Apuva! Haltech ohjaa TPI:tä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja WTF, 29.4.2005.

  1. WTF

    WTF Gearhead

    Haltechan ei toimi MAF:lla vaan se pitäisi ohittaa ja ottaa tiedot TPS anturilta tai laittaa MAP, jota Haltech ymmärtää.

    Saako tuollaisen TBI:n MAP:in laitettua toimintaan TPI:ssä ja miten, vai kannattaako unohtaa?

    Autossa on vm-90 Corveten kone, johon on isketty vm-89 Camaron anturit, kone on Sportsidessa ja ruiskuja ohjataan Halteckilla. :D :eek: :D
     
  2. buicker

    buicker Gearhead

    Eikös tpi:tkin ollu -90 alkaen mapilla, vai muistanko ihan väärin?
    En oo varma tbi:n mapista, mutta luulis senkin samanlaista signaalia lähettävän...
    Mun käsittääkseni haltecissa pitää olla sekä tps että mappi toiminnassa. Pitäs kaivaa jostain se V8, missä juttu siitä projekti camarosta. Siinä muistaakseni pistettiin maffin tilalle suora putki ja imusarjaan mappi ohjaamaan haltecia, muut anturit säily vakioina. Täytyy kattoo jos löytäsin sen lehen...
     
  3. WTF

    WTF Gearhead

    Onhan siinä vm-90 Corvetessa saattanut ollakin MAP, mutta kun tuossa ruiskussa ja koneessa onkin -89 Camaron anturit kiinni.

    Halteckissa pystyy valikossa määrittämään käytetäänkö MAP:ia vai otetaanko tiedot suoraan TPS:ltä, jos olisi ahdettu niin silloin olisi pakko käyttää MAP:ia.

    Soitin FMI:lle ja sieltä suosittelivat kuitenkin MAP:in kiinni laittamista.

    Ihmettelin vain tuosta autosta purettua TBI ruutan MAP:ia, että käviskö se suoraan jotenkin tuohon TPI:hin kiinni.

    Onpas lyhenteitä... TPI, TBI, MAP.....
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kato löytyykö imusarjasta tai kotelosta sopivaa paikkaa. En tiedä missä se on alunperin ollu, mut johonki missä vaan imusarjan paine vaikuttaa. Tai sitten poraa ja sopivaa kierrettä perään tai millanen liitäntä siinä nyt onkaan...
     
  5. buicker

    buicker Gearhead

    Aina jää kirjautumatta ku seilaa palstalta toiselle...
     
  6. Teme76

    Teme76 1st gear

    Ei se MAP kävis sinne imuilman lämpötilananturin paikalle? Se kun on muutenkin perse paikassa (koneen päällä, imukotelon alla) ja näyttää mitä sattuu, varsinkin kesäkuumalla. Ite siirsin omasta muovipulkastani sen keulalle ja siihenhän jäi "vapaa" reikä.
     
  7. WTF

    WTF Gearhead

    Mietiskelin itsekin että tuskin se MAP:in kiinni laittaminen vaatii muuta kuin reikä jonnekin, mistä pystyy ruiskun imuilmaa ihmettelemään.

    Pitää tutkiskella löytisikö sieltä valmista paikkaa, johon tökkäisi tuosta TBI:stä puretun.
     
  8. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Luulen et ei sillä muuten juuri väliä ole mutta alipaine kait pitäis olla suht tasaista eli joku suoraan yhden pytyn imukanavaan asennus ei ehkä tuota haluttua tulosta.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    TPI:n imusarjassa on muistaakseni apumiehen puolella lähellä bensanpaineensäädintä, siinä plenumin sivussa hyvä paikka ottaa MAP:lle tarvittava alipaine. Sen voi ihan hyvin haaroittaa vaikka bensanpaineensäätimelle menevästä letkusta.
    Onko tarkoitus jossain vaiheessa muuttaa koneessa nokka-akselia, tai tehdä muita virityksiä, vai pysyykö vakiona?
    Virranjakaja tarvitsee muutoksia, jos haluat käyttää Haltechin säätömahdollisuudet kokonaisuudessaan.
     
  10. WTF

    WTF Gearhead

    Tarkennetaan että tuo ei ole mun oma auto, vaikka samanlainen onkin.

    Tuskin sitä vähään aikaan piristetään. :odroll: mutta mistä sitä tietää.

    Siinä on MSD:n sytkä vehkeet.
     
  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Halltech toimii nimen omaan juuri MAP:n ohjaamana.

    Unohda se MAF.

    Vanhemmissa autoissa joissa käytössä MAF,niin se poistetaan kokonaan ja tilalle laitetaan suora putki.

    TPS-anturi löytyy molemmissa versioissa.


    MAF = Mass Air Flow = Ilmamassa mittari

    MAP = Manifold Absolute Pressure = Imusarjan alipaine anturi

    TPS = Throttle Position Sensor = Kaasuläppä tunnistin

    MAP anturin voi liittää helposti jostakin alipaineletkusta haaroittamalla,kunhan letkussa vaikuttaa imusarjanalipaine/ahdetussa myös ahtopaine.
    Ahdinkäyttöä varten on olemassa MAP antureita jotka tunnistavat myös ahtopaineen...esim. Crane Cams CRN9000-0110 MAP Sensor

    Imuilman lämpötunnistin on suotava lisätunnistin antamaan enempi tietoa ECU:lle.

    Laajakaista Lambda olisi myös hyvä lisä...tosin KALLIS :(

    Itse olen ollut jo useamman kerran hankkimassa Halltech:n ECUa,lähinnä E6GM/E6GMX,mutta vieläkin hankkimatta.

    Nyttemmin on ruvennut kiinnostamaan enempi tuo MegaSquirt/MegaSquirt II jahka sinne tulee se uusi piirilevy,jonka kanssa pystyy hyödyntämään paremmin kaikki MSII:n ominaisuudet...
     
  12. WTF

    WTF Gearhead

    Siinä on nyt TBI:stä siirretty MAP, jolle löytyi imusarjasta apparin puolelta valmiita reikiä, johon se tökättiin.
     
  13. WTF

    WTF Gearhead

    Ei ole tuo viritys mun auto, mutta ei siihen ollut boksiakaan.
    Se kone on jostain palaneesta Corvetesta ja siksi oli keräilty Camaron toimilaitteet siihen, kun Corveten omat olivat haihtunee savuna ilmaan.

    Autossa johon tuo kone on laitettu oli jo valmiina Haltech, joka ohjasi TBI ruuttaa.
     
  14. buicker

    buicker Gearhead

    Tossa V8 4/2000 camaro projektissa on imusarjan paine haarotettu polttoaineen paineensäätimestä ja maffin tilalle laitettu suora putki... Happianturin vaihtoivat myös lämmitettävään malliin, kun oli ongelmia säätöjen kanssa yksi piuhasella...
     

Kerro tästä muillekin!