Sankan savun jälkeen...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja p_vallittu, 11.5.2005.

  1. p_vallittu

    p_vallittu 1st gear

    Kyselinkin jo tuolla yleistä rakentelusta -palstalla Capriceen jonkinlaista korjausopasta ja tuossa vähän aikaa sitten vikaa lähemmin tutkittua totesin, että lienee viisainta jatkaa aiheesta tällä palstalla (toki edelleen otetaan vinkkejä vastaan hyvistä korjausoppaista - ja nyt myös korjaajista / korjaamoista).

    Eli tilanne olisi tällainen. Tuossa päivä pari sitten töihin ajaessa laitoin tupakansytyttimeen puhelimen laturin ja hetken päästä auton sisätilat täytti kohtalaisen paksu savu. Tupakansytytin oli mennyt oikosulkuun ja Murphyn lakia seuraten johtojen toisessa päässä ollut sulake antoi sähkön tulla läpi sillä seurauksella, että ainakin tupakan sytyttimeltä sulaketauluun kyseinen johtopari on osittain ilman eristeitä. Muiden johtojen kunnosta ei ole mitään tietoa ja nyt pitäisi selvittää missä kunnossa tuo johtokimppu oikein on. Tupakansytyttimelle menevät johdot olen mitannut ja ne on oikosulussa joten sulaketta ei varmaankaan kannata laittaa paikoilleen ennen kuoriutuneiden johtojen vaihtoa.

    Eli ensimmäinen kysymys kuuluu, miten kyseisen työn voi tehdä helposti - jos se on mahdollista. Näin äkkiseltään näyttäisi siltä, että kojetaulun alaosa pitäisi purkaa pois mutta se ei ilmeisesti onnistu jos yläosa on paikoillaan? Eli tähän niitä ohjeita metsästelen.

    Jos tuo korjailu ei kotikonstein onnistu, niin toinen kysymys olisi sellainen, että itselläni kun ei oikein ole parkkipaikan lisäksi muuta tilaa auton korjailuun, niin mikä olisi hyvä paikka, jonne auton voisi viedä (se siis liikkuu vielä mutta mm. valot ei toimi) korjatavaksi. Tai olisiko joku täällä sellainen, joka voisi - korvausta vastaan tietenkin - auttaa auton kuntoon saamisessa? Auto sijaitsee Vantaan Vallinojalla ja on siis merkiltään ja malliltaa Chevyn Caprice Classic Brougham -89.
     
  2. Tupperware

    Tupperware 3rd gear

    Kojelaudan päällinen on kivuton irrotettava, saa vähän lisää päivän valoa johtohelvettiin. Sivuilla parit ruuvit, päällä neljä ja etureunassa (pystysuorassa) olikohan viisi. Ja saahan kojelaudan altakin muutaman panelin irti, ilmastointisuulakkeet on kiinni niissä. Sitte vaan penkit taakse ja kamasutra-asentoa hakemaan..
     
  3. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    '89 capricen kojelaudan paneeleista nyt ei tarkempaa kuvaa ole mutta kaikki pitäisi lähteä irti. Se itse kojelaudan runko on kyllä yhtä puuta mutta päällinen (jo mainittu) ja mittariston kehykset ym. lähtee irti. Ja ne lämppärin kotelotkin saa suht helposti purettua. Sitten alkaa tilaa tulla. Joskus olen buickkiin kyllä räplännyt niitä johtoja ihan kaikki härvelit paikallaan mutta... Hermot siinä menee. Eli kaikki pienet ensin pois edestä. Kyllä ne sitten näkyy.
     
  4. kärrypoika

    kärrypoika 3rd gear

    ihan vaan vian syystä:

    Jenkkiin ei yleensä käy tavalliset kännykkälaturit, koska ne tupakansytyttimen sisällä olevat konnektorit eivät ole samanlaiset jenkeissä kuin muissa autoissa. nimim. itse potin muutaman kerran sulakkeen :oops:

    sulta varmaan puuttui sulake :mad: kotiseppä iski jälleen!
     
  5. p_vallittu

    p_vallittu 1st gear

    Tuon tiedon kuulin kaveriltanikin jälkeenpäin :-? Ja kyllähän siinä sulake oli - se ei vain katkassu sähköjä heti, vaan johtojen polttamisen ohella suli epämääräiseksi muoviklöntiksi :mad:

    Onkos tuossa kojetaulun purkamisessa jotain sellaista, mitä nimenomaan ei saa tai kannata purkaa vai ruuvaanko kaikki näkyvillä olevat ruuvit auki? Tai onko jotain muuta mihin erityisesti pitää kiinnittää huomiota? Tällaisesta kun ei ole kokemusta niin kaikki neuvot ja vinkit kokeneemmilta ovat kyllä kovastikin tervetulleita!

    Olen paikalliset kirjastot kolunnut läpi ja etsinyt kirjallisuutta (lähinnä sellaista, josta kävisi esim. räjähdyskuvin selville, miten tuo kojetaulu on kasassa) mutta laihoin tuloksin. Kirjaston hakukonekkaan (kattaa kohtalaisen monta kirjastoa) ei palauttanut kuin tuon Alfamerin Chevy/Pontiac/Buick/Oldsmobile -kirjan ja se löytyy omastakin hyllystä. Joku korjaamo-opas olisi loistava mutta tuntuvat olevan kiven alla. Ei keltään löytyisi sellaista edes lainaksi?
     
  6. Chrome

    Chrome 1st gear

    Mulla nuo kännylaturit on toimineet ihan ok! :eek: nyt vasta tuolaista kuulin ettei niiden tulisi toimia
     
  7. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Juu kyllä mullakin toiminu laturit yms. ihan ok, kun vaan laittaa sen pistokkeen oikein sinne pesään.
     
  8. Tupperware

    Tupperware 3rd gear

    Kyllä mullakin nokia otti hyvästi virtaa vastaan eikä menokaan katkennu.. Kuulen myös ensi kertaa tällasen väittämän.
     
  9. p_vallittu

    p_vallittu 1st gear

    Olinpa kokeeksi yhteydessä vakuutusyhtiöön. Autossani on vakuutus mm. palon varalle. Hauska yksityiskohta on kuitenkin se, ettei vakuutus korvaa sähkölaitteen oikosulkua - ei väliä, meneekö konepellin alla vai sisätiloissa. Johtosarjaa ja sulaketaulua ei kuitenkaan lasketa sähkölaitteeksi (varmaan ainoat, mistä jotain korvausta voisi edes kuvitella saavansa), joten pieni mahdollisuus on olemassa, että korjauksen saisi vakuutuksen kautta :) Eli vakuutustarkastajan soittoa odotellessa...

    Mutta siltä varalta että korjailu jää omaksi päänvaivaksi niin vinkkejä ja kirjallisuutta otetaan auliisti vastaan - ja eritoten jälkimmäisistä myös asiallinen korvaus kuuluu asiaan ;)

    Osaako joku muuten kertoa, miksi ajovalot meni tapauksen yhteydessä? Eihän tuo yksi sulake mitenkään voi liittyä ajovaloihin tai niiden releisiin? Sisävalot ja keskuslukituksen vielä ymmärrän mutta valot...? Jarru-, peruutusvalot ja vilkut toimii. Ai niin, se hälyääni 'pling, pling...' on myös mykkä...
     
  10. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Hyvimpä ne on nuo kännykän laturit DeSotossakin toimineet.. ei mitään hämminkiä.
     
  11. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Soitteleppa varaosaliikkeisiin ja kysäise millaisia kirjoja heidän kautta sais jenkkeihin. S.W.T, US PARTS, J MÄKIjne.
     
  12. p_vallittu

    p_vallittu 1st gear

    Kävin hakemassa US-Parts:lta vähän osaa auton etujarruremonttia varten ja kyselin, että olisiko heillä korjaamo-oppaita tms. kyseiseen autoon. Eipä ollut. SWT:iin en ole vielä asian tiimoilta ollut yhteydessä. Mikäs yritys tämä J Mäki on?
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyl mullakin toimi kohtalaisesti, vaidoin kuitenkin kulahtaneen jenkkisytyttimen eilen eurosytyttimeen, ainakin minun jenkkisytyttimessä oli hieman enemmän metallia näkyvissä plus navassa kun kattoo sytyttimen pohjaa. Kai se teoriassa on mahdollista että tulee jokin oikosulku.. No ittellä on ny ainakin vaihdettu, pistin vielä valaistun mallin, minkä kytkin siten että himmenee muiden kojelaudan valojen mukana. Helmi.
     
  14. jussi

    jussi 1st gear

    Mulla kävi autossa sama ilmiö eli tupakansytytin meni oikariin ja johdot sitte tietysti palo. Ajovalot hävis samoten toisenpuolen vilkut, takakontin ja bensatäyttöluukun avaus sekä sidemarkerit.

    Mun tapauksessa ne johdot palo sieltä sytyttimeltä valokatkasijaan asti eli koko kojetaulun purku johtonipun irrotus kylmästi johdot poikki. Yhteen klönttiin oli sulannut sellaset 35 johtoo! No ei muutaku kynää ja paperia ja piirtämään omaa sähkökaavioo ku ei siihen hätään sellasta valmista löytyny.

    No lopulta oli sitte kolvattu uus ihan ite tehty sähkösarja. Takasin kytkentä kävi suhteellisen kivuttomasti ja johtosarja oli jopa oikein tehty ku savua ei noussu.

    Ihan karmee duuni siinä oli mut pakko oli tehä tollee ku valmista sarjaa ei mistään saanu.

    Ainii se auto oli -94 mallinen GM tuote.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    94? Ei käy kateeks. Tulee pikkuhiljaa semmonen olo että kannatti vaihtaa toi sytytin ajoissa :)
     
  16. p_vallittu

    p_vallittu 1st gear

    Jussi: Kyselitkö vakuutusyhtiöltäsi olisiko korjauksen saanut vakuutuksesta? Jos vakuutusyhtiö sanoi ei, niin mikä oli syynä? Hieman nimittäin hirvittää lähteä tekemään samanlaista remppaa omalle autolle.. :-?
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    ei kannata mennä vakuutusyhtiölle poriseen mistään oikosuluista,sanoo vaan että palo prkl silloin korvaavat mukisematta. Joskus oli se malli yhtiöillä että piti todistaa auton olleen ilmiliekeissä,silloin tyhjennettiin sammutin vaikka turhaan auton sisään, että kovaukset saatiin:D
     
  18. timuli

    timuli Gearhead

    www.jarimaki.fi pohojanmaan varajeesus :D
     
  19. jussi

    jussi 1st gear

    Eipä tullut kyseltyä ku ei just silloin muistanu ja autossa oli ainoastaan liikennevakuutus.
     
  20. GT look

    GT look Gearhead

    Mulla on ollu stw-89 ja sedan-88.Kumpikaan ei aiheuttanu savua,vaikka laitoin laturin kiinni.
    Nyt on voorti ja savuaa takanakit vielä kun pistää kakkosen tupaan :lol:
     

Kerro tästä muillekin!