Buick Electran lämmityslaite puhaltaa vain kuumaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Anonymous, 21.3.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Buickissa on electric touch climate conrol. Moottorit surisee ja pörisee, mutta kuumaa vaan tulee kokoajan. Mistähänpäin alkaisi vikaa kartoittamaan?Ja mistä pääsee käsiksi lämmin/kylmäilma ohjureihin? voisikohan ne olla jumissa?
     
  2. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No se kuuman puhallus saattanee näin talvella johtua siitä, että pienin mahdollinen lämpötila on siinä +18°C ja kun on kylmempää se yrittää väkisin lykätä sisälle sen 18astetta. Eli ihan sama missä asennossa se valonvilkutin on.
    Mutta jos se tekee sen lämpöisenäkin (siis sisällä autossa lämmintä) niin sitten voi anturissa olla vikaa. Joku anturi on siinä apumiehen puolella kojetaulun yläosassa. Näkyy aika heikosti ja ei ole nyt kuvaa tarjota.
    Ja voihan siellä tee-se-itse-sähkömies olla käynyt kytkemässä vähän piuhoja paremmin, kun ei ne ameriikassa osaa mitään tehdä.
     
  3. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Höpö höpö. Lämppärin hana juuttunu auki asentoon. Parempi se näin talvella kuin jumissa kiinni asennossa. Helppo tehdä diagnoosi. Motin vieressä menee kaksi vesiletkua lämppärille ja toisessa on alipaine ohjattu hana. Koita sitä liikkuuko se sormella sen liikeradan? Jos jumppasessa niin hana sökö ja vaihtoon. Jos liikkuu, niin sitten se ei saa alipainetta letkusta ja siellä alipaine vuoto. Sen etsimen Buickissa ei sitten pikku juttu koska siellä aika paljon alipaine johtoja ja ei tarvii kuin yksi vuotaa. Muistaakseni GM hana jää auki eli kuumaan asentoon jos ei alipainetta tule.
     
  4. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Electronic jne. ilmastoinnissanhan nuo toimii sähköllä. Ja ainakaan minun buickissa ei hanaa ole. Talvella tulee lämmintä niin kauan, että sisälämmöt on siinä +18°C:ssa. Sitten kun sisällä on riittävän lämmintä se alkaa automaattisesti säätämään sitä lämpöä termarin mukaan.

    Tosin tuo minun on florida-malli, että onko sitten jotain eroja kylmempien alueiden autojen kanssa.

    Mutta, Simo, en rupea väittelemään kanssasi. Ehken olet muutaman auton enempi tutkinut kuin minä. :)
     
  5. harri60

    harri60 Gearhead

    Mulla oli Capricessa juuttunut raitisilman luukku jumiin. Löytyi vänkärin jalkatilasta ja muutaman heilautuksen jälkeen toimi hyvin.
     
  6. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Onko GM autoissa joku hana vesikierrossa lämppärille ei ole tullut ittelle vastaa. Neljän GM:än tietoudella.. Olssista jumitti joskus sita ilmaläppää niin että ei menny kunnolla kiinni oli aika kylmä talviauto. Sama projekti kun harri60:llä
     
  7. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Kyllä mulla on juuttuvia hanoja ollut. Ilman hanaahan siellä kiertäisi koko ajan kuuma vesi?
    Ja ilmastoiduissa malleissa ei ole raitisilmaluukkuja. Ihan toimivat noi luukut helteellä ovat, kun vaan on vauhtia tarpeeksi.
     
  8. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Iteltä poistin farmista koko hanan. Sisälle tulevan ilman lämpötila kun säädetään ihan ilmaluukun asennolla kuinka paljon puhalletaan kennon ohi. Tämä siis tavallisella ilmastoinnilla varustetussa.
     
  9. neliveto

    neliveto 1st gear

    MIETMI-3:lle tiedoksi. Mielestäni ei löydy sellaista 70-luvun ja sen uudempaa autoa, jossa ei hanaa olisi. Hanoja on näet muunlaisiakin kuin se lavuaarin hana. Hanalla tarkoitetaan tässä tilanteessa varmaankin avautuvaa ja sulkeutuvaa venttiiliä(hanaa). Venttiilin aukaisu voi tapahtua mekaanisesti vaijerilla tai se voi olla esiohjattu esim sähköisesti / alipaineella. Hytin termostaatti ohjaa ja muu automatiikka esiohjausta.
     
  10. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Ei muuten tasantarkkaan ole hanaa ainakaan mun 80vm oldsis eikä vanis,eikä ollu caprisessakaan kuten ei skottaris,eikä muuten ole jeepin wagoneerissakaan. Ei ole ollut koskaan. Siellä kiertää kesät talvet kuumavesi. Hytin lämpöön vaikutetaan millaista ilmaa puhalletaan kennon ohi.
    Tiedän kyllä millaisia hanat/venttiilit ovat. Joskus 70 luvulla taistelin Sumbeam Avangerin kyseisen hanan/venttiilin kanssa.
     
  11. Havu

    Havu 1st gear

    Kyllä omassa Chevy Capricessa Stw 87 on lämppärinkennolle hana, toimii kaikenlisäksi alipaineella. Jouduin vaihtamaan, kun vuoti jäähdytinnestettä aivan holona..
     
  12. CC69

    CC69 Gearhead

    Se alipainekikkare on veden sulku. Eli virtaus stopataan ilmeisesti kun laitetaan AC päälle (mutu), mutta se ei sinänsä säädä hanan tavoin virtausta.

    Mutta kuten sanottu, siellä ei hanaa ole, vaan systeemissä kiertää koko ajan kuuma vesi. Lämmönsäätö tapahtuu aiemmin kuvatunlaisesti ohjaamalla sisääntuleva ilma kennolle tai sen ohi.

    Mistä sitten tietää että se toimii juuri noin? Koita säätää lämpimältä kylmälle ja sisääntuleva ilma kylmenee heti. Jos siellä olisi hana, kylmenisi puhaltuva ilma hitaasti kennon ja siellä olevan veden jäähtyessä.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Suzuki Swift 1987. Ei hanaa, vaan lämmittimen kenno aina kuumana. Ideana sotkea ilmaläpillä sopiva seos. Vastaava vempele löytyy monesta autosta.
     
  14. Havu

    Havu 1st gear

    Prkl.. Näinhän se onkin, olet oikeassa!!
     
  15. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Tämä selvä. Taas opin uutta. Se ei siis ole hana, vaan veden sulku.
     

Kerro tästä muillekin!