tietsikka rikkikö?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Anonymous, 24.4.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    caprice -83 stw kaasari versio
    laitoin ALDL:stä A ja B nastat yhteen ja alkoi kuulua sirinää.
    Mitään service valon vilkkumista ei näkynyt.
    Kulutus noussut 20 litraan.

    Kysymys kuuluu:
    Kuinka testaan, että tietsikka toimii ja kukkuu?
    Säätääkö tuo tietsikka kaasaria ja sytytystä ja jääkö tuo vaihdelaatikon lukko toimimasta?
     
  2. kuolinpesä

    kuolinpesä Gearhead

    Kysyin tuota samaa täällä pari päivää sitten ja sain vastaukseksi: Tarkista servicen polttimo.
    Ja kuinka ollakaan, joku älykääpiö oli poistanut polttimon.

    jonkin releen naksahtelu minullakin kuuluu, mutta ei mitään sirinää.

    ECM ohjaa sytytystä ja turbiinilukkoa. Kaasarissa ei ole paljoa ohjattavaa,ainoastaan seos solenoidi.sekään ei tietääkseni vaikuta muuhun kuin tyhjäkäyntiin. Kaasuttimen TPS pistokkeesta (se 3-napainen)tulee tieto kaasuläpän asennosta, joka taas vaikuttaa tietokoneen kautta turbiinilukkoon.

    Jos jollakulla on parempaa tietoa,korjatkaa. Tuo seos solenoidi on vähän epävarmaa.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    kiitos vihjeestä.
    Oliko vaikea tarkistaa polttimo?
    muutama kolminapainen töpseli on irti kaasarin ympäriltä.
    ilmeisesti sytty voi olla mitä tahansa, ja lukkokaan sitten ei toimi!
    saisi selville että mitä ne irtonaiset töpselit on?

    siis muuttamaan tuo jakaja tavalliseksi ja jollain lailla sais tuon lukon toimimaan.
    tai onko muita vaihtoehtoja????


    t.swedu
     
  4. kuolinpesä

    kuolinpesä Gearhead

    Kyllähän sen polttimon takia sai mittaritaulua purkaa jonkin verran.Tosin minulla oli poistettu myös polttimon pidike,jota ei saa kuin takakautta paikoilleen. Ei kuitenkaan ylivoimaisen vaikeaa.

    Kaasariin tulee (-84 Q-jet Capricessa):
    -1 kpl kolminapainen pistoke=TPS - kaasuläpän asento anturi
    -1 kpl kaksinapainen pistoke=Mixing Control Solenoid - ohjaa "ryyppy" seosta
    -2 kpl yksinapaisia pistokkeita. Toinen sähköryypylle (onko omassasi?) ja toinen vakionopeuden "palauttajalle" tai mikähän sen virallinen nimi on.

    Näissä on sitten eroja ryypyn ja cruisen suhteen,mutta omassani on näin.

    Lukon toiminnan ohjaamiseen löytyy valmiitakin palikoita ja rakennusohjeita.

    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... sc&start=0

    Tuolla lisää aiheesta.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    liittimistä A-F oli 0V, liekkö jarrun kytkin jumissa???

    hmm... menee rakentelu vahvasti elektronikan puolelle.


    ei ole TPS anturia->ei ole map anturia.
    ECM:stä äly poissa??
    Q-jet poissa.
    Manuaali ryyppy.
    cruise ei toimi.
    sytty toimii 6 - 12 asteen välillä, eri kierroksilla.
    paljonkohan tuonkin pitäisi olla??

    taitaa tuo capriceman tietää lukon ohjausasian.

    t:swedu
     
  6. kuolinpesä

    kuolinpesä Gearhead

    Onko autossasi vielä ECM ohjattu virranjakaja paikoillaan?

    Jos Q-jet on hävitetty, laita virranjakajaksi jokin alipaine ohjattu HEI-jakaja,tms. Saat kyllä moottorin toimimaan ihan perinteisellä kaasutin-virranjakaja yhdistelmällä, mutta turbiinilukkoon joudut rakentamaan ohjauksen.

    Yksinkertaisimmillaan sen voi toteuttaa ihan vain on/off katkaisijalla,mutta siinä on se huono puoli ettei se laukea pois jarrutettaessa --> auto sammuu. Kätevämpi heppu tekee rele-ohjauksen jarruvaloista,jolloin lukko laukeaa aina kun jarruvalot vilahtaa...
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    On ECM paikallaan, joten täytyy vaihtaa tuo virranjakaja.
    Qjet poissa.

    niin se lukko.
    Täytyy varmaan kytkeä sarjaan (12V) katkaisija<->jarrukytkin<->lukon solenoidi. Sarjaan saisi lisäksi releen , jota voisi säätää jonkun kuorma-anturin avulla, milloin releen solenoidi vetää (onko vetäneenä milläkin kuormalla).

    Kuinkas tuolla kytkinvirityksellä toimii kaupungissa liikennevaloissa?
    Sammuuko jos ei muista tuota kytkintä??

    Mutta jos aloittaisi tuolla kytkimellä.

    t:swedu
     
  8. kuolinpesä

    kuolinpesä Gearhead

    Eihän tuon virityksen käyttömukavuus ole sama kuin alkuperäisen.
    Periatteessa auto ei sammu jos kosket jarrupolkimeen. Mutta jos annat auton vain rullata valoihin, voi kierrokset mennä turhan alas ja auto ehkä sammuu.
    Mutta sitä vartenhan siinä on katkaisija. Älä käytä lukkoa kaupungissa.

    OTA HUOMIOON, että tämä oli vain idea. Minulla ei ole mitään käytännön kokemusta tämän toimivuudesta. Sen tiedän että näitä on tehty katkaisija käyttöisiksi,mutta tuo jarruvalosysteemikin pitäisi kyllä toimia.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    toi ehdotuksesi kuullosti hyvälle ja yksinkertaiselta toteuttaa.

    luulis kulutuksenkin tippuvan korjausten jälkeen???

    t:swedu
     
  10. kuolinpesä

    kuolinpesä Gearhead

    No ainakin alle tuon mainitsemasi 20 litran! :D

    Suuret gurut kyllä väittävät että toimiva Q-jet systeemi olisi kaikkein taloudellisin vaihtoehto,mutta kannattaa huomata tuo sana:toimiva :)

    Kyllä perinteiselläkin konstilla pitäisi päästä 13 -15 litran kulutukseen. Kaasujalastahan se on kiinni.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Aikaisemmin pääsi lähelle kymppiä.
    Aavistus vain tarvitsi painaa kaasua.
    Kyllähän se vähän vei ja toimi suht.ok.
    Tuo ECM hyytyminen näköjään sotkee sitten monta asiaa.

    Lisääntyneestä kulutuksesta ajattelin jotain olevan pielessä.
     
  12. kuolinpesä

    kuolinpesä Gearhead

    Jos ryhdyt rakentamaan tuota turbiinilukko systeemiä,muista että esim.ohitustilanteessa kun polkaiset kaasua vaihde vaihtuu pienemmälle,mutta lukko pysyy päällä.
    Lodju voi tykätä höpöä pidemmän päälle.

    Eli pitää ajella varovasti!
     
  13. T604

    T604 1st gear

  14. kuolinpesä

    kuolinpesä Gearhead

    Tuo on hyvä vaihtoehto.

    Täältä http://www.racersplace.fi/home.php kyselin ja ehdottivat jotain vastaavaa (kenties samaa) systeemiä. Palikka tulee nopeusmittarin ja vaijerin väiin. Hintaa oli muistaakseni 70 euroa.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    jaa, mites tuon asian kierrät??
    Ei viittisi huvikseen laatikkoa rikkoa.

    toisaalta, taitaa nuo ohitukset olla vaan traktroreiden ohitteluja.

    Milloinka se lukko saisi olla päällä?
    1<->4 vaihteella?
    millä nopedella,kuormalla?
    vaihdettaessa pykälää ylös tai alas, lukko poissa?
    Tämä asia on vähän epäselvä.

    t:swedu
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    mitäpä tuota itse arpomaan.
    Kysytäämpä valmista systeemiä.
    t:swedu
     
  17. kuolinpesä

    kuolinpesä Gearhead

    No minun raatovankkurissa lukko ei mene päälle alle 65km/h nopeudessa ja rajumpi kiihdytys avaa lukon. Lukkoa ei suositella käytettäväksi peräkärryn/asuntovaunun kanssa.

    Valmis paketti on varmaan helpoin ratkaisu.
     
  18. WSE

    WSE 1st gear

    Kyllähän se lienee paras ratkaisu olisi kunnostella nuo originaalit systeemit. Semminkään kun ei muutoksista juuri hyötyä ole kulutuksen eikä tehon suhteen. Monet vaan laittavat hanskat naulaan kun eivät ymmärää systeemin toimintaa vaikka tietoa löytyy kyllä sitä haluavalle ja ei tuo niin monimutkainen ole jos siihen viitsii vähänkään perehtyä. Enempi on yleensä ollut haittaa näistä jollain muulla lailla toimivaksi värkätyistä koskapa niitä ei ole juurikaan kunnolla tehty. Joka ei osaa originalia laittaa kuntoon ei myöskään muita ohjauksia osaa laittaa kuntoon. Cruiseahan tuo boksi myöskin ohjaa ja solenoidi säätää seosta koko ajan normaaliajossa, myös kierroksilla. Vasta isompien läppien avautuessa sen vaikutus säätöön vähenee. Boksi itsessään ei ole kovin herkkä vaurioitumaan mutta anturit, varsinkin kaasarissa oleva tps (kaasuasennontunnistin) ovat. Ne, ja piuhat kuntoon niin pitäisi toimia. Jos vikavalo on poistettu niin varmaan siksi koska on häirinnyt ed. omistajaa... tai auton myyntiä.
    Kun anturit ym on on niin sitten ajellaan ja katsellaan vikavalosta mitä vielä pitää säätää/korjata. Yleensä valitettavasti myös rochesteri vaatii täysrempan eli vähintään puslauksen, tasojen oikaisun ja korjaussarjan.
    Toki jos laittaa jonkin muun kaasarin ja HEI jakajan voi sen boksin edelleenkin jättää lukkoa ohjaamaan. Tähän se ei tarvi kuin lämpötila, VSS (nopeusanturi mittarin takana) ja map (imusarjan alipaine) tiedot. Vielä jos haluaa Cruisenkin mukaan miin pitäisi saada TPS (kaasuasennon tunnistin) anturi ympättyä siihen uuteen kaasariin jollain tavalla. Sitten toimii kaikki kuten originaalissa, vikavalo toki palaa kun ei ole esim. solenoidia mutta sehän on hoidettu poistamalla lamppu (tai laittamalla sopiva vastus solenoidin piuhoihin). Periaatteessa sytkän säätökin toimisi noilla anturitiedoilla jo joten voisi vanhan jakajankin jättää (jos tuon ikäisessä nyt on vielä sähköinen ennakonsäätö), mutta sen TPS:n sekin vaatii.
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuo olisi se pointti, paljonko lukon pois jättäminen muuttaa kulutusta, jos on muuttakseen?
    Olisko lukolla paljonkin positiivisia vaikutuksia?


    t:swedu
     
  20. WSE

    WSE 1st gear

    Jos on OD laatikko niin nelosella ajelu ilman lukkoa tekee äkkiä selvää laatikosta. Koska öljynkierto on hidasta pääakselin pyöriessä rauhallisesti ja turbiini silti luistaa koko ajan tuottaen siinä samalla lämpöä ei öljy jäähdy välttämättä aina riittävästi ja tästähän taas ei laatikko pitemmän päälle tykkää.
     

Kerro tästä muillekin!