6 voltin järjestelmä, 12 voltin akku?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja El C, 6.2.2016.

  1. El C

    El C 3rd gear

    Pitäis koekäyttää -54:sen kone, jossa on vielä paikallaan 6 volttisen apulaitteet, joskin laturi on jo 12v. Kiinni on siis vain koneen sähköt, ei mitään valoja jne. Kestääkö puola, jakajan värkit?
    Mitä hajoo ensin?

    Toinen asia.
    Oon siis vaihtamassa sähköt 12 volttiin ja tarkoitus on käyttää alkuperäistä jakajaa. Kärjistä
    haluan eroon, mikä on paras tapa edetä?
    Pertronics Ignitor kenties?
    Joku muu?
     
  2. chevySB383

    chevySB383 1st gear

    Veikkaanpa että puola ottaa osumaa ja katkojan kärjet kipinöi kun ukkosrintama, koska jännitteen tuplaaminen tuplaa myös jokaisen 6V virtapiirin virran. Voin olla väärässäkin mutta noin sähkön perusteita miettien ei voi olla pitkäikänen kokeilu.

    Tutulla oli cranen XRI kärkien tilalla ja ainakin siinä tapauksessa kaasuun vastaavuus parani ja sytkäkatkot väheni merkittävästi (korvilla kuuli eron)
     
  3. f34

    f34 Double Gearhead

    puola pitää vaihtaa, jakajassa olevasta konkasta en ole varma
     
  4. El C

    El C 3rd gear

    Tänx, näin vähän uumoilinkin.
    Koitan tehdä melkein mitä vaan (siis en välttämättä osaa mutta yritän kuitenkin) mutta sähköhommat on mulle ihan ufoja.
    Nappaan huomenna uuden 12v puolan ja kokeilen vasta sitten.
    Oisko ehdotuksia hyvästä, ajattelin kärkien tilalle laittaa Pertronicsin järjestelmän.
    Toinen vaihtoehto on sellainen muistakseni Chevy S10:n jakajasta modattu elektroninen jakaja. Jostain sellainen on hyllyyn tullut. Puolanhan kai sekin tarvii?
    Mites sen etuvastuksen kanssa?
    Joissain puolissahan se on valmiina, joskus johdossa ja joskus erillonen mötikkä?
     
  5. starsky

    starsky 1st gear

  6. El C

    El C 3rd gear

    Ok,kaikki tuntuis toimivan paitsi bensapumppu. Kalvot kuivuneet, kuten odottaa saattoi.
    Hoidettu.
     
  7. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Väärin päin ajateltu. Ensinnäkin virta on 12V systeemissä puolet 6V systeemistä (P=U*I, tässä P jokseenkin vakio).
    Toiseksi kärjet ovat korkeajännitepuolella, puolan toisella puolella.
    Puola toki on vaihdettava 12V malliin. Korkeajännitepuolen vehkeet kestää ja toimii kyllä.

    Olen aina silloin tällöin antanut apuvirtaa 12V akusta 6V jenkkiin. (Vain starttaamisen ajan, of course. No problems, kunhan ei napsauta valoja päälle tuolloin. Olen jopa kuullut, että jotkut ovat jättäneet alkup. 6V startin koneeseen vaihtaessaan muuten 12V sydeemiin. Pyörii vinhasti, mutta kuulemma kestää.
     
  8. El C

    El C 3rd gear

    Juu, ekan koneenvaihdon (Ford v4 > v6 / 6v > 12v) kun tein joskus 80-luvulla niin jätin 6v startin ja toimi hienosti. Samoin jätin töötön ja oli melko äänekäs!
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kärjet ei kyllä ole korkeajännitepuolella :eek:

    Korkeajännitepuolellahan on sytkäpiuhat, pyörrin ja jakajankansi sekä tulpat tietty, matalajännitepuolella kärjet ja konkka. Puola on vähän molempia.

    Ne kärjethän vaan pätkii sitä 12V virtaa millä puolaa ladataan ja aiheutetaan konkan kanssa se nopea maadotuksen katoominen jolla saadaan se korkea jännite sinne sytkäpiuhoille. Mainittakoon nyt vielä että konkan pääasiallinen tehtävä ei siis ole kipinöinnin estäminen mitä kuulee vielä nykyisinkin valitettavan usein vaan se maadotuksen hävittäminen millä saadaan jännite nousemaan korkeajänöpuolelle nopeesti.

    Kärjet kyllä kestää ton jännitteen noston mutta konkka voi olla kannattavaa pistää jostain vastaavasta 12V systeemistä sinne kun noitten mitotuksista ei tiedä.
     
  10. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Mulla kans6v startti vaikka muutettu muuten 12v systeemiks.
    kyllä pyörii.
    puola pitää vaihta ja konkka.
    Ei kyllä ollu itelöämitään ongelmaa kärkien kanssa, toimi ihan hyvin myös.
     
  11. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Taitaa kuitenkin laitteiden ottaman virran voimakkuus useimmissa tapauksissa pysyä suunnilleen samana ja teho tuplaantuu. Startti kestää tuplatehon kun se ei yleensä ehdi kuumentua niin paljon että sulaisi. Muut laitteet eivät tahdo kestää tai toimia (mittarit, laturi) suunnitellulla tavalla.
     
  12. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Pojilla heittää nyt amppeerit volttia :) Jos samaan kuormaan (R=vakio, sehän ei muutu jos laite ei muutu) jännite kaksinkertaistuu, niin virta myös kaksinkertaistuu ja teho nelinkertaistuu. 6V startti siis tempoo nelinkertaisen tehon 12V jännitteellä. Ohmin laki on yksinkertainen.
     
  13. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Olet oikeassa.
     
  14. Bukero

    Bukero Gearhead

    mutta kärjethän katkoo kyllä maita... :soosoo:
     
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    No juu mutta 12v siellä menee eikä korkeejännite
     
  16. T&S

    T&S Gearhead

    Ja sen konkan tehtävä on kyllä estää se kipinöinti
     
  17. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Jos konkkaa ei olisi, maa katoaisi kärkien auetessa paljon vauhdikkaammin. Mutta puolan läpi liikkuvalla virralla ei olisi minne mennä, joten se hyppäisi avautuvissa kärjissä. Konkan tehtävä on se että puolan läpi liikkuva virta menee sinne konkkaan, estäen näin kärkien kipinöinnin. Puolan ensiöhän on kela, vastustaa virran muutosta.
     
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei vaan se konkka nopeuttaa sitä maan katoomista sieltä puolasta primääripuolelta jollon kipinäjännitteen nousuaika on pienempi.
     
  19. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Konkka hidastaa maan katoamista. Kärkien avautumishetkellä jännite konkan yli on 0V, eli molemmat konkan navat on maapotentiaalissa. Jännite konkan yli alkaa siitä sitten kasvaa sitä mukaa kun konkkaan tulee varausta (=virtaa). Mitä suurempi konkka, sitä enemmän hidastaa. Jos ei ole konkkaa ollenkaan, jännite nousee nopeammin.
     
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mun pitikin tonne kirjottaa että kärkien palamista se konkka ei ole estämässä, totta kai se sitä kipinöintiä estää :oops: Mikä lie aivopieru päässyt.


    Kyllähän se silti sitä magneettikentän romahtamista nopeuttaa kun se virta primääripuolelta varautuu sinne konkkaan heti kun kärjet alkaa aueta eikä hitaasti kipinöi kärkien välissä?

    Mulla ei tällä hetkellä ole tosin enempää aikaa paneutua tohon, esittää lähteitä tai pähkäillä asiaa. palaan siis asiaan myöhemmin kun tarkastan vielä mitä noissa kirjoissa sanotaan tosta kun mun täytyy niistä pari muutakin juttua tarkastaa. :)
     

Kerro tästä muillekin!