Räks ja virrat hukassa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Yogi, 10.5.2005.

  1. Yogi

    Yogi Gearhead

    Laitoin pitkästä aikaa akun takaisin autoon ja väänsin avaimesta. Konehuoneesta kuului -räts- ja sen jälkeen virrat hukassa. Ajovalot palavat erittäin himmeästi, jos vääntää avaimesta, syttyvät kojelaudan valot himmeästi, mutta kun koittaa startata, mitään ei tapahdu, paitsi kojelaudan valot himmenevät lisää starttausyrityksen aikana.

    Koitettu toisella akulla, ei apua. Viime keväänä oli sama ongelma, mutta koplattuani akunkenkiä, alkoi toimimaan. Nyt on uudet akunkengät, muttei auttanut tilanteeseen. Yleismittari kiinni johdoissa osoittaa, ettei virta heittele lähes ollenkaan starttauksessa, pysyy vakiona. Edes startin rele ei napsahda. Tyytti toimii täydellä teholla, mutta taitaa olla kytketty suoraan akulle. On se ny v****, kun pitäisi saada kaara käymään, jotta voi tarkistella pakoputken ja bensalinjojen liitoksia. Kasa on Dart -75.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos olis hapettumaa? Akunnapojen ja -kenkien raaputus vaikka hiekkapaperilla ja seuraavaks seuraat johtoa ja tarkistat kiinnityksen yksi kerrallaan. Joku kontaktispray voi auttaa tuossa hapettumien metsästyksessä.

    Toinen mahdollisuus on, että jokin virtapiirin osa, kuten startti tai solenoidi meni oikosulkuun, mutta katso nyt ensin josko olisi vaan hapettumaa.
     
  3. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Koneen ja rungon välinen johto =koneen maadoitus tai paremminkin miinus koneelle onko kiinni. Mitä tapahtuu jos tökkäät sieltä startin päästä esim ruuvarilla solenoidin tulevan ja startille menevän yhteen. Se ainakin tulee suoraa akulta jos vaan miinus on kunnossa.
     
  4. GP

    GP 1st gear

    Se -räts- ääni tuli varmaankin huonon kontaktin aiheuttamasta valokaaresta/kipinöinnistä. Noi oireet ( himmeet valot/himmenee startatessa entisestään / solenoidi ei edes vedä ) on ihan tyypilliset maadoituksen kontaktivialle. Usein kyllä solenoidi voi vetää startatessa, mutta heti kun startti koittaa napata virtaa akulta niin kaikki pimenee. Meneekö akun - suoraan koneeseen vai saako moottori maadoituksen auton rungon kautta. Tsekkaa kaikki miinuspuolen kontaktit tarkkaan. Jostain liitoksesta löytyy varmasti kipinöinnin jälkiä.
     
  5. Yogi

    Yogi Gearhead

    Kiitos, tarkistan maakontaktit tänään. Putsasin eilen startin liittimet, sekä päävirtareleen, muttei parantanut asiaa. Akusta lähtee kaksi maajohtoa, toinen koneeseen ja toinen koriin. Koriin menevä on ohuensorttista kaapelia, olisi ehkä terveellisempää korvata se järeämmällä, vaikka onkin tähän asti toiminut ongelmitta.
     
  6. Yogi

    Yogi Gearhead

    Kiitos vinkeistä! Viaksi paljastui hapettunut liitos akulta koriin menevässä maajohdossa.
     
  7. jyha

    jyha 1st gear

    hyvä Yogi!
    olette esimerkillinen avuntarvitsija. muistit palautteen vinkkien toimivuudesta!
    ottaisipa muutkin mallia!
     

Kerro tästä muillekin!