mopar performance jännitteensäädin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja smuige, 9.3.2005.

  1. smuige

    smuige Gearhead

    aspenista kun virta tuntuu asteittain häviävän kunnes ei jaksa enää lähteä käyntiin ja sitten kun sen lataa täyteen niin pari viikkoa ainakin ajaa kunnes taas simahtaa. Laturi (60a) kylläkin lataa, voltteja tarpeeks, ja amppeerimittarin mukaan tarpeeks mutta ei matalilla kierroksilla. Kun kierrokset nousee yli 1500rpm niin sitten rupee virtaa tulemaan. Johtuen pääasiallisesti kaupunkiajosta ja aavikkovälityksestä 235/75/15 takarenkaista kone ei pahemmin kierrä normaaliajossa :-? niinpä silmiin osu kataloogeja selailessa moparperformancen race jännittensäädin joka puskee 13,5v jatkuvasti. Mutta mutta onko mitään järkeä laittaa semmosta? rupeeko piuhat kärisemään matkaajossa?
     
  2. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Ei se meikäläisenkään '68 Belvedere lataa tyhjäkäynnillä. Paremminkin vaan purkaa akkua varsinkin jos on valot päällä. Tosin se kyllä lataa sitten hieman liikaakin kun kierrokset nousee hieman. Mikään ei ole hyvä. Kai pitäis vaihtaa uudempi laturi ja elektroninen jännitteensäädin. Tuo moparin kisasäädin ei varmaan normaalissa ajossa ole kaikkein paras. Ensin se ei lataa tarpeeksi eli +14 volttia ja sitten täyteen jos akun saa niin saattaa ladata liikaa ja akku on loppu ennenaikojaan. Mutta joku viisaampi on varmaan kokeillut tuollaista katukäytössä?
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    tuo "kisa" säädin on tarkoitettu autoihin joissa on alunperin kärkijakaja ja mekaaninen lataussäädin vaihdettaessa kärjettömään jakajasysteemiin. Kärjettömän boksi tarvitsee toimiakseen tehokkaasti n. 13V ja tasaisen jännitteen. Se sopii kyllä kadullekkin mutta ei varmaankaan käyttöautoon ylilatausvaaran takia.
     
  4. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    No niin, tämä selvittikin asiaa. Eli tuo säädin sopisi itselleni kun alunperin oli kärkijakaja ja vieläkin löytyy mekaaninen jännitteensäädin. Toisessa topicissa kyselin tästä elektronisesta jännitteensäätimestä ja vastaus tais olla että jos semmosen vaihtaa mekaanisen tilalle niin laturikin pitää vaihtaa? Onko näin? Jos laittaisin tuon ns kisasäätimen. Autolla tulee hyvin vähän ajeltua joten älytöntä ylilatausta ei tulisi olemaan.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    No miksikäs et säädä sitä vanhaa mekaanista regulaattoria lataamaan matalammalla latausjännitteellä ? :wink:
     
  6. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear


    Yritetty on. Kun sen säätää lataamaan vähemmän niin latausjännite rupeaa pomppimaan ihan älyttömästi. En tiedä missä vika. Niin säädin kuin laturikin ovat uusia. Ei jaksais nysvätä joka ikisen ongelman kans loputtomiin. Joku sähkömies siihen aikoinaan laittoi jonkun normaalin releen väliin niin sai sitä latausta kohdalleen tai ainakin sinne päin. Täytynee kehitellä taas jotain uutta siihen.
     
  7. Aaron Henriks

    Aaron Henriks 1st gear

    No se olin minä, kun viisastelin tolla säätimen säädöllä :)
    Oletkos ajatellut vaihtaa sitä mopsin "hampurilaista" toiseen laturiin. Ja jos vaikka tarvitsee olla amerikkalainen, niin sitten tohon DELCOlaiseen. Silloin pääset eroon siitä erillisestä lataussäätimestä ja kytkentäkin tapahtuu vaan kolmella piuhalla. Ja laturin voi "herättää" vaikka kojelaudan alle piilotetulla "GEN" polttimolla. :wink:
    Eikä ole vaikea kytkeä ilman sähkömiehen koulutustakaan. :p
     
  8. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Eli siis laittasin jonkun GM-auton laturin? Katsoin US Center Rautakummun sivuilta niin esim Camaron kiilahihnalla toimiva 63 ampeerin laturi olis varsin kohtuulliset 66 euroa. Mutta sitten joutuu kikkailemaan ilmeisesti kiinnityksen kanssa? Racers placen tarjoussivulla on jotain Proformin kromattuja latureita kuulemma yhden johdon liitännällä. Pitääpä pistää harkintaan. Sais latauksen kohdalleen ja pääsis eroon siitä mekaanisesta antiikkisesta lataussäätimestä. Kiitti vinkistä!
     
  9. Aaron Henriks

    Aaron Henriks 1st gear

    No kun tuo "merkki-uskollisuus" ei taida olla sulle mikään kovin pyhä juttu, niin kerrompa vielä paremman ratkaisun. :lol:
    Mä olen tehny yhteen 68 Coronettiin, missä on Holleyn 4-piste ruisku, laturin -98 vuoden Saabin käyttämästä Boshilaisesta. On sitten ihan eri tavaraa kuin nämä amerikan vempaimet. Uusi bosh maksaa kaupassa ihan sairaita, mutta purkaamollahan ei ole kielletty kyläilemästä :lol:
    Samanlainen kolmen johdon kytkentä, kuin Delco-Romussakin. Ainoastaan latausjännite on jo alun perin säädetty 14v. Tämä vaihto siksi, että nuo ruiskut ei oikein tykkää tosta vaeltavasta käyttöjännitteestä. Laitteiston sisällä on kyllä oma 13.8v regulaattori, mutta se pahin homma onkin se alijännite. Toimii kuin junan vessa :p
    Auton omistaja vaihtoi mopsin hihnapyörän tähän boshilaiseen ja tekaisi raudat itse. :wink:
     
  10. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Selvä. Eli mun olis pitänyt laittaa tuo P3690732 1969 and older kun vaihdoin kärjettömän jakajan. Kaikkea sitä oppii kun vanhaksi elää... No tuo säädin ei maksa kuin 31 e esim Racers placella eli pitänee kokeilla. Jollei sitten pistä Boschilaista tms. Kun tuo säädin minkä mainitsin on 1969 and older niin se toiminee sen alkuperäistä vastaavan laturini kans? Kun tuo laturini on uusittu niin ei sitten sitä tarvis vaihtaa taas.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Itsellä oli sama vika Aspenissa. Vaihtoivat autosähköliikkeessä vanhan jännitteensäätimen tilalle Mangnetic marellin(hävettää myöntää) (piti saada heti kuntoon)yleismallisen säätimen jossa oli alhaisempi kynnysjännite. Ei oo ollut sen jälkeen ongelmia. Auto on kanssa jatkuvasti kaupunkiajossa.[/i]
     
  12. MJF

    MJF Double Gearhead

    Minä olen kanssa kypsynyt noihin vanhoihin säätimiin. Viime kesänä oli vähän väliä virta loppu vaikka vaihtelin laturia ja säätimiäkin kokeilin varmaan kolmea. Aina vaan vilkutteli valoja ja jännite seilasi 12-15 voltin välillä. Sitten hermostuin ja hain romikselta mitsupitsin :oops: ~75A laturin ja sen jälkeen on virta riittänyt.
     
  13. Aaron Henriks

    Aaron Henriks 1st gear

    No eihän se nyt ainakaan huonompi ole, kuin se vanha "hampurilainen" ja eiks toi mitsu oo mopari :wink: (vai taisivat juuri vähän aikaa sitten myydä sen pois???)
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Niinpä niin. Toi mitsun laturi (65A) esim. 80 - 90 luvun taitteen Lancerista sta sopii sb mopariin hyvin pienin muutoksin. Itse sain sen sopimaan alkuperäisellä korvakkeella, säätöraudalla ja läpipultilla sylinterikanteen. Päävirtajohto tulee lähelle pakosarjaa, mutta nikkaroin alumiinipellistä laturin ja kannen väliin lämpösuojan kaiken varalle. Hihnapyörä on 15 mm akselilla ja paikallisesta autosähkökorjaamosta (Halme, Tampere) löytyi sopivia eri kokoisia hihnapyöriä. Hihnapyörän alle sorvasin ohuemman shimmi-prikan jotta sain hihnapyörän mahdollisimman lähelle laturin runkoa ja laturin mahdollisimman etäälle sylinterikannesta. Laturi toimii 2 johtoisena, ja lähtee lataamaan "täyttä" jo hyvin pienillä kierroksilla. Moparin orkkislatureissa latauksen heikkous on ominaisuus jota ei saa täysin korjattua säätimellä. Suosittelen kaikille sb mopar harrastajille jotka on kyllästyneet latausongelmiin. Se näyttää kovin alkuperäiseltä asennukselta. Kannattaa vielä tutkia että yhteys laturista akkuun on ok. 0,5 V jännitehäviö valot ja lämppäri päällä on ok, mutta ei enempää. Tällöin vikaa on todennäköisesti tuliseinän läpivienneissä ja ampeerimittarin liittimissä. Itse vedin 16mm2 johdon suoraan laturista akkuun ja voila, häviö 0,1 V tai vähemmän.

    Marko Kolattu
    Lempäälä
     
  15. Moppepepe

    Moppepepe Gearhead

    Onkos kukaan rakennellut itse elektronista jännitteensäädintä vanhemman 2- piuhaisen säätimen tilalle? Skemaa ei nopealla guukletuksella netistä löytynyt.
    Näitäkin tietysti saa kaupasta, mutta tavoitteena olisi
    1) käytää orkkislaturia (-67)
    2) säilyttää konehuoneen ulkonäkö
    ja ennen kaikkea
    3) tehdä itse ja harrastaa :lol:
     
  16. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Noita elektronisia latauksen jännitteensäätimiä on saatavilla myös mekaanisen säätimen kuorissa eli orig ulkonäkö säilyy.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllä latausjännite voi olla koko ajan jopa 14,4 volttiakin ilman että akku liiemmin kärsii. Tosin 13,8 jatkuva suositeltavampi akun keston kannalta, mutta pohjoismaihin tuoduissa on useimmiten noita 14,4 säätimiä. Kyllä se akku heittää ottamasta virtaa kun on varautunut, ei ole haittaa siitä että napajännite on hieman nimenllisjännitettä korkeampi. Tietysti ajan oloon haihtuu vettä mutta 13,8 on jatkuvassa varauksessakin ihan suositeltava. Näin kylmien olosuhteiden kannalta tuo 13,5 volttinen tuntuu juuri lämpimiin oloihin suunnitellulta eikä tuo kovin korkea ole tuo latausjännite.
    Se että miksi laturi ei lataa tyhjäkäynnillä ei johdu säätimestä (jollei se ole viallinen) vaan siitä että kenttäkäämi ei mgnetoidu enää enempää vaikka säädin antaa täyden ohjauksen pyrkiessään nostamaan latausjännitettä ja koska kierrosnopeus on alhainen virtaa ei kertakaikkiaan tule riittävästi. Ainoa mahdollisuus on nostaa kierroksia laturille (vaihtaa hihnapyörä) jos laturi kestää lisääntyneet max kiekat tai vaihtaa sellainen laturi joka on suunniteltu lataamaan pienemmillä kierroksilla.
    Tosin autossasi taitaa olla DC laturi koska on mekaaninen säädin. Näisäähän ongelmana on juurikin se ettei kestä kierroksia ja sen takia pitää laittaa pyörimään niin hiljaa ettei lataa tyhjäkäynnillä kunnolla.
    Suosittelen vaihtamaan AC laturiin.
    Vaihtovirtalaturia ei ole kyllä yhtään tullut vastaan mekaanisella säädöllä vaikka periaatteessa se olisi mahdollistakin mutta diodien palamisen riski suurempi...
     
  18. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Moparilla on ollut AC -laturi vuodesta 1960. Mekaanisella säätimellä 1960-1969 ja elektronisella vuodesta 1970.


    Olihan noi yleisiä vielä 70-luvullakin, esim. Boschin systeemit vaikkapa BMW:ssä.
     
  19. tabi

    tabi Gearhead

    ei kai

    en ole varma mutta kun oltiin lähdössä hot rock souhun niin timpan darttiin tietääkseni vaihdettiin elektronisessta mekaaniseen säätimeen ainakin se mikä oli ajossa niin siellä oli kuori sen verran auki että näki lataus releen. ja kun se oli 64. lainattu et ei sen pitäs olla mahdoton homma. ja se kytkettiin jos oikein ymmärsinniin säätimeen piuha laturilta piuha akkuun ja maa.
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

Kerro tästä muillekin!