Sulakeasia ratkaistu, muita mysteerejä jäljellä.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Tenox, 9.5.2005.

  1. Tenox

    Tenox 1st gear

    Eli vika on otsikon mukainen, alkoi tänään päivällä, kun parkista lähtiessäni jouduin hetken hakemaan P asentoa rattivaihteista, että suostui starttaamaan. (Ei aina starttaa P asennossa.) Sen jälkeen oli vilkut kateissa molemmin puolin ja kuten ajattelin sulakehan sieltä oli mennyt. Vaan kun se ryökäle menee nyt jatkuvasti uudelleen jos sen vaihtaa... Eli jostain lyönee maihin? Onko ehdotuksia mistä lähteä hakemaan vikaa. Mielestäni vaihdevivulla on jotain yhteyttä ongelmaan ja itse ajattelin lähteä purkamaan tuota ratin aluetta. Ratti on Grantin puuratti ja vilkuissa muutenkin ollut häikkää, eli toiselle puolelle ei jää pitämättä päälle ja kumpikaan puoli ei palauta.

    Samalla huomasin, etteivät peruutusvalot toimi, lienevätkö pakolliset?

    Auto on 1976 Plymouth Fury 4D Coupe. Sähköt osittain uudelleen vedetyt...
     
  2. Harri

    Harri 1st gear

    Sulla voi olla piuha poikki/ eristeet puhki jossain siellä rattiputken tienoilla.Oletko laittanu sen ratin itse vai oliko ostaessa, siellä voi olla oikaistu siinä kohtaa kun laitetaan vilkun palautusjouset kohdalleen, eli ei muuta kuin purkamaan... :odroll:
     
  3. Tenox

    Tenox 1st gear

    Oli autossa, kun sen ostin. Ja joo, pitää perjantaina alkaa tuota rattiputkea purkamaan. Ilmeisesti ratti ensin pois ja niin edespäin, pikaisesti vilkaistuna tuossa ei muualla ole mitään pultteja, joista saisi avattua. Pitää samalla katsoa saisiko tuohon jotenkin askarreltua ne palautusjouset.
     
  4. Tenox

    Tenox 1st gear

    Mikään laki ei varmaan kiellä siirtämästä vilkkua viiksestä kojelautaan esim. kolmiasentoiseen kytkimeen jos niin haluaa? Ei kai vilkussa tarvitse lain mukaan olla automaattipalautusta?

    Siis keskellä ei mittää ja kytkin vasemmalle = vasen vilkku, oikealle = oikea vilkku.
     
  5. Harri

    Harri 1st gear

    Toi kannattanee kysäistä konttorilta ennenkuin muuttaa sen, äkkiseltään ainakin tuntuis siltä ettei siinä vois olla mitään sanomista :wink:
     
  6. Hanxi

    Hanxi Gearhead

    Älä suotta pura rattiputkea. Irrota kokonaan ja osta multa -77 Chrysyn tilt'a'scope putki tilalle. Täydellinen ja toimiva. Sähköjen liitin käy suoraan, kiinnitystä tulipeltiin joudut hieman muokkaamaan.

    PS. onko autosi malli tosiaan 4d coupe? :eek:
     
  7. Tenox

    Tenox 1st gear

    Enpä taida ostaa.. Eikä se ole 4D Coupe... Jostain syystä jos vähänkään kiireessä kirjoitan muuttuu Custom sana autoni mallimerkinnässä Coupe sanaksi. Eli pahoitteluni taas kerran, auto on Fury 4D Custom.

    Ja koska vilkun ei tarvitse olla automaattisesti palautuva, niin en jaksa uskoa, että laki sanoisi että vilkun tulee olla viiksessä. Tosin pitää nyt ensin katsoa saisiko tuon korjattua.

    Myöskään peruutusvalot eivät ole ´76 mallisessa autossa pakolliset. Nämäkin tiedot löytyi katsastajat.com sivuilta kysymyksistä haulla. Ihan hyvät sivut.

    Onko vinkkejä rattiputken purkamiseen antaa kellään?
     
  8. Harri

    Harri 1st gear

    Tosta peräytysvalosta, en tunne ton sun autosi ja sen kaltaisten sielunelämää mutta ainakin mun Jeepissä on vaihdelaatikon kupeessa NSS(neutral safety switch) joka hoitelee peruutusvalojen lisäksi myös käynnistyksen P ja N asennoissa, kohtuullisen helppo irrottaa ja putsata, tosin jos osat on kuluneet niin sitten vähän enempi hommaa :lol:
     
  9. Tenox

    Tenox 1st gear

    Tiedoksi: Sanoivat nyt konttorilla aikansa lakipykäliä katsottuaan, että vilkun ei tarvitse tuon ikäisessä autossa toimia rattiviiksestä, vaan sen voi siirtää myös kojetauluun, kunhan on kuljettajan helposti käytettävissä.
     
  10. Tenox

    Tenox 1st gear

    Joo, vika on korjattu, rattiputken tienoilla ei ollut mitään ongelmaa, mutta nyt kun kaikki on kasattu uudelleen sulake ei enää mene... Saa nähdä miten pitkään kestää tämä onni. Samalla tosin laitettiin vilkut menemään oman sulakkeensa kautta, kun tähän asti siinä oli samassa jokin toinen sähkölaite (toistaiseksi ei tietoa mikä) ja katsotaan nyt jos vielä menee sulake vilkuista vaiko löytyykö joskus jokin toinen vehjes joka ei toimi...
     
  11. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Saitko korjattua sen että vilkku palautuu? Meinaan omassa ei kans palauta ja olen tutkinut mitä ratin keskiön takaa löytyy. Pitäisikö siellä olla palautusjouset vai hoitaako se valkoinen kaareva osa sen palauttamisen? Kun siitä on jotain nippeleitä poikki. Kyselisköhän tuota osaa vaikka South west tradesta Tampereelta vai mistä porukka on noita hommannut?
     
  12. Tenox

    Tenox 1st gear

    En saanut korjattua, jotain sieltä on rikki / poikki ja siksi ei toimi, mutta enpä tuota kyllä ajatellutkaan korjata. Ilmoittele kuitenkin vaikka tässä ketjussa jos saat korjaavan osan tuohon ja mitä moinen kustantaa.
     
  13. Tenox

    Tenox 1st gear

    Auto vuotaa laatikko- ja peräöljyä ja tänään sitten kuivailin auton alaosia rätillä, että saisin joskus selville mistä kohtaa vuotaa. Huomasin samalla pari irtonaista johtoa ja katkaisijan johon meni yksi johto. Katkaisijassa on kahdelle liittimelle paikka, johtoja siis kolme. Katkaisin on laatikon kyljessä kuskinpuolella auton alla.

    Yksi johto kiinni, auto starttaa P ja N asennoissa. Yksi johdoista on parkkivalojen johto ja se oli myös se johto joka otti tässä tapauksessa maihin, eli poltti sulaketta. Yksi johto on hiukan mysteeri.

    Mahtaako olla siinä väärä katkaisija vai mitä kun tosiaan parkkivalojohdolle ei ole paikkaa siinä? Vai onko katkaisin rikki? Johdot väärin?

    Sulakkeen palamisen syy siis joka tapauksessa selvisi, mutta mötikkään jäi edelleen vain yksi johto kiinni, paikkoja on kaksi.
     
  14. 68FuryIII

    68FuryIII Gearhead

    Varmaankin swt:ltä löytyy ja just kattelin Furyyn ebaysta...
     

Kerro tästä muillekin!