Pickup ei saa bensaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja puikman, 13.10.2014.

  1. puikman

    puikman 1st gear

    -91 fleetside seissyt kuukauden päivät ja meinasin sitä hieman siirtää, mutta eipäs käynnistynyt. Ilmanputsari irti ja eipäs ruiskuille tulekaan bensaa. Mistäs alkaisi vaivaa hakemaan?
     
  2. intiaani_chief

    intiaani_chief 3rd gear

    Toimiiko bensapumppu, suodatin tukossa ?
     
  3. puikman

    puikman 1st gear

    Nätisti chevy toimi kun sen kuukausi sitten jätin seisomaan.Olisiko suodatin tai bensapumppu lakannut seisonnassa toimimasta?Tarkastaa pitää.Bensapumppu on varmaankin tankissa?Suodatin missä päin?
     
  4. intiaani_chief

    intiaani_chief 3rd gear

    Kuskinpuolen runkopalkin sisällä noin puolivälissä autoa. Juu pumppu tankissa.
     
  5. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

    Itsellä 92- sama vehje.Ensinnäkin bensasuodatin ei ole missään runkopalkin sisällä,vaan runkopalkin ulkopuolella.Helppo vaihtaa,mutta epäilen vahvasti jos ei ainetta tule...bensapumppu sökönä.
    Oma oli ajettu n.290000 km ja sillon pumppu hajosi. Ei ole kallis,vaihto vaan vaatii mielellään 2 ukkoa,koska tankista lähtevät putket ovat sen verran ruosteessa/ muuten lämettyneet,etten suosittele edes yrittää irroitusta.
    Varovasti tankki irti ja siitä tankkia sivulle kallistaen onnistuu pumpun otto ulos tankista.Sitten vaan varoen,ettei hapertuneet putket ota itteensä pumppu irti ja uusi tilalle.Taas rauhallisesti tankkia paikalleen,pannat kiinni ja se alkaa olla siinä.
    No vielä siitä hinnasta,onhan sikäli kallis,kun on vaan niin pieni mötikkä,mutta kun se ei ilman sitä toimi.
    Varovasti,kuin kipeetä p...ua käsitellen homma onnistuu.
    Aikaa meni n.45 min kaikkiaan.Siinä myös vähän putsailtiin samalla paikkoja.
    Kyllä se taas sitten lähtee tulille.
     
  6. Z(etor)71

    Z(etor)71 3rd gear

    Ota vielä ennen isompia remontteja CEM:in sulake irti minuutiksi ja yritä sitten uudestaan startata.
     
  7. puikman

    puikman 1st gear

    Missäs tuollainen CEM culake sijaitsee?
     
  8. intiaani_chief

    intiaani_chief 3rd gear

    Kyllä minulla on U palkin "sisällä" suodatin, kyseessä -90 fleetside. Liekkö saivartelua mutta itse en hahmota sen olevan ulkopuolella runkopalkkia.
     
  9. Z(etor)71

    Z(etor)71 3rd gear

    Siinä ratin alla missä muutkin ja paikka oli muistaakseni nro3 ja 10A, mutta siinä silmällä katsoen lukeekin "CEM-IGN".
     
  10. puikman

    puikman 1st gear

    Ok,kokeillaanpas tuota ensin
     
  11. puikman

    puikman 1st gear

    CEM sulake irroitettu ja taisi olla tunnin verran pois. Sulake takaisin ja Chevy hörähti nätisti käymään. Mikähän tuollaisen aiheuttaa? Kiitos kaikille vastauksista!
     
  12. Z(etor)71

    Z(etor)71 3rd gear

    Virranjakajankannen alla/sisällä jakajan akselin juuressa on ns. sakaralevy ja sen sisällä käämi.
    Tämä paketti antaa analogisen tiedon sytytysmoduulille siinä virranjakajankannen "reunalla". Sytytysmoduli muuttaa tiedon digitaaliseksi ja kertoo sen CEM yksikölle.
    Jos tässä tiedon kulussa pätkintää liikaa tai ei ollenkaan, eli CEM ei saa tietoa kipinästä/moottorin pyörimisestä, niin ei tuo anna bensaakaan suuttimista... kaiketi estää tulvimisen ja katalysaattorin hajoamisen... öljyjen bensaantumisen tms. mistä tuon tietää.
    Vikana tuolla on siis joko tuon sakaralevyn murtuminen/halkeaminen tai sen käämin hapettuminen/hajoaminen... ja tämä kaikki siis edelleenkin olettamuksia eikä perustu millään muotoa tietoon tai mihinkään muuhunkaan.

    Niin... vikahan voi kyllä olla missä tahansa virranjakajan ja CEM yksikön välillä...

    Vian ollessa päällä SES-valo jää vilkkumaan muistaakseni koodia 12, kun ensin on vilkkunut kolme kertaa koodin 12 jonka vilkkuu aina.
    http://www.handen.us/caprice/aldl.html

    Itse vaihdoin koko virranjakajan enkä alkanut edes miettiin tuon paketin korjaamista, koska kokonaishinta ei paljoa eronnut osien hinnasta... ja vaivasta.

    Pro tietäjät voivat toivottavasti kirjoittaa asiasta selkeämmin ja tietävämmin :D
     
  13. puikman

    puikman 1st gear

    Mistä hommasit koko paketin ja mihin hintaan?
     
  14. Z(etor)71

    Z(etor)71 3rd gear

    En muista paljonko oli hintaa, mutta uusi jossain 100-150€.
    Olen vuoden mittaan uusinut koko sytkäpuolen starttia myöden.

    Niin ja vikahan ei välttämättä ole sulla tuossa virranjakajan käämeissä jne. vaan se voi olla missä vaan CEM:n ja virranjakajan välillä.
    Onko nyt toiminut ok, kun sait käyntiin?
     
  15. puikman

    puikman 1st gear

    Kyllä se nätisti toimi.Nyt kylläkin peruutettu talviunille kevättä odottamaan.Ajattelin laittaa talven aikana joka tapauksessa uuden käämin,pyörijän ja kannen jakajaan.Nuo ei näyttänyt paljon maksanut ja onhan sitten uudet nekin.
     
  16. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Eipä se ECM suuttimia aukaise jos ei saa tietoa HEI-modulilta että moottori pyörii...toisaalta jos bensapumppu ei toimi, niin ei sieltä suuttimista mitään tule sillonkaan.

    Jos pumppu on sökö tai pumpun ö-painekatkasija ei toimi, niin eipä sieltä suuttimista mitään tule silloinkaan...sama tietysti jos pumpun virta jää matkalle hapantuneen liitoksen tms. takia.

    Pumppu sieltä todennäköisesti on silti menossa...saattaa toimia hetken ja hyytyy kohta taas.
     

Kerro tästä muillekin!