yleismallin lamda-anturin johdot..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja lucifer74, 23.3.2005.

  1. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    Elikäs tossa tbi:n omassa lamdassa on vain yksi mustajohto ja tossa "tarvikkeessa" on neljä johtoa: kaksi valkoista, musta ja harmaa. Mikä noista kytketääm tohon orggiksen johtoon?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    eikö ois helpompi hommata se 1 johtoinen lambda?eikä o kallis.mut noista johdoista joku on lämmitys(ehkä kaksikin),joku voi olla maa tai ulkoilma (vertailuarvo) lambdalle,joku taas signaali.arvo nyt siitä sitten jotain
     
  3. autoilija

    autoilija Gearhead

    Ei mahda nelilankaista saada viritettyä siihen 1 lankaiseen.4 lankainen on esilämmitettävä.Muistais sen juttelevan piuhan värin niin voisi kai sitä kokeilla mutta en itse sitä tekisi,ecm on sen verran riskialtis poltettavaksi etten yrittäisi jos ei varmuutta ole täydellisesti.Yleismallin 1 lankainen uusi anturi ei paljoa maksa,30-40euroa.
     
  4. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Paha sanoa mikä on mikin jos mukana ei tullut kytkentäohjetta...kaksi niistä on kumminkin maajohtoja eli lämmityksellä ja signaalilla molemmilla omansa.
    Sitten on lämmitysvastuksen johto ja itse signaali.

    Musta on signaali

    Harmaa on signaalin maadoitus

    Valkoiset ovat lämmitysvastuksen piuhat...eli toiseen virta ja toinen maihin.

    Näin näyttäisi olevan Bosch:n standardi ja kai se omassakin noin on.


    Toki on järkevämpää hankkia 4-johtoinen lämmitettävä lambda kuin yksijohtoinen,varsinkin jos käyttää sitä peltisarjojen kanssa.
     
  5. autoilija

    autoilija Gearhead

    Mites se kytketään 1 lankaiseen se 4 lankainen jollei ole sitä ohjausta sille,jää hyöty vähille ja tulee äkkiä täystuho.Kehoittaisin hommaamaan sen 1 lankaisen ja homma olisi jo tehty ja olisit tien päällä kun se ei ole kalliskaan
     
  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    On se minulla ainakin hyvin toiminut 4-johtoisella jo 6-7 vuotta...kunhan ensin selvittää kyseisen lambdan kytkennän varmuudella.

    Lämmitysvastukselle otetaan virta siten,että lämmitys on aina päällä virtojen ollessa päällä.

    Maadoitukset voi laittaa samaan pisteeseen ja signaalin maadoitus EHDOTTOMASTI samaan pisteeseen kun ECM:ltä tuleva maa,josta lambdan kehittämä signaali maadoitetaan moottorin runkoon.

    Jännite ero saattaa aiheuttaa virheen jos näin ei tehdä.

    GM:n TBI moottorissa se tulee termarikotelon pultinalle tai sen läheisyyteen. Vaaleanruskea johto,jossa mahdollisesti musta tai valkoinen raita.
    Lambdan maadoitus samaan pisteeseen.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Muistelisin että 4-lankainen kytketään kuten 1 lankainen; valkoisista toinen esim virtalukon kautta ja toinen maihin eli lämmitys kytkeytyy kun virrat laitetaan päälle. signaali normaalisti ecm:lle. se yksi signaalin maajohto on ylimääräinen, sen voi kytkeä esim lohkoon jolloin jolloin on parempi maadoitus
     
  8. Anssi

    Anssi Gearhead

    Eihän tuollainen tavallinen nelipiuhainen lambda mitään ohjausta tarvitse. Se toimii ihan samalla tavalla, kuin yksipiuhainenkin. Laajakaistalambda on sitten kokonaan oma juttunsa ja siihen tarvitaan oma ohjain. Kuten aiemmin todettiin, niin ne "loput" piuhat on vaan lämpövastuksen ja maan piuhoja.

    Mä voisin katsoa ne värit tuolla tallilla, kunhan sinne taas joskus ehdin pääsiäisen jälkeen..
     
  9. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    Tykkääkö lamda kyttyrää jos putki loppuu 15cm anturin jälkeen?

    Eli jos ajais lavetille ilman anturia jos se kerran käy "vikatilassakin" sen verran..

    Kun kytkee ton uuden anturin niin tunnistaako boxi automatic että osa on toimiva vai pitääkö vikamuistia kopeloida?
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei se happianturi ole edes ihan pakollinen laitos ja kone toimii ilmankin! Se kyllä antaa vikakoodin mutta ei pistä mitään vikatilaa päälle!
     
  11. autoilija

    autoilija Gearhead

    Juu kyllä sen varmaan pelaamaan saa muttei jollei ihan varmuudella osaa kytkeä sitä oikein niin jättäisin väliin ja hommaisin sen mikä siihen kuuluukin.Kone varmaan pelaa ilman sitäkin muttei varmaan optimaalisesti.Joskus dodge-vainaaseen hommasin tuollaisen yleismallisen,mikä oli kylläkin samanlaisilla johdotuksilla,niin se pelasi sillä jotenkin mutta oli omituisia rykimisiä ja käyntihäiriöitä.Niitä tutkittiin ja selvyyttä ei löytynyt ennenkuin anturi vaihdettiin alkuperäiseen,joten voi olla aika tarkkaakin yhteensovitusta joskus.
     
  12. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Lambdan piuhat menee siis näin:

    musta = signaali lambdalta ECM:lle

    harmaa = lambda-anturin maadoitus

    valkoinen 1 = lämmitys,eli virta tähän silloin kun autossa virta päällä

    valkoinen 2 = lämmityksen maa

    Harmaa ja ECM-boxilta tuleva signaalin maadoitus on kytkettävä samaan pisteeseen ettei tule jännite-eroa.
    Siis se sama signaali joka lähtee ensin lambdalta mustaajohtoa pitkin ja palaa takaisin maadoittuen lopulta moottorin runkoon.
     
  13. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    Eli kertauksena:

    Tässä tapauksessa TBI:n johtosarjan maadoitus on tulipellissä. Samaan pulttiin siis toi lamdan maadoitus (harmaa) ja homma pelittää?
     
  14. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    Paljastan jälleen tyhmyyteni, mutta silti: Mitä noi peltisarjat vaikuttaa lamdaan ja mikä hyöty tosta lämmityksestä lopulta on?
    Peltisarjana "shorty" eli se mitä rodiäijät käyttää, kun satsi menee "nuolemalla" lohkon vierestä..
     
  15. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Juuri niin,paitsi se kannattaa maadottaa suoraan moottorinlohkoon,samaan pisteeseen myös sitten se ECM:ltä tuleva signaalin maa piuha ja miksei myös koko ECM.

    Alunperin lambdan ECM:ltä tuleva maa(signaalin maadoitus) on maadoitettu imusarjaan.

    Voihan siitä rintapellissä olevasta maadoituspisteestä vetää johdon suoraan lohkoonkin,kuten itse haluaa...

    Lisäksi lambdalta tuleva erillinen maa(sama kun lambdan runko,se harmaa) antaa varmemman kosketuksen johtoa pitkin kun pakosarjaa pitkin...ruoste pulteissa,tiiviste välissä jne.

    Peltisarjojen kanssa saattaa lambdanlämpötila jäädä liian matalaksi tai vaihdella,jos sijoitettu kauaksi kollektoriin missä luonnollinen paikka...lämpötila tärkeä oikean tuloksen kannalta...siksi lämmitettävä parempi.
    Valusarja "varastoi" suuremman massan myötä paremmin lämpöä,eikä lämpötila vaihtele juurikaan.
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ne peltisarjat ei vaikuta mitenkään siihen anturiin.
    Tota lämmitetävää kannattaa käyttää siksi että kaupunkicruisailunopeuksissa pakokaasu ei ole tarpeeksi kuumaa jotta anturi osaisi tulkita seoksia oikein ja siihen ei nyt juurikaan vaikuta onko sarja valua tai tuubia.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Näin kannattaakin tehdä, jos ei tiedä mitä tekee. Kuten kuitenkin tässäkin threadissa on muutamaan otteeseen aiemminkin todettu, niiin ECU:lle on yksi hailee että mikä lambda siellä langan päässä on koska kaikki kapeakaista-anturit toimivat samalla periaatteella - johtojen lukumäärästä riippumatta.

    Niin, kuten itsekin totesit, niin anturit kannattaa kytkeä oikein. Sen lisäksi kannattaa käyttää yhteensopivia ja kunnossa olevia antureita.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tervehdys,


    Just niin, eli kyllä labda-anturilla ja lambda- anturilla on eroa. Onpa esim. selkeät havainnot siitä, että esim. tiettyyn GM- vehkeeseen ei ei saa Boschin valikoimasta niin hyvin toimivaa anturia kuin AC- Delcon valikoimasta, oli sitten kysymys lämmitettävistä tai ei.


    Terveisin,

    Vieras
     
  19. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    Entäs Biltemasta.. :wink:
     
  20. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ja sama juttu Jeepin antureilla...
     

Kerro tästä muillekin!