Akku, startti vai mikäs nyt?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja VesaR, 17.4.2005.

  1. VesaR

    VesaR 1st gear

    No eilen aamulla aloitin ja vaihdoin BBCn kaksikärkijakajan ja puolan sekä tulpanjohdot MSDn uusiin eli ProBillet Corvettekiekkamittarin ulostulolla, Blaster2, 6AL boxi ja 8.5 super conductor piuhat.
    Boxista paksu punainen suoraan sulakerasiaan sellaiseen liittimeen missä on jatkuva virta, musta runkoon yhden kannatin ruuvin kantaan, ohut punanen vanhaan puolan + johtoon (tai johtoihin sillä vanhaan puolaan on tullut musta ja punainen johto yhdistettynä + napaan), orannssi ja punanen uuteen puolaan, ja triggeripiuha jakajaan.
    No eikun starttaamaan (ja tällä kertaa en laittanyt jakajaa 180astetta väärinpäin :D ) ja ehkä vajaat 20 kertaa yrittäen pieniä taukoja pitäen - kylmä kone käynnistyy melkein aina mutta kylmä kun on ja ennakko miten sattuu en saa kierroksia lypsettyä enkä ehdi ajoituslampulle katsomaan ja laittamaan ennakkoa edes suunnilleen kohdilleen ennenkuin sammuu. Ja kädellä koittaen niin kaikki alkukäyrät kuumenee. Jakajaa aina välillä hieman kääntäen josko menisi tuurilla kohilleen. No ei - välillä sylkee liekkejä kaasarista paukun kera välillä ei olleenkan innostu ja jossain tuossa välimaastossa onnistuu parhaiten. (Onko muuten niin että jos sylkäsee liekkien kera niin silloin on just liikaa ennakkoa vaiko päinvastoin?)
    Ja viimeinen yritys ja vain pieni ynähdys kuuluu ja homma seis. Virtaa-vaimen kääntö ei aiheita missään mitään. Hermotauko. Taas tutkimaan ja mitään ei tapahdu ei edes sisävalot toimi eikä radio. No akku autossa kiinni verkkolaturi kiinni - hurisee mutta viisarin mukaan 0 amppeeria siirtyy. Muutama minuutti seurantaa eikä näy muutosta amppeeriviisarissa. Ja seuraavaksi koetinkynällä akun + ja - navat yhteen ja ei valoa syty. Hermotauko. Takaisin käden osuessa akkuun totean sen ja navat todella lämpimiksi - akku pois autosta ja puoleksi tunniksi jäähylle - edelleen kuuman oloinen mutta koetinkynällä syttyy valo ja volttimittarikin näyttää navoista nyt tasan 9V, laturin kokeilu ja edelleen 0A. Akku 5h jäähyllä ja takaisin katsomaan - vieläkin se on lämmin - laturi kiinni ja taas 0A - volttimittari ja karvan alle 10V näyttää...

    Mitähän seuraavaksi? Onko akku sippi vai olisiko startti simahtanut vai olisiko joku johto tai sulake kärähtänyt lähinnä koska silloin kun akku oli paikallaan autossa niin loppuynähdyksen jälkeen mikään laite ei saanut virtaa???
    :mad: :mad: :mad:
     
  2. Reeds

    Reeds Gearhead

    Kaikki merkit viittaa ainakin mun mielestä siihen,että akku sanoi sopimuksen irti.Usea peräkkäinen starttaus oli sille liikaa.Juuri tuo napajännitteen häviäminen kokonaan ja akkulaturin 0 ampeerin lukema osoittais akun olevan sisäisesti oikosulussa.
     
  3. Jay75

    Jay75 1st gear

    Jännitemittarilla mitattaessa akun varaustilaa on jännitteen oltava 12.4-12.7 volttia jotta se olisi terve. Tyhjän akun varaustila on 12.2Volttia. Jos haluat tietää onko sulakkeita palanut niin laita se laturi suoraan akunkenkiin ja katso tuleeko virrat joka paikkaan, startata ei kannata jos et halua polttaa akkulaturia. Tarkista myös ettei ole hampaan verran jakaja väärässä, menee aika herkästi. laita ykköspytty puristustahdille, katso jakajasta että pyörijä on ykkösen natsan kohdalla ja jätä jakaja nahkeasti pyöriväksi että voit käynnin aikana sitä kääntää. Jos kone pyörii vaikeasti startatessa on ennakkoa liikaa ja käydessä potkii kaasariin, käännä jakajaa varovasti sen pyörintäsuuntaan ja kokeile uudestaan, jos ennakot myöhäisellä niin käydessä potkii putkessa ja käy raskaasti, käännä jakajan pyörintäsuuntaa vastaan.
     
  4. VesaR

    VesaR 1st gear

    Tuhat kiitosta! Itseluottamus palautuu karvan verran :D On se vaan mahtavaa kun on tällainen foorumi josta saa apua kun itse on aivan kädetön ja turo varsinkin sähköjuttujen suhteen!!! 8)

    Ja jos tulee muille jotain mieleen niin antakaa tulla vaan - kaupat on kiinni tänään niin en saa uutta akkua mistään niin on aikaa roplata...

    Menenkin kohta laittamaan sen verkkolaturin kiinni akunkenkkiin ja kerron toimiiko mikään (enkä sitten yritä starttaa), tsiikaanpas samalla yön jäljiltä mitä akulle kuuluu - sinällään luulen että se on vähintään 5-6 vuotta vanha ja voi kyllä olla vanhempikin...
     
  5. VesaR

    VesaR 1st gear

    Hampaan verran? Tein tuon jutun siten että vanhasta jakajasta katsoin konetilaan luotisuoraan paikan johon pyörijä osoitti ja sain uuden jakajan (konetta ei pyöritetty) osoittamaan aika hyvin samaan paikkaan. Oli muuten kerpeleen hankala saada uutta jakajaa alas - aina se öljypunpun akselin hahlo oli olevinaan väärässä ja viimeinen sentti jäi uppoamatta - tai siis aina johonkin asentoon se uppusi mutteikoskaan siihen mihin halusi - jotenkin jäi mielikuva että se 90asteen välein suostui uppoamaan mutta niinkuin sanot niin kait se hammasjaon mukaisesti pitäisi upota jos vaan ö-pompun hahlo on sopivasti. Täytyypä vielä tsekat tuo että osoittaa ykkösen piuhaa kun ykkönen on puristustahdissa. Ja muuten mikä olikaan helpoin tapa varmistaa että ykköspytty on puristustahdissa? Sehän lienee niin että joka toinen kerta kun mäntä käy ylhäällä niin on puristus ja sytytys mutta...Kun on niin pirun raskasta tuon dampperin pultista konetta pyöritellä muutama aste kerralaan...ainakin yksikseen tuo turpanreiästä puhaltelun tutkiminen on pirullista...olisiko venakopan irrottamalla joku ykköspytyn venttiilien liike tai asento varma indikaattori siitä että se on just puristustahdissa ja oikeassa kohdassa sitä? :eek:
     
  6. Jay75

    Jay75 1st gear

    Itse olen aina katsonut että parisylinterissä on vaihto eli jos sytysjärjestys on 1-8-4-3-6-5-7-2 niin puristustahdin ollessa ykkösellä syl. numero 6 on tekemässä vaihtoa (venttiilit saksaavat), silloin on varmasti kipinän paikka ykkösessä. Helpoin tapa todeta parisylinteri on katsoa se sytytysjärjestyksestä eli jos se on sama kuin tuolla yllä oleva niin laitatat tuon numerosarjan keskeltä poikki ja siirrät loppupään edellä olevien alle jolloin saadaan parisylintereiksi 1 ja 6, 8 ja 5, 4 ja 7, 3 ja 2.
    Tämä pätee kaikkiin 4-tahti moottereihin joissa on parillinen määrä sylintereitä.
     
  7. Jay75

    Jay75 1st gear

    Toinen vaihtoehto on että annat sen jakajan olla siinä missä se nyt on mutta sun täytyy edelleen selvittää se ykkösen puristustahti kuten äsken selitin. Kun se on selvillä otat jakajan kannen auki katsot mihin nastaan se osoittaa, sen jälkeen laitat ykköspytyn johtimen siihen ja muutat johtimien paikat sytytysjärjestyksessä siitä ykkösestä alkaen.
     
  8. VesaR

    VesaR 1st gear

    Nyt on aamujumppa suoritettu ja akku oli varastossa jo ihan kylmä, voltteja löytyi 11.9 ja verkkolaturi näyttää 0A edelleen koetinkynään syttyi valo kun sen napujen väliin viritti. Eli lienee siis lopullisesti umpityhjä ja rikki kun ei ota virtaa vastaan. Täytyy mennä katsoon jos joku huoltsikka myisi espoossa akkuja tänään.
    Laitoin laturin autossa suoraan akkukenkiin ja missään ei mikään valo tai muu virtajuttu inahdakaan. Eli täytyy mennä takaisin tutkimaan sulakkeita.
    Mites kun saan uuden akun niin voiko autossa olla jotain nyt niin killissä että kun uuden akun kiinni laittaa niin sekin menee rikki heti? Voinko volttimittarilla tai jollain katsoa etu- tai jälkikäteen onko asiat kunnossa (kunhan nyt ensin rikkoontuneet sulakket löytyy) vai voiko olla niin että akku olisikin ollut sisäisesti oikarissa sa se olisi rikkonut sulakkeat ja vika onkin siis akussa eikä auton johdotuksissa???
     
  9. VesaR

    VesaR 1st gear

    Ja taas sähköjen ihmeellinen mailma lyö minut ällikällä eli just äsken mietin että onkohan myös se eilen ostettu verkkolaturi ok - tosisaan sen kun kytki ilman akkua niihin auton akkukenkiin niin missään ei mitään virtaa autosta löytynyt - sitten keksin että laitanpas koetinkynän pelkän laturin kenkien väliin ja ei siinä mikään valo syty! Eikös siinä nyt valo pitäisi syttyä jos kaikki on laturissa kunnossa? Olisikohan laturi uutena susi tai olisiko sen oma sisäinen sulake saanut tarpeekseen...
    No tästä sain kimmokkeen ja kytkin vanhan akun autoon takaisin kiinni ja kuinka ollakaan kaikkiin sähkövimpaimiin näyttäisi sähkö tulevan ja kävin myös sulaketaulun kaikki paikat koetinkynällä läpi ja avaimesta virta päällä asennossa joka ikiseen syttyi koetinkynän valo ja kyllä kaikki sulakkeet silmälläkin katsoen ehjiä olivat.
    Eli silti ilmeisesti akku on finito mutta olisihan sitä kiva laturilla ladata ja koittaa miten reagoi jos vain laturi todistettavasti olisi kunnossa...
     
  10. VesaR

    VesaR 1st gear

    Ja homma etenee, nyt avasin sen uuden verkkolaturin ja sen 5A sulake oli palanut; uusi tilalle ja akkuun kiinni ja 3-3.5A menee virtaa akkuun sisään ja volttimittari näyttää heti 12.2 tuntumassa. Eli nyt muutama tunti venttailua ja katsotaan tuleeko siitä kalua...
     
  11. VesaR

    VesaR 1st gear

    Tätä en tiennytkään - no tämä on just helppoa eikä tarvii tulppia irrotella ja puhalluksia ihmetellä!!! Thanks!!!
     
  12. VesaR

    VesaR 1st gear

    Sitten kun on pyörittänyt dampperin niin että sen 0-viiva on vaikka 15-18 astetta ennen Dampperin ajoitusasteikon 0-viivaa eli juuri silloinhan pitäisi sytyttää niin silloin just laittaa pyörijän nastan ja ykköspytyn jakajan kannen nastan vastakkain - kysymys siis tarkemmin että kun nuo nastat molemmat on noin sentin levyisiä niin milloin niiden kohdatessa sytytys tarkalleen tapahtuu? Silloinko kun niiden nurkat ensimmäisen kerran kohtaa; vaiko vasta kun ne on aivan päittäin?? Sentti kuitenkin jakajassa lienee noin 30 astetta dampperissa (onkos kahden tulpan väli jakajassa 90 astetta dampperissa, koska jakajan yhdessä täydessä ympyrässä dampperi pyörii kaksi täyttä kierrosta...vai... :eek: )
     
  13. Jay75

    Jay75 1st gear

    MSD:n jakaja muistaakseni on ns induktiivisella anturilla, eli jossa mangneettikentän muutos aiheuttaa kipinän syntymisen. jos katsot jakajan sisälle, siellä on kahdeksan kulmainen "pyörä" joka on jakajan akselissa kiinni, se pyörä aina ohittaessaan sen käämin (pick-up) syntyy kipinä. Näin lyhyesti kerrottuna. laita dampperi sellaiseen asentoon että 10 astetta ennakkoa ja jakajasta on tämä kahdeksankulmainen pyörä ja käämi ovat vastakkain, pyorijä paikalleen ja se mihin nastaan se osoittaa, siihen ykkösen johdin.
     
  14. VesaR

    VesaR 1st gear

    Kiitos taas; teen noin huomenna töitten jälkeen. Äsken en uskaltanut kun 3 yritystä (akkua latasin kuusi tuntia ja imi koko ajan 3A virtaa ja lopussa näytti sen 12.7V) ja joka kerralla kävi muutaman sekunnin ja rätki kaasariin - kolmatta yritystä varten vähensin pikkuisen ennakkoa... :odroll:
     
  15. VesaR

    VesaR 1st gear

    No nyt on kokeiltu. Akkua ladattu vuorokausi ei ottanut lopussa kuin 1A ja voltit oli melkein 14. Dampperi 10 astetta ennakkoa kohtaan. Tarkistus että 6 sylinterissä on molemmat venttiilit hommissa - kyllä ja myös 8 ja 2 sylinterien molemmat venttiilit visusti kiinni tuossa kohdin. Sitten tuo pyörijän alla oleva 8-kulmaisen roottorin yksi lapa aivan kohtisuoraan "käämin" keskellä olevaa ohutta metallista kohden. Pyörijä paikalleen ja ykkösen johdin siihen johdin siihen ja siitä myötäpäivään sytytysjärjestyksessä muut johtimet. Tarkasti ottaen itse pyörijä osoittaa tuolloin oheisen linkin sivun 2 kohdan mukaisesti "vacuum off" suuntaan (eli vaikkei kone päällä tyhjäkäynnillä luulisi olevan yhtä oikein). Ja 6-7 starttausta ja lähes joka kerta hörähtää käyntiin mutta muutamaksi sekunniksi mutta sammuu hetimiten.
    Eihän tässä uudessa setupissani kondensaattoria tarvita puolan - navassa? Ainakaan en sitä ole paikallee laittanut?
    Pitäisköhän koitaa boxin johdot irrallaan ja vanhalla puolalla uskon vahvistamiseksi (ettei vaan uusista osista mikään elo sökö - tai tulpat ole menneet sököksi niin että välillä toimii ja välillä ei)... :mad:
     
  16. VesaR

    VesaR 1st gear

    Aamulla petti hermo - kytkin boxin johdot irti ja otin uuden jakajan ja johdot sekä Blaster2sen irti ja löin vanhan jakajan ja vanhan puolan kiinni ja samoin 10 astetta dampperiin ykkösen puristustahdilla ja pyörijä osoittamaan ykkösen piuhan terminaalia - ja kertalaakista käyntiin!!!!!
    Mitenkäs rupeaisia uusia osia testaamaan yksi kerrallaan että onko niissä vikaa....vaiko.... :mad:
     
  17. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Moi!

    Lueskelin alusta saakka asennusongelmasi ja kyllähän sen periaatteessa pitäsi noilla toimia. Itse varmistaisin vielä, että 6AL-yksikkö saa kokoajan täydet 12...14V paksuun punaiseen johtoonsa ja paksu musta on tukevasti maissa. Lisäksi kannattaa varmistaa, että ohjausjännite (ohut punainen, jonka kytkit vanhan puolan "+"-johtoon) on aina käydessä noin 12V. Alkuperäisessä kytkennässä on johtosarjassa vastus, jota tässä ei tarvita, joskaan sen ei pitäisi haitatakaan. Se toinen johdin puolan plussalle tuli startilta, jonka tarkoitus on nostaa puolan jännitettä starttauksen aikana. Ongelmasi kuulostaa hieman siltä, että homma toimii startatessa, mutta sen jälkeen sytytys ei oikein toimi.

    Itse otin ohjausjännitteen sulakerasialta sellaisesta paikasta, johon tulee virta "ON" ja "START"-asennoissa ja jätin alkuperäisen kärkisytytyksen johdot käyttämättä. Pääsyöttö (paksut johtimet) on itselläni kytketty tukevasti moottoritilan seinään ja päävirtakiskoon (yhteys laturille ja akulle paksuilla johtimilla). Puolan ensiökäämille ei saa kytkeä mitään muuta, kuin MSD:n omat johdot (oranssi&musta), siellä on normaalia akkujännitettä suurempi jännite läsnä aina, kun moottori käy. Varmista myös, että puolan johdot olivat oikein päin.

    Onnea yritykselle
     
  18. VesaR

    VesaR 1st gear

    Moi ja kiitos viitseliäisyydestäsi!!!!

    Pari täydentävää kysymystä:
    1. Miten sen voi varmistaa että se boxi saa 12-14V kokoajan siihen paksuun punaiseensa, kun en autoa saa kuin 1.3 sekunniksi käyntiin. Eli riittäiskö jos volttimittarilla katson että se kohta mistä sen sieltä sulakerasiasta otan saa sitä nyt auton käydessä näillä vanhoilla vermeillä ja tietty tutkin sen paksun punaisen liitoksen että se on kunnon kontaktissa (siinä on puolessa välissä jatkokohta matkalla sulakerasiasta boxiin). Niin ei kai se haittaa jos pidän sen paksun punasen yhdistettynä sinne sulakerasiaan ja käytän mottia samalla vanhoilla kilkkeillä - toki katson että ne boxista pois lähtevät on päistään suojattu etteivät saa mihinkään kontaktia.
    2. Auttaako tuon ohjausjännitteen kanssa tutkia siten että vanhoilla vermeillä käytän konetta ja tsiikaan sen nyt vanhan puolan + aan menevän piuhan että on tasainen 12V kokoajan - vai pitäisikö sitä tutkia uusilla vermeillä koneen käydessä (mahdotonta) vai riittääisikö uusilla vermeillä virrat päällä kone seis
    3. Ai tarkoitatko että MSDn piuhoissa on vakiona joku vastus - vaiko noissa mun vanhoissa piuhoissa (eli jos löydän sellaisen voisin poistaa uudessa set-upissa)
    4. Ai se tulee startilta - kiitos tätä olenkin ihmetellyt kovasti!
    Joo nyt kun tuon sanot niin noin se on eli lähes aina se uusilla osilla pärähtää käyntiin ja kun virtaavaimen palauttaa niin kaua ei sätkitä - noe ehkä 1 tai 2 kertaa on päästy 3-4 sekunnin päähän ennen sammahdusta.

    Tuota voisin koittaa eli ottaisin sen ohjausjännitteen ihan suoraan sulakerasiasta enkä noista vanhoista puolan + piuhoista (vaikka jos nyt toinen tulee startilta niin ehkä se toinen tulee sulakerasiasta tai sieltä rattin virtaavainhässäkästä).

    5. Pääsyöttö tarkoittanee sitä paksua punaista ja paksua mustaa? Ehkä mun täytyy varmistaa vielä että paksu musta on palkissa niin kiinni että varmastis saa kosketuksen runkoon eikä ole maalia välissä tms. Ja paksu punainen tosian nyt tulee selakerasiasta paikasta missä on aina virtaa mutta sitä MSD kaapelia jouduin jatkamaan 2.5 paksuisella eli ehkä puolta ohuemmalla jotta riitti sulakerasiaan asti - voisiko tuollainen olla syy eli pitäisikö ehdottomasti vetää yhtä paksuna joko akulle tai tohon sulakerasiaan...
    Uudelle puolalle ei tule mitään muuta kuin juuri nuo 2 MSD boxin omaa piuhaa. Ja tosiaan kondensaattoria en jostain syysta ole myöskään laittanut - puolan napaan (lienee toimittu oikein?). Ne puolan johdot tuli tarkistettua jo muutama kymmenen kertaa että oli oikeinpäin...

    Lisäkysymys voiko Blaster2sen laittaa vanhaan jakajan kanssa yhteen kondensaattorin kera ja näin varmistua että uusi puola ainakin on kondiksessa - vai onko helpompi tapa varmistaa tuo. Siis kun se on tuollainen suurtehopuola niin ei kai mun vanhat johdot tai muu saa sätkyjä jos sitä vanhoihin yhdistäisi?
     
  19. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Voi sen noinkin mitata. Itse tosiaan kytkin sen lähemmäs akkua, jotta alkuperäiset ohuet johdot eivät rasitu liikaa. Lisäksi MSD:n bokseja on kehuttu häiriöitä aiheuttaviksi, joten tukeva syöttö saattaa pienentää sitä hieman. Kun laite ei tee kipinöitä, niin se ei juuri ota virtaakaan ja jännitteen mittaus ei kerro koko totuutta. Tarkkoja speksejä laitteen virrantarpeesta en ole löytänyt, mutta ohjeen mukaan johtoja ei saa jatkaa alkuperäistä ohuemmalla johdolla, pitää käyttää mieluummin paksumpaa. Itse jouduin jatkamaan puolan ensiöjohtoja.

    En usko, että siitä haittaa on. Noinhan ne on kytketty silloinkin, kun auto ei käy. Herätevirran kytkentää ilman puolaa miettisin hieman, mutta voi se senkin sietää.

    Uusilla vermeillä virrat päällä kone seis pitäisi kertoa jo riittävästi. Vanhoilla vehkeillä tuossa puolan plussassa ei ole tasaista 12 voltin jännitettä.

    Vanhoissa. Yleensä GM:n johtosarjassa on puolan + johdossa sisäänrakannettu etuvastus ja sitä ei tarvita MSD:n kanssa. Alkuperäisen sekä Blaster2-puolan kanssa se tarvitaan, muuten kärjet ja puola saattavat palaa.

    Joo, kannattaa varmistaa tuo maadoitus, ja kuten sanottu, MSD ei muistaakseni suosittele jatkamista alkuperäistä ohuemmilla johdoilla. En ole kokeillut itse, toimiiko tuo miten ohuemmilla piuhoilla.

    Kyllä tuon pitäisi sopia kärkienkin kanssa. Muuntosuhde on 100:1, joten toisiojännite on vakiota kovempi, mutta se ei haitanne. Etuvastus pitää olla kärkien kanssa käytettäessä, kuten mainitsinkin.
     
  20. VesaR

    VesaR 1st gear

    Siis voisiko tosiaan sinun mielestä vika olla siinä että mullahan varmaan on - (kun nuo MSD hilut on autossa) niin vanhasta GM laitteesta kun on kyse niin - vaan 6V siinä ohjausjännitepiuhassa koska siinähän täytyy olla se etuvastus jossain matkan varrella vanhoja peruja...
    No enivei pakko koittaa tuollai kuten sinä ihan uudella johdolla suoraan sulakerasiasta ON ja START virtaisesta paikasta...
     

Kerro tästä muillekin!