Haltech Chevyn TPI-moottorissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Roadmaster, 29.4.2004.

  1. Roadmaster

    Roadmaster 3rd gear

    Onko ketään asentanut Haltechin ohjelmoitavaa ruiskuboxia TPI-moottoriinsa ?
    Tuli vaan mieleen sellainen asia, että jos käyttää alkuperäistä Chevyn jakajaa, joutuu tekemään hieman muutoksia pyörijän kiinnitykseen saadakseen Haltechista kaiken hyödyn irti.
    Eli jos jotakuta asia kiinnostaa, kerron miten muutos tehdään.
     
  2. vanha olds

    vanha olds 1st gear

    Kiitos edellisistä neuvoista VATSista ym! Laitoin lopulta Haltechin ja moottori käy. Säätöihin en ole vielä ehtinyt tarkemmin tutustua. Kiinnostaa kovasti tietosi. Moottori on siis Camaro -89 ja 305 tpi.
     
  3. kärrypoika

    kärrypoika 3rd gear

    vähän offtopic, mutta onko haltech ja hestec samanlaiset järjestelmät? Voisi olla aika hyvä kiihdytyksessä kun saisi ne ylärajat määriteltyä niin ei alkaisi niin paljon sutimaan...
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Millaiset puolat teillä on käytössä? Itellä on Autronic sequentaalisesti sytytys sekä suuttimet ja hakusessa Mercurin perämoottorin CDI-puolat. Ongelmana on vain kun ei tahdo mistään löytyä sopivaa CDI-vahvistinboxia. Ajatuksia? Siis pitäisi pystyä ajamaan CDI puolia kun tavallisilla sytkänvahvistimillahan niitä ei tunnetusti saa oikein toimimaan.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    no kerro hullua alkoi kiinnostamaan
     
  6. Roadmaster

    Roadmaster 3rd gear

    No yritetään selittää.
    Kun Haltechin ohjelmassa on perussytytysennakon säätö, joka tunnistaa alkuperäiseltä virranjakajan anturilta sykkeen lisäten siihen oman viiveensä. Laskee siitä sitten sen ohjelmoitavan sytytyshetken, jonka seurauksena virranjakajan pyörijä ei enää kohtaakaan kannessa olevaa nastaa enää samassa kohdassa, kuin aiemmin omalla tietokoneella lasketussa sytytyshetkessä. Seurauksena on, että suurilla ennakoilla ja kovassa moottorin rasituksessa (suurella vaihteella kiihdytettäessä) kipinä ei enää jaksakaan loikata pyörijästä kannen nastaan.
    Virranjakajan akselilla olevaan alkuperäisen pyörijän kiinnityksen viereen voi hitsata pienet rautapalat, johon voi porata uudet paikat pyörijän kiinnitysruuveille.
    Oikean paikan läytämiseksi tarvitset yhden ylimääräisen virranjakajankannen ja ennakonsäädöllä varustetun ajoituslampun.
    Virranjakajankanteen porataan noin 10mm reikä vaikkapa ykkössylinterin johtonastan alapuolella, sellaiselle korkeudelle josta näkee pyörijän liikkeen virranjakajan sisällä.
    Sitten ajoituslamppu ykkössylinterin johtoon, moottori käytiin ja etsimään ajoituslampun säädöllä pyörijä osumaan keskelle kannen nastaa sytytyshetkellä.
    Jos esimerkiksi perusennakko on 10 astetta ja maksimi ennakko 40 astetta, pitäisi 25 asteen ennakon kohdalla kampiakselilta katsottuna pyörijän olla vastaavasti sen edellä mainitusta reiästä ajoituslampulla katsottuna olla reiän keskellä. Jos ei ole, voi nyt sillä ajoituslampun säädöllä katsoa miten monta astetta ja mihin suuntaa pyörijää pitää siirtää siellä virranjakajan akselilla saadakseen pyörijän keskelle.
    Aiempien kokemusten perusteella pyörijän kiinnityspistettä joutuu siirtämään noin 10mm.
     
  7. vanha olds

    vanha olds 1st gear

    Mielenkiintoista! Onko sinulla muita hyviä Haltech-kikkoja?
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    olen harkinnut hestec:in hankkimista isohkolohko foordiin.ja arveluttaa ko laitteen toimivuus ja sen asennus.
    onko myönteisiä / kielteisiä kokemuksia asiaan vihkiytyneillä?
    jo etukäteen kiittäen nopeista toimenpiteistä.
    t:p.p
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    hes-tech:in ruiskun on yks kaveri asentanu fordiin . En anna tässä yhteys tietoja mut v8_magasinessa oli juttu ko kaverin autosta taannoin tutki asiaa
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    HYVIN SALAPERÄISTÄ.muttta kiitän ripeydestä.
    P.P
     
  11. hansa

    hansa 1st gear

    se on Korpela, en muista etunimeä "Jussi"???
     
  12. linc-77

    linc-77 Gearhead

    Höh, onhan mullakin Haltech e6h tossa mun Lintassa...
    Hall-anturi on kampiakselilla ja modifoitu jakaja käytössä + yksi puola
    Bensan "lutrausen " hoitaa tommonen Holleyn Pro Jection murikka. Suosittelen kuitenkin 8 kpl suuttimia imusarjaan 8)
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    hyvin suurella todennäköisyydellä näin tulee tapahtumaankin.
    kyse on oikeastaan vain siittä että laittaakko hestech vai haltech.
    jotain eroja kai niiden ominaisuuksissa on ??
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    edellisen kirjoitti p.p
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    hestec on ihan lelu ja haltec hankala ja suppea
     
  16. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kiitos vinkistä ja selostuksesta kuinka se tehdään.

    Olisiko mahdollisesti vielä kuvia toimenpiteestä,etenkin noista rautapaloista jotka hitsataan jakajaan?

    Tarkoitus on rakennella ensitalvena Haltech E6GMX kiinni pikkariin.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    ja onhan ne vieläpä kalliitakin mutta mikä nuista rakkineista tekee niin kehnoja ? olisko kaasari sitte kuitenkin parempi . ja syystä että ?

    T:p.P
     
  18. SporttiJanne

    SporttiJanne 3rd gear

    Autronic CDI boxi

    Autronic valmistaa juurikin tuollaista CDI sytytyslaitetta, malli on 500R ja sillä perämoottorin puolat antavat hurjan kipinän. Saatavuuskaan ei ole ongelma, maahantuoja on Sporttiauto: http://sporttiauto.com
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    tuossa on tavallaan jäkeä mutta kyllähän jakajan valmistajankin on pitänyt jo ottaa tuo huomioon sillä kyllähän se ennakko muuttuu myös vakiopoksilla
     

Kerro tästä muillekin!