Furyn pyyhkimet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja kustomkuuppa, 1.8.2011.

  1. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Mikä on kun pyyhkimet heiluvat täyttä vauhtia riippumatta mille nopeudelle (3 tai 4kö niitä on) nupin kääntää? Ja eikö jo vuoden 75 mallissa pitäisi pyyhkimien pysähtyä aina lasin alalaitaan kun nupin vääntää nollille? Nyt pysähtyvät mihin sattuu. Katkaisimen pitäisi olla ehjä.
     
  2. Puutera

    Puutera 3rd gear

    Morjensta!

    Kuinka sattuikaan: Aloin painiskella saman ongelman kanssa noin viikko takaperin vuosimallin -73 kanssa. Autossani pyyhkimet toimivat aikaisemmin juuri kuvaamallasi tavalla, mutta nyt kaikki on toisin.

    Jos löydän vian, niin kerron siitä pikimmiten.
     
  3. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Joku on ohittanut nopeudensäätövastukset niiden kärähdettyä? Kaavion mukaan ne pitäisi löytyä katkaisijasta itsestään.

    Vuotta vanhemmassa Plymarissa palautus tapahtuu niin että moottori pyörähtää vähän taaksepäin ja samalla vääntövarressa oleva ilmeisesti jonkinlainen epäkesko/räikkäsysteemi kasvattaa varren pituutta tuohon suuntaan niin että pyyhkijät tulevat alemma. Ilmeisesti palautustoiminto/katkaisinsysteemi tuota varten on moottorissa mutta en ole sitä purkanut.
     
  4. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Pyyhkijän moottorin sisällä on näissä vehkeissä ja monessa muussakin katkojan kärkiä muistuttava kuparinen kontaktipinta. Omassa VIPissäni ajan kuluessa pinnat olivat hapettuneet ja liikkeessä erkaantuneet toisistaan. Aukaisu ja rasvaus auttoi. Lisäksi kannattaa tarkistaa ettei mikään pyyhkijän moottorin johdoista vedä maihin moottorin kuoren sisällä.
     
  5. Puutera

    Puutera 3rd gear

    Hyvä huomio! Kiitokset! Täytyypä hetkeksi muuntautua Barba-Papaksi ja tarkistella osasien toiminnot.
     
  6. HÖTSÖ

    HÖTSÖ Gearhead

    Pyyhin

    Siellä moottorissa on sellainen muovi kiekko jossa palautin systeemi . omassa-75 Monacossa tämä myös rikki. Muuten kyllä toimii.. NIIN ja onhan mulla myös ehjä moottori EI vain ole myynnissä
     
  7. Puutera

    Puutera 3rd gear

    Ei olisi ihme, jos hapettuminen olisi syypää: omat kokemukset kielivät juurikin tuosta vaivasta, kun välillä toimii ja välillä ei.

    Sähkö on hyvä renki, mutta huono isäntä!
     
  8. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Sähkö on maailman huonoin keksintö. Rampauttaa ihmiset ja saastuttaakin niin helvetisti :lol: Toimispa kaikki vielä höyryllä.
     
  9. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Samaa mieltä. Sähköstä ei ole kuin riesaa ja sitä on mahdoton ymmärtää kun ei näe miten ne elektronit johdossa vilistävät.
     
  10. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    No eipä ollut muuta vikaa kuin vieressä olevan valokatkaisimen juureen tuleva maadoitusjohto oli irronnut ja sukeltanut syvälle kojelaudan sisään niin etten arvannut moista piuhaa olevankaan. Nyt toimii taas 4 nopeutta, vielä kun sen palautuksen saisi futaamaan.
     
  11. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Hyvä että joskus näinkin eikä aina vaikeinta kautta. 8)
     
  12. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Samankaltaista ongelmaa Challengerissa. Ensin korjasin kiinni hitsautuneen ja rikkoutuneen pysäytysliuskan. Ei korjannut ongelmaa, noissa pitäisi olla portaaton nopeus mutta pyyhkivät vain yhtä nopeutta ja takaisinpäinajo ei toimi jolla pyyhkijät menevät piiloon.
    Lisäksi silloin kun ovat pois päältä eli takaisinajo pitäisi toimia, liitin räpsähtää kytkettäessä selkeästi eli virtaa kulkee, jonnekin. Räpsähtää vähemmän kun käynnin aikana ottaa liittimen irti ja laittaa takaisin. Myös käyttökytkin raksahtelee ollessaan "poissa päältä" n. 20 sekunnin välein ja valot himmenee, tuolla voi olla jonkinlainen lämpöliuskasuojaus.
    Seuraavaksi avasin moottorin ja johtojen eristeet olivat kuluneet läpiviennin kohdalta. Korjasin nuo, ei tälläkään vaikutusta.
    MyMoparista en löytänyt kytkentäkaaviota jotka selvittäisivät tarkemmin tuon ohjauskatkaisijan ja pyyhkijän kytkentöjä, välijohdot noista kyllä löytyi.
    Olisi helpompi etsiä vikaa jos tietäisi minne virtaa pitää mennä milloinkin. Muistaakseni tuo toimi kun auto jäi 90-luvulla seisomaan joten voi olla hapettumaakin, jossain. Tai sitten kenttäkäämi oikarissa jos tuolla on eri käämit eteen- ja taakseajolle. Tai jotain? Kun tietäis minkä johtojen välistä mittaisi vastusta.
    Kai tuo aikanaan funtsimalla selviää, mutta jos jonkun kirjat kertoo laitteiden sisäisistä kytkennöistä niin saa kertoa.. Tänään loppui hermot ihmetellä enempää.
     
  13. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Oma moka.. :oops:
    Olin räplänny hapettunutta mittariston valojen säädintä useampaan otteeseen että sain sen toimimaan ja hukannut yhden katkaisijapanelin ruuveista. Ja jätin ruuvin pois juuri siitä reiästä jonka kautta panelin taustakehikko maadoittaa itsensä. Näköjään pyyhkijät vaatii tuon käyttökatkaisinrungon maadoituksen.

    No tulihan korjattua pysäytyskärjet ja johtojen eristeet. :D
     
  14. Dotge Joe

    Dotge Joe 1st gear

    Löytyy tuo pyyhkiöiden sisäinen kytkentä 2 ja 3 nopeus malleista, s-posti osoitetta tuleen yv:nä ja paluuna kuvia
     

Kerro tästä muillekin!