Oldsin laturinhihna,,,?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Anonymous, 14.5.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Dieselin ko. hihna on katkennut vuoden sisään kolme kertaa. Epäilen, että syynä on kiilapyörän (?) profiilin muoto; hihna painuu keskeltä kuopalle laturin pyörässä. Eli onko olemassa tuuma- ja cm koon pyöriä erikseen?
    Toisaalta vaikka hihnan kiristää kunnolla se tuntuu heiluvan hihnansuuntaisesti liikaa, niinkuin olisi löysällä!
    - Laturinvaihtaja autosähkömies väitti, että hihnat on huonoja, minulla on ollut Gates-merkkiset tuumakoon?!
    Enpä oikein usko tuota...
    Onko kokemuksia?
     
  2. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Eihän se hihna "pohjaa" jollain hihnapyörällä hihnan kuuluu ottaa vai hihnapyörien reunoihin. Eihä ne hihnat olleet kuivaneet Eli kovettuneet väärästä säilytyksestä?
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hihnat ovat olleet uusia ja päällepäin uudennäköisiä.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onko noita mylpyröita olemassa kahdessa jaossa, sentti ja tuumakoossa?
     
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Oldsille tyypillisenä, kun siinä on pitkä väli hihnassa laturin ja kampiakselin
    välissä, se hihna värähtelee koko ajan ja syö laturin hihnapyörän muodon
    enempi U-muotoon kuin V, mikä sen pitäisi olla. Kun se on U, niin hihna
    pitää kiristää liian tiukaan ollakseen kiljumatta. Eli, tarkista sen laturin
    pyörän uran muoto, jos se on muuta kuin suorasivuinen V, niin uusi se.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    laturin hihna

    minulla chevyssä värähteli hihna kun se otti kiinni pumpun hihnapyörään. :oops:
     
  7. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Joo ja sen värähtelyn takia alavesiletku on vaarassa. Yhteen autoon piti tehdä metallilappo suojaksi.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kun laturi vaihdetaan, onko tuo pyörä uudesa mukana vai otetaanko se vanhasta...?
     
  9. Riippuu laturista.. Esim. CS-130:stä on sekä moniurahihnaista Letukkaan, että perinteistä Oldsiin. Itse jouduin vaihtamaan tuon perinteisen hihnapyörän siihen Uuteen Latukkaan tarkoitettuun laturiin, kun tungin sen Oldsiin..

    Ne hihnapyörät eivät maltaita maksa (10€ ??) ja esim vanhasta Opelista sopii yleensä (niissäkin Delcotronicit) ja niitä saa varaosina myös Boschilta?
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    - Onko tämä Gates XL 7500, 9.5/10mm x1285, jota käytän, tuuma jaotuksella eli nuo ylläolevat pyörät käyvät tälle hihnalle?
    Saako noita pyöriä mistä tilattua ?
     
  11. Autotarvikeliikkeet ja autosähköfirmat, joilla noita on hyllyssä. Kun otat hihnan mukaan , voit kokeilla sopivuutta livenä..
     
  12. frimma-q

    frimma-q 1st gear

    Kokemusta on , paras hankkia hihna amerikkalaisia varaosia myyvästä liikkeestä , eikä kinnerikaupasta , hihnoissa on eroa , selittäkööt myyjät mitä tahansa .
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    - Niin hihna on jenkki, mutta noista pyoristä on kysymys...
     
  14. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    -Kiitos kuvista!
    Sinulla on ilmeisesti autossasi ilmastointi ja lisäpyörä tuossa laturin ja moottorin välissä...? Omassani ei ole.
    Oman autoni laturin hihnassa on tuo kiilapyörä pitempi/korkeampi niin, että laturinhihna tulee auton keulasta päin katsoen 1, uraan moottorin pyörissä, sinulla autossasi ohjaustehostimenhihna on kaksiosainen ja sieltä hihna tulee 1. uraan...(onhan tämä aikamoista selittämistä, yksi kuva puhuisi enemmän kuin... jne.)
    Eli onko tuo ratkaisu sitten tukevampi kuin omassani, ehkä se on vain tuo kiilahihnan kuluneisuus?
    ...ja sinulla on pitemmät hihnat autossasi kuin minulla tuon ilmastoinnin takia?
    Mitenkä muuten tuo Gates-hihna, eikö se ole aivan hyvä merkki...?
     
  16. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Noi kuvat vei vissiin vähän harhaan kun siinä oli kahden eri auton remmikuvat. Ei ole mitään lisäpyöriä. Eka delta 88, sitten kaksi vanin kuvaa jossa kuuleri tosin siinäkin olssin 350 kone, loput taas olssista.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Huolestuminen metrisistä ja tuumamitoista kiilahihnoissa ei välttämättä kannata. Käyttävät samaa kulmaa ja jos pituus/leveys näyttää sopivan, niin kyllä se useimmiten sopii.
    Esimerkiksi se 9,5mm leveys kyllä tarkoittaa 3/8 tuuman hihnaa...

    Hihnapyörät kyllä ajan kanssa kuluvat ja varmasti syövät samalla hihnoja entistä nopeammin. Usein myös sattuu että eivät ole samassa linjassa.
    Esimerkiksi Oldsmobilen V8-moottoreissa tahtoo usein laturi mennä vinoon jos hihnaa kiristettäessä ei asiaa oteta huomioon.
     

Kerro tästä muillekin!