Keskuslukon toiminnasta...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja TerZZa, 6.3.2005.

  1. TerZZa

    TerZZa 3rd gear

    Kysellään nyt täälläkin kun ei tuolla lisävarusteet osiolla saanut vastauksia/arvauksia...


    Mulla -85 Custom Cruiserista keskuslukko pimeänä, mikäköhän osa ja missä päin autoa hoitaa napaisuuden vaihdon?

    Jännite tulee keskuslukon napille kuskin oveen ja kytkin vaihtaa molempiin suuntiin... Mikään moottori ei kuitenkaan toimi eikä kuskin oven moottorin piuhoihin tule ollenkaan jännitettä... Tämän verran olen asiaa ehtinyt tutkia ja arvelin vian johtuvan maaviasta napaisuutta vaihtelevassa osassa...? Mikäli siis sellainen on edes olemassa. Moottorit toimivat kahdella johdolla, joten omalla tietämykselläni selleinen jossain päin on koska lukituskytkin on vain vaihtokytkin positiiviselle navalle.

    Maaonkelma ilmeisestikin, kun positiivinen jännite kuskinoven kytkimeen tulee ja lähtee...
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Re: Kuskuslukon toiminnasta...

    Siellä kuskin jalkatilassa on lukonjohdotuksen liittimiä.. Itsellä oli sama vaiva ja aikani mittailtuani pengoin niitä johtonippuja siellä jalkatilassa. Ja kas löytyi irronnut liitin.. Pistin yhteen ja kas kaikki joikkasi.. :odroll:
     
  3. herrakani

    herrakani 1st gear

    Pitäiskö tommosen leppäkyljen keskuslukon muuten toimia kuskin oven avaimesta?
    Mulla ei pelaa ainakaan.

    Kuskus on muuten arabialainen herkku. Durumvehnäjauho/kananmunapuristetta, vähän niinkuin makaroonikin. Suosittelen. Keitetään kattilallinen vettä, sitten kaadetaan kuskus sinne, annetaan hengailla kannen alla 5-10min ja lisätään nokare voita. Nam nam.

    (korjasin otsikon)
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest


    Jaa vai pitäisi.. No kilauta tehtaalle ja kerro, että ominaisuus jäi tyyppiasentamatta :soosoo:
     
  5. TerZZa

    TerZZa 3rd gear

    Re: Kuskuslukon toiminnasta...

    Tarttee tuota tarkastella, kun seuraavan kerran farkun kimppuun ehtii... Jotain johtoja mulla meni kyllä kahvalle/lukollekin päin ja ihan tehdastekoisen näköisiä oli... Mutta tuskin noissa on ikinä Power-Lockki toiminnot avaimesta toimineet...kai?

    Mun Osmo tuotu amerikasta -89 ja dieselöity 03.

    Ja mitä tulee näihin mun kiruutis virheisiin niin niitä tulee jokainen saa tulkita aina parhaansa mukaan :) Kauhian pieniä nappuloita ja paksut sormet yrittää aina niitä tökkiä nopeammin kuin osuu paikoilleen...
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tervehdys,

    eipä taida keskuslukitus avaimesta toimia, ainoastaan oven sisäpuolella olevasta kytkimestä. Ethän muuten ole vain potkaissut tossun kärjellä irti sulaketaulussa kiinniollutta piuhaa....? Isokokoinen liitin törröttää kiinni ollessaan siinä sulaketaulun alalaidan tienoilla.


    Terveisin,


    Vieras
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo, pataan kaalia, vettä, porkkanoita, pieni purkillinen harissaa, pari teelusikallista kanelia, suolaa, (sipulia) ja pari kananrintafilettä paloiteltuna. Annetaan porista tunnin-kaksi ja tarjoillaan kuskusin kanssa. Vege jättää kanat pois. Addiktoivaa tavaraa :D

    ...ei jaksa kirjautua, eikä liity mitenkään aiheeseen :rotfl:

    -Jza
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tota mäkin tarjoilin.. Ittelle kävi niin..
     
  9. TerZZa

    TerZZa 3rd gear

    No ei löytynyt mitenkäänisokokoista liitintä mun keskuslukosta! Turhaan tunteja etsin ja purin kojelautaa kuskin puolelta ja ihmettelin kuinka prkl voin olla niin sokea etten löydä sulaketaulusta tai sen läheltä keskuslukon johtoja!

    No lopuksi selvisi että kuskin ovesta johdot kiersi kojelaudan yläosaan josta menee toiselle puolelle ja apparin kickpanelissa on keskuslukonrele. Eli juuri se murkula joka lyselemäni napaisuudenvaihdon tekee! Yksinkertainen 2-kärkirele. Vika oli releen hapettunut maadoitus. Sen putsaus, hitsaus ja kaikki pelaa!

    Ei mulla kylla ollut mitään isoa liitintä? Vain ovikytkimiltä johdot releelle johon tuli jatkuva virta ja lähdot ovimoottoreille... Kuskin jalkotilassa oli vain 3 kapaletta näitä oville meneviä 2napaisia liittimiä ei yhtään isompaa :( Nämä olivat alkuperäisiä kenenkää "paremmiksi" korjaamia.
     
  10. herrakani

    herrakani 1st gear

    Hyvä että vika selvis, neuvoista huolimatta :)
     
  11. TerZZa

    TerZZa 3rd gear

    Jep, se tässä oli pääasia! Tosin kumma kun kukaan ei ehdottanut releen tarkastamista apparin jalkatilasta! En sitä sieltä itsekään tajunnut etsiä kun ei ole farkku ikina osina ollut...

    Jos vikaa joillain keskuslukon toiminnassa farkussa niin sinne ekana, saa edes jotenkin mitattua mitä tulee ja mitä lähtee.
     

Kerro tästä muillekin!