capricen valot ja lämppärin moottori

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja jjm, 14.3.2005.

  1. jjm

    jjm Gearhead

    Onko kellään kokemusta mikä olis valoissa vikana kun pitkät ei pala kuin hetken kunnolla ja alkaa sitten vilkkumaan? Auto on 87 ja siinä on ne "pitkät" umpiot. Valokatkaisja lämpenee...ja siellä on ilmeisesti joku lämpörele kun kuulostas et naksahtelee??? Onko ainoa vaihtoehto tehdä valoista reletoimiset vai onko jotain muuta keinoa saada valot toimimaan. Tää on ilmeisesti aika yleinen vika?

    Sitte olis tosta lämppärin moottorista vähän kysyttävää kun ei toimi toi nopein asento lainkaan. Se nopein asento pitäis käsittääkseni olla suora kytkentä, vai miten on? Onko tää joku yleisvika kanssa?
     
  2. ripo

    ripo 1st gear

    joo siellä valokatkaisijassa on semmonen kaksoismetalli jousi, joka toimii lämpösulakkeena. Ainut järkevä tapa korjata tuo vaiva on tosiaan releistää ainakin pitkät valot, puolikkaisiinkin tulee valotehoa kummasti lisää jos releistää nekin. lämppärin puhaltimen suurin nopeus on tosiaan suora 12v moottorille eli luultavasti vika löytyy katkaisiasta mut mittaamallahan se seviää
     
  3. Aaron Henriks

    Aaron Henriks 1st gear

    No se rele laitetaan sinne just sen takia, ettei se valokatkaisija palais pilalle. Eli ne alkuperäiset amerikan umpiot ottavat vähemmän tehoa sen kytkimen läpi kuin nämä meillä pakolliset killuttimet. Halvemmaksi tulee laittaa se rele, kuin ostaa niitä valokatkaisijoita. Ja se naksahtelu tulee juuri siitä bi-metalli jousesta, joka toimii siellä katkaisimessa ylivirtasuojana. Valotehoon tällä ei juurikaan ole merkitystä, paitsi jos se valokatkaisin alkaa toimia jo vastuksena. :wink:
    Siihin puhaltimen moottoriin hiukan sama resepti: Kaikki muut nopeudet, paitsi se "are you mad", otetaan suoraan vastusmatriisilta auton normaalista 12 voltin syötöstä. Hi- asento viekin sitten jo niin paljon enemmän virtaa, että sitä ohjataan releen kautta, ettei se puhaltimen kytkin sulaisi. :wink: Muistaakseni siinä syöttökaapelissa, joka taitaa tulla suoraan akulta on ns. "fusible link", eli piuhanpätkä joka sulaa poikki, jos moottori jostain syystä ottaa liikaa virtaa. Esim. pakkasella laakeriöljyt jäässä :wink:
     
  4. kane

    kane 1st gear

    Puhallinpaketin vieressä konehuoneessa on johtonipussa "metallikuorinen" rele, sama oire/vika korjaantui releen avauksella ja kärkien puhdistuksella. Oli karstottunut kiinni ettei kytkenyt puhaltimelle suoraa 12v:tia...
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hi- asento viekin sitten jo niin paljon enemmän virtaa, että sitä ohjataan releen kautta, ettei se puhaltimen kytkin sulaisi.


    Onko se rele sisälokarin päällä vänkärin puolella?
    sellainen musta paketti?
    Hi asento ei toimi......

    caprice stw
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Lämppärinmoottori on hyvä putsata ja rasvata. Itse putsailin ja rasvailin, nyt ottaa kierroksia enemmän ja äänettömämmin.
     
  7. Stone

    Stone 3rd gear

    Mulla pitää GM-lämppäri aivan karmeeta jurinaa :x , myös sillon kun puhallin on pois päältä, hiljenee kylläkin kun pistää sen toisen OFF-asentoon. Voiko ja kannattaako sitä korjata (jos on joku laakerivika jne) vai ostanko kylmästi uuden, kun ei maksa "kuin" reilu 50€?
     

Kerro tästä muillekin!