caprice/rochesterin ryyppy.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja ajw, 5.5.2005.

  1. ajw

    ajw Gearhead

    eikös ko ryyppyyn tule virran öljynpaineanturilta? voin olla myös väärässä, mutta nyt ei caprice tykkää oikein käynnistyä ja huomasin, että valo ei syty kojelaudassa kun kääntää virrat päälle. ja kun "säätää" käsin ryyppyä kaasarilta niin tuntuisi, että vain virrat puuttuu. mistäs löytyisi virtaa tuonne? voisikohan sinne ottaa virrat jostain muualta rosvoliittimellä? aattelin vaan, että se piuhakin saattaa olla poikki (ei jaksaisi avata johtoniputuksia).
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei virran puute ryypylle vaikuta ryypyn päälle menoon, vaan ryypyn päältä pois menoon.
     
  3. ajw

    ajw Gearhead

    mutta voiskohan tuon siis ottaa rosvolla jostain muualta? tai vaikka suoraan akulta?
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    No ei tietenkään suoraan akulta. Silloinhan ryyppyä lämmitetään koko ajan eikä se ole ikinä pääällä ja akku tyhjenee. Sytytysvirran kanssa rinnan se voi toki olla. Tosin ryyppy alkaa lähteä pois vaikkei auto käynnistyisikään. Ryypyn päällemenoon ei sähkö vaikuta niinkuin edellinenkin sanoi vaan se tapahtuu bimetallijousen jäähtyessä. Sähkövirralla sitten lämmitetään tätä bimetallijousta koneen käydessä jolloin ryyppy lähtee pois. Sulla on joko mekanismi jumissa tai bimetallijousi katkennut.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    oolrait - sen jousikannen saa vissiin auki siitä päältä ja jousi on siellä sisällä (vrt kuplat).
     
  6. ajw

    ajw Gearhead

    vielä...kävin tuossa starttaamassa mobiilin > ilmanputsari pois paikoiltaan. keulan puolesia läppiä kun auttoi käsin > mylly alkoi käymään paremmin. annoin koneen käydä lämpöiseksi ja ainakin se alipainetatti siinä kaasarin apparin puolella veti akselinpätkää sisään. eli onkos vika nyt sitten bimetallijousessa? eikös se ole muuten suht tarkkaa, että missä asennossa kansi siinä päällä on? eli eikös sen kääntelyllä säädetä myös tuota vai olenko TAAS väärässä?
     
  7. kuolinpesä

    kuolinpesä Gearhead

    Et ole väärässä. Juuri niin se toimii.

    Tarkista yrittääkö bimetalli jousi kääntää ryyppyä pois päältä, vai onko se kokonaan kuoleentunut. Jos jousi toimii, voit kokeilla säätää sitä.
    Joissakin malleissa kansi on pop-niiteillä kiinni. Poraa ne pois ja ruuvit tilalle.

    Säätö on sitten herkkä.

    Uusia kansiakin saa varaosina,jos se sattuu olemaan aivan kuollut.
     
  8. kuolinpesä

    kuolinpesä Gearhead

    Oletan että olet tarkistanut yleismittarilla ryypyn virta piuhan.
    Mutta voisit myös tarkistaa että kannen maadoitus on kunnossa.
    Siinä voi olla hapettumaa.
     
  9. Tylsä Rautasaha

    Tylsä Rautasaha 3rd gear

    Jos sulla ei öljynpainevalo syty, niin vika on hyvin tod.näk. ryypyn lämmitysvastuksessa. Se menee niin että kun laitat virran päälle, öljynpainevalo maadoitetaan ryypyn kautta. Kun kone käynnistyy ja öljynpaine nousee, öljykello vaihtaa niin jotta ryypylle menee täysi +12V. Ja valo sammuu tietty.
    Eli: kun ryypyn lämmitysvastus on rikki / ei saa maata-> öp-valo ei syty ollenkaan eikä ryyppy lähe pois päältä.
    Korjautuu vaihtamalla uuden ryypyn kansiosan jossa tuo vastus ja myös bimetallijousi onpi.
     
  10. xarper

    xarper Gearhead

    Pitääpä itekin kurkata tuo jousi sit vissii, tuntuu että ryyppy jää vähän päälle lämpösenäkin, haiskahtaa ja HC oli jotain 550 nurkilla.
     

Kerro tästä muillekin!