lisävarusteena niin se tulee siihen säätimen ja laturin väliseen paksumpaan johtoon.

    KAtso sitä motonetin säädintä tarkemmin, ei siinä ole yhtään enempää nastoja osa vain on tuplaliittimillä. Mutta onko laturi lucas vai bosch tyyppinen ratkaisee sen sopiiko tuo.
     
  4. generalo

    generalo Gearhead

    Tässä tarkemmin ajateltuna taidankin päätyä tähän ratkaisuun... Motonetin säädin taisi olla 25e (sivut näemmä nyt fiksailun alla, niin ei voi tarkistaa). IKH:lla näyttäs olevan myynnissä ihan käypäsen oloinen peli, kiinnityskorvakot suurinpiirtein sinnepäin ja 70A luulisi riittävän. Säädinkin tulee mukana, kun on sisäinen.
    http://www.ikh.fi/ST0215_LATURI_70A_VALMET_FORD_13MM

    Autolla tulee ajeltua harvakseltaan, varmaan kesällä välillä töihin ja muutama pitempi reissu. Työmatkakin 3km, lie kerkiää vanha tasavirtalaturi lataamaan yhtään sillä matkalla :-? Meikäläisen tuurilla pelkän säätimen vaihduttua uuteen seuraavaksi räjähtää itse laturi, parempi uusia kaikki kerralla.

    Ulkonäöllisesti ei merkitystä, ei ole museopeli, ja laturi jää muutenkin aika hyvin piiloon.
     
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ihan yhtä hyvin tollanen tasavirtalaturikin toimii mitä vaihtovirtanen kunhan laturissa on kaikki kunnossa eikä autossa ole lisävloja tai isoja humppavehkeitä. Yleensä noissa kun joku on tullut valittamaan tasavirtasen kelvottomuutta on katsottu laturin sisään niin sieltä puuttuu hiilet kokonaan tai jännitteensäädin on säädetty väärin johonkin 11 volttiin.
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Riittää hyvin ja lataa paljon tehokkaammin kuin alkuperäinen. Ja siitä voikin tulla pahimmillaan harmi. Dartin laturia vaiheittain alkuperäisestä 26A telamiinasta isompitehoiseen samannäköisen ja lopulta juuri tuohon "valmetin laturin" vaihdellessa suli mulla sekä ampeerimittari kojelaudasta että myös tulipellin läpiviennin liitos. Lopulta vahvistelin keskeiset piuhat ja ohittelin pahimmat kapeikot. Autopalokin oli aika likellä niiden hentojen hapettuneiden liitosten kärytessä kesken ajon. Pientä tulta oli konehuoneessa...

    Autosähköliikkeestä kun hakee tommosen laturin, niin ne saa vaihdettua hihnapyörän eri offsetille joka voi helpottaa asennusta alkuperäisiin kiinnikkeisiin.
     
  7. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Mopariin laturia tehokkaammaksi vaihtaessa käy herkästi kuten yllä mainittu. Se alkuperäinen amperimittarin virtapiiri kannattaa ohittaa ja vetää paksukaapeli suoraan laturin +pultista akun +napaan ja sama tepsii myös orkkislaturin useimpiin metkuihin...
     

Kerro tästä muillekin!