sbc startti rääkyy

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Anonymous, 1.5.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kysytään studioraadilta vahvistus ennen kuin juoksen startti-kauppaan ;-)

    Kyse on siis 350 sbc ja manuaalilaatikollisesta vehkeestä jonka startista kypsähti hiilet viime syksynä. Hommasin kokonaisen rebuild sarjan startille jossa tuli vaihdettua suunnilleen kaikki kuluvat osat.

    Ongelma: Eka starttaus menee ok, toka ehkä.....jos mosa on käynyt vähäsen aikaa (lämmennyt) niin kolmas starttaus rääkyy eli hampaat ei osu vauhtipyörälle oikein. Simmailin sitä suuntaan toiseen ja tulosta ei suuremmin tullut, tai siis sillä ei ollut paljoakaan vaikutusta asiaan.

    Vaikka startissa on uudet hilut niin epäilys on että solenoidi -bendix ei nyt toimi ihan niinkuin pitäisi ?

    Vai jatkanko vielä simmailua ?
     
  2. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Sinuna ostaisin uuden jos on vähänkään epävarmaa että vanha alkaa kypsyä, eikä selkeää vikaa löydy.

    On poliittisesti epäkorrektia laittaa vaimo työntämään Camaroa käyntiin Citymarketin parkkipaikalla joka viikonloppu ruokakaupasta palatessa.

    En usko että uudelleen shimmaus vaikuttaa asiaan jos se on jo kerran huollella asennettu paikoilleen.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Uusi on jo ostettu noin tunti sitten ;-)

    Nyt se häksätin pitäisi saada ajettua Kaarinan Shellille jossa on 3vartin kuluttua pyöräkulmien säätö ja startin vaihto.

    Jos ei homma skulaa että pääsen sinne asti niin sitten hinautan sen jonnekin täyden palvelun harrasteauto putkaan ja pyydän palauttamaan kun toimii :)
    Hartiat on jo liian kipeät kun jumpannut startin kanssa lauantain ja sunnuntain.....alkaa olla se kuuluisa kamelin selän katkeaminen kiinni yhdestä startista :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    No niin, koko sairaskertomus alkaa hahmottua :
    -Paikallaan ollut startti on kiinnityspisteilleen pari milliä poikkeava suhteessa uuteen => vanha on siis vedetty väkisin paikalleen => lohkon kiinnityspiste saanut kipeää ja on siis korjattava. Mä en ajatellut asiaa sen enempää kun kerran startti oli Delco Remy ja vanha. Tein siis kuten edellisetkin omistaja ja.....
    -Kun startti on vinossa, ei hammaskosketus ole hyvä vaan vino. Aikaisemmin tämä ei ilmeisesti ole ollut ongelma kun mosa on ollut löysä ja startissa on ollut vanhat hiilet => nyt molemmat asiat on toisin ja silloin asiat menee pieleen: "Uudenkarhea" suhteellisen korkeapuristeinen mosa ja startti joka pyöriin hyvin.

    Itse asiassa pyörii niin hyvin että vauhtipyörästä lähti hampaat. ( "Jos se ei tapa, niin se ainakin vituttaa"; Vanha savolainen sananlasku)
    -Startin päätykiinnitysrauta on aina puuttunut eli startti on ollut tosiaan vinossa paikallaan. Nyt sellainen rauta on tilattu.

    Kun homma meni siis totaali metsään, niin sama tehdä se kerralla kuntoon jo perinteiseksi muodostuneella pitkällä kaavalla. Teräsvauhtipyörä by Hayes lähti tilaukseen heti ja kun kerran kytkin on auki niin sama vaihtaa nekin hilut, eli nyt odotellaan Centerforcen Dual Frictionia. Odottelu menee mukavasti kun vaimo antoi lapio käteen ja osoitti kukkapenkkiä :D
     
  5. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Tohon ei voi juuri muuta kommentoida kuin otan osaa (siihen lapiohommaan) muutenhan normaalia harrastustoimintaa.
     
  6. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Voi hemmetti.

    Onneksi on vasta toukokuu.

    Sitten kun olet saannut selkäsi kipeäksi kukkapenkin kaivamisesta niin onkin mukavaa siirtyä auton alle irroittamaan laatikkoa, kytkintä ja vauhtipyörää. ja sama heti perään käänteisessä järjestyksessä.
     
  7. Tylsä Rautasaha

    Tylsä Rautasaha 3rd gear

    Myöhäistä kai tämä nyt on mutta sen pelkän hammaskehänkin voi vaihtaa. Itse tein jopa vielä köyhemmän miehen korjauksen ja käänsin kehän toisinpäin. Ja loppu rääkyminen.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Itse asiassa mietin jo noitakin vaihtoehtoja hieman.
    -Kehän saamat osumat olivat noin 2/3 hampaan leveydestä joten kääntö ei olisi johtanut kovin pitkäaikaiseen tulokseen.
    -Uuden kehän hankinta x euroa + koneistamon hommat y euroa suhteessa uuteen osaan? Kehiä ei löytynyt ihan tuosta noin vain vaan eli sekin olisi kestänyt jonkin aikaa. Teräsvauhtipyörien hinnat ovat myöskin tulleet alaspäin reippaasti taalan myötä joten oli aika laskea 28.01.1970 valettu vauhtipyörä eläkkeelle ;-)
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    siis minun näppikseltäni tuo edellinen.
     
  10. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Ja kun laittaa uuden kytkimen niin vanha mahdollisesti kulunut vauhtipyörä pitäisi vielä tasohioa.

    Ei se uusi hays niin paljoa maksa nyt matalan taalan aikakaudella että
    vanhaa kannattaa elvyttää.

    Mutta jos kone on tasapainoitettu tarkasti. niin sen uuden ja vanhan pyörän voisi viedä koneistamoon ja pyytää että ne painottaa sen uuden pyörän vanhaa vastaavaksi.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hyvä pointti tuo tasapainotuksen tarkistus! Vaikka molemmat on zero balance pyöriä niin ainahan asia voi olla hieman paremminkin. Mosa on painotettu ilman vauhtipyörää eli periaatteessa jos hayes on on tasapainossaan niin tilanne ei ainakaan huonone ?

    Vanha valurautainen tuli elvytettyä jo viime keväänä ja sillä on siis ajettu alle 5km ja kahdet pitkät lakut ;-) Täytyy varmaan putsata ja tehdä siitä lampunjalka sen 302 Z28 kampuran kanssa ;-)
     
  12. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    "Vaikka molemmat on zero balance pyöriä niin ainahan asia voi olla hieman paremminkin."

    Ai niin. pikkulohkossa on erilainen vauhtipyörän tasapainotusperiaate.

    Isolohkossa on sellainen valettu klöntti ja lisäksi se on painotettu reikiä poraamalla.

    Mä vein omani aikonaan R-Koneistukseen kun vauhtipyörä puntitettiin vastaamaan koneessa ollutta vetolevyä.

    Toki se vaati että koneistamossa sattui olemaan vastaava kone työn alla.
     
  13. makke

    makke 1st gear

    Saitko vinkkiä ko. viritelmään mun olkkarista siitä vanhasta Packardin suoran kasin kampurasta tehdystä lampunjalasta. :wink:

    Mt pirauta jos tulee ongelma loodan irrotuksen kanssa, katsotaan onko mulla nosturi vapaana.
     
  14. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Tuo lampunjalka on hauska idea. Mitä olette ajatelleet varjostimeksi.

    Joku sopivanmallinen klassinen 50-60 luvun muodokas pölykapseli olis aika hieno
     
  15. makke

    makke 1st gear

    Menee vähän offtopicikci muta onhan tääkin sähköjuttua. :wink:
    Mä tein ihan matalasta yöpöydän valaisimesta jossa kartio varjostin. Yläpään tulppasin jotta valoa ei suuntaudu ylös. Sit varjostimen maalasin mustaksi ja lampun aika hienon jalan vannehopealla, siis samalla värillä kuin kampurankin.
    Valo suuntautuu nyt alas limppujen päälle ja tuo esiin niiden päällä olevat pienoismallit. Ihan siisti tuli, eikä naisväkikään ole sitä karsaasti katsonut. Tuo suoran lättäpääkasin kampura on aika korkea ja jalka siis hyvin tasapainoisen näköinen.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jatketaan "sillä silmällä" -hengessä sisustamisella kun auton asiat ovat jo melkein selvitetty ;-)

    Lampun varjostimeksi olin ajatellut legendaarista kärpäsensilmä-ilmanputsaria. Siis että valo tulee läpi varjostimesta.
    Kytkimen paineasetelmasta saisi kanssa aika kivan varjostimen mutta se painaa ihan liikaa.
    Kampuran limppujen maalaus Eastwoodin spray graylla, kenties kaulat kiillotettu ja lakattuna ? Sähköjohto (mielellään kirkas tms) kulkemaan kampuran öljykanavien läpi.

    Täytyy vielä hieman speksailla ja ihmetellä asiaa.
     

Kerro tästä muillekin!