Tyhmiä ja vaikeita kysymyksiä.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja AteV8, 25.4.2005.

  1. AteV8

    AteV8 Gearhead

    74-dartti rojekti osottautu jonkun "sähkömiehen" harjoitus työksi, eli kaikki on sekasin ja teipillä kasattu...

    Elikkä ihan ekana ihmetyksen aiheena on "virta hukka", eli virtalukolle menevistä liittimistä mittailin että yhessä piuhassa menee 12v virta ku virrat on pois päältä. Virrat päällä asennossa en huomannu muuta eroo off asentoon muuta ku et yhteen piuhaan tuli n.1,5v jännite...?
    Kenties virtalukko paskana vai ottaisko tuo jonnekkin muualle maihin? Vai onko sen tarkoitus olla jonkin sortin heräte virta jollekkin releelle? Vahvasti kyllä näyttäs siltä että ko. piuha menee etuvastukselle, ja samaisesta piuhasta mittasin viime kesänä 8v, nyt 1,5v...? :eek:

    Kovasti piuhoja seurailin ja mittailin kaikkee mahollista ja mahotonta, mutta vahvasti näyttäis siltä että autossa on nyt 1,5v järjestelmä. :lol: Ainoana poikkeuksena on valot joiden alkup. järjestelmä on "ohitettu" erillisen releen ja teipillä yhdisteltyjen kaijutinjohtojen kera... :mad: Pitkien merkkivalo toimii nyt liiankin hyvin, eli jää päälle vaikka virrat ja valot olis pois päältä. :eek:

    Seuraava ihmetyksen aihe on vilkut jotka ei vilku. Missähän päin autoa mahtaa vilkkujen rele olla? Tähän asti oon saanu vilkut vilkkumaan tökkimällä maihin punaista piuhaa joka tulee kuorittuna esiin vasemmalta rattiputken ja ratin välistä. Mikähän kumman piuha se mahtaa olla? Mistä tulossa ja minne menossa? :eek: Tässä piuhassa meneekin sit 12v jännite.

    Samalla kun vilkut sammuu ni myös kojetaulusta läpitulevien piuhojen päässä roikkuva latauksen merkkivalo sammuu...? Ja sehän on taas yksi viritelmä joka ei autoon kuulu. Autossa kun on meinaan fordin "automaatti" laturi.

    Löytyypä tietysti myös lisä lämpömittari (ilmeisesti tuon 1,5v järjestelmän takia asennettu). Nyt kysymys kuuluukin että jos liitän alkuperäisen lämpö mittarin tarvike lämpö anturiin niin näyttääkö mittari kovinkin virheellistä lukemaa?

    Kysymyksiä tulee vielä varmaan lisääkin mutta tältä erää saa riittää... 8)



    PS: Jos joku 30:stä edellisestä omistajasta tunnistaa auton niin saa toki ottaa yhteyttä ja kertoa kaikkien kummallisten sähkö viritelmien salat.
    http://minunauto.com/?547
     
  2. kärrypoika

    kärrypoika 3rd gear

    :mad: :mad: :mad:

    Minä vihaan noita. Ota kaikki pois ja laita uudet piuhat tilalle!!!

    :mad: :mad: :mad:
     
  3. timppa

    timppa Gearhead

    Varmin tapa saada oikut pois on että purat vanhat pois, otat kavion käteen ja teet uusiksi
    (Näin tein omassani ja poistin muutamia turhia johtoja / laitteita...)
     
  4. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Kaaviota kattelin jo sen verran että huomasin et siellä ei juurikaan ole releitä, ja toinen juttu mikä hämmästytti oli kajarin/äänitorven merkkiä muistuttava merkki joka oli kuitenkin aivan jotain muuta... Sähköopin kirja ei tuntenut moista merkkiä... Mikähän mahtoi olla?

    Jeps, huomenna ostamaan tarvikekeskuksesta metritolkulla pelkkää mustaa ja punaista piuhaa, niin että seuraava asentaja on vielä enempi ihmeissään. :rotfl:

    Taas joutuu lasten lauluja lauleleen... Vettä paistaa ja aurinko sattaa, ei tuu mittää... Vai mites se meni? :eek:
     
  5. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    On todella järkevää uusia ne johto hässäkät ja kun vielä muistaa ettei itseltä jää mitään "kuumia" karvoja repsottamaan niin voi olla ettei auto pala vaan toimii tulevaisuudessa niin kuin pitääkin.
    Sivuhuomautuksena se ei ole virtaa vaan jännitettä se 12v mitä mittaat yleismittarilla. Virta on niitä amppeereita mitä menee laitteen läpi että laite toimii. Toi sähkö on vähän niinkuin moottorin voima jossa puhutaan kauheista hevosvoimamääristä mutta todellisesti väännöllä liikutetaan sitä autoa.
     
  6. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Nii joo... On vähän tuo sähköoppi uhkassa meikäläisellä. :oops: Ja mm. sen takia oonkin kyselly josko löytys joltain valmista piuha kasaa et ei tarttis ihmetellä niin paljoo..

    Mutta silti: osaako vieläkään kukaan kertoa mikä se aavistuksen torven tai kajarin näkönen palikka on dartin virta kaaviossa? Yritin piuhoja seuraamalla saada sitä selville, mut eihän siitä mitään tuu ku pitäs purkaa puol autoo, ja sehän ei oo mitään herkkua kerrostalon parkkiksella. :(

    Virtakaaviokin mulla on 73-malliseen, eli jos joku tietää mistä löytys 74-mallin vastaava ni saa kyllä kertoa.

    EDIT: Kyselen edelleen: Mitä meinaa ämeriikkalaisen virtakaaviossa "neliö jonka päällä on lautanen"???? Vai oottenkos kaikki solminu Aspen-Lappalaisen kanssa salaliiton että ostaisin siltä valmiit piuhat? :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!