Peräkärryn sähkökytkentä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja osilpi, 14.5.2005.

  1. osilpi

    osilpi Gearhead

    Kun ei vanhaakaan topikkia löytynyt, niin tässä uusi

    Eli ongelma seuraava: auton vetokoukun "pistorasia" on hapettunut ja väljä. Pitäisi siis iskeä uusi kiinni, mutta mites tämä sähkökytkentä? Kun uusissa kärryissähän on takasumuvalot ainakin joissain. Ja mun autossa taas siihen kohtaa tulee jatkuva jännite asuntovaunun akun latausta varten.
    Miten kytkentä kannattaisi tehdä ja mistä kytkentäkaavio?

    Eräs toinen peräkärry on vm 03 ja tulee olemaan kesän aikana PALJON koukussa, joten valojen ois hyvä toimia. Ihmeteltiin työkaverin kanssa, kun ei jarruvalot toimi missään autossa, ja avasin sit perävaunun töpselin. Siihen tuli vain 4 johtoa, joista 1 maa, 2 vilkkua ja 1 ilm "ajovalot". Eli jarruvaloiille ei kait tule mitään kaapelia?!!! Mitäs helevettiä kun kyseessä on 30000e kärry? Samoin maakaapeli oli käytännössä poikki.
    Mitenkä peräkärryssä kuuluisi olla valokytkennän? Mitkä värit edustavat mitäkin?

    Ma alkaa 1000km lenkki, joten tarkoitus on korjata sen aikana jossain.
     
  2. jyha

    jyha 1st gear

    Rokramia lainaten!

    Pistorasia on näin: 1 Vasen suuntavalo, 2 Takasumuvalo, 3 Maa, 4 Oikea suuntavalo, 5 Oikea takavalo ja rekisterikilven valo, 6 Jarruvalo, 7 Vasen takavalo.

    on muuten suhteellisen kallis kärry!
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    :( juunääs ootaspas hetkii..........hain tallista tälläset ohjeet jolla leimasin maanantaina omavalmisteisen kärryn:

    L=Punainen kaapeli-vasen suunta vilkku
    54G=sininen kaapeli-suorakytkentä akkuun (NYKYÄÄN SUMUVALO)
    54=Vihreä kaapeli-Oikea jarruvalo(myös vasenkin laitoin omaani)
    58L=musta kaapeli-vasen takavalo( ymmärttääxeni parkki valo)
    58R=harmaa kaapeli-oikea takavalotäs
    31=valkoinen kaapeli-Maa
    R=keltainen kaapeli-oikea suunta vilkku


    Joo tollasell kaaviolla ite oon tehny autot/kärryt ja on toiminu (Pikkuinen varaus kuiteskin jos on kaapeleis eri värei niin voi "sotkea") Yritteles noil kattoo mitä tulee (Varaa kuiteski sulakkeita varuix ite tein pari "mokaa" ni palo roppu) toivotaan et onstuupi
    :lol: :lol:
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    8) JAA JUU TOI OHE ON 7 NAPASEEN 8)
     
  5. Rokrami

    Rokrami Gearhead

  6. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Vaunun peruutusvaloille olen pistänyt oman yksittäisen pistokkeen.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mä meinasin selvitä sillä että laitan kojelautaan katkaisijan ohjaamaan sitä jatkuvaa virtaa. Katkaisija päällä kun vedetään asuntovaunua ja pois kun tavallista. Ei sillä takasumarilla mitään virkaa kuitenkaan ole....
    Nii, siis peräkärrissä on sumari mut asuntovaunussa ei, jos as.vaunussakin olis niin täytyis kait kehittää akun lataus vaikka parkkivaloilta.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    :( joo MUT KATTOS kun UUSIIN kärryihin on PAKKO laittaa toi sumari jos haluu kilvet (tuli kait eu:n myötä=YLLÄTYS V:::: eu sanon mä) :mad:
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    mun mielest uusis KIIMAliitereiski(ASUNTOVAUNUT) on tuo SUMUVALOKIN............. 8)
     
  10. osilpi

    osilpi Gearhead

    Kiitoksia ohjeista! Toivottavasti reissun aikana ois aikaa ostaa pistokkeet ja vielä asentaakin ne...

    Kyseinen kärry on erään yrityksen omistama testerikärry ja ensirekisteröintipäivä on tammikuussa 05 (aluksi väitin jotain muuta...). Merkki on Lööve. Luulis, että ois osannut laittaa valot kuntoon tehtaalla, mutta ei. Muuten laadukkaan oloinen, mutta sähkötyöt päin p:tä. Kärryn lavalla on myös sähkövinssi, jolla on oma akku, jota taas pitää erikseen ladata defa-pistokkeen kautta verkkovirralla. Oisko ollu hieman helpompaa pistää se takasumarin virta lataamaan akkua, vaikka vaihtokytkimen avulla... Jos tossa kärryssä siis olisi toimiva takasumari... Kun ei mene kuin ne 4 johtoa koko kärrylle. Ei ihme, ettei jarruvalot toimi... Keleen hollantilaiset!
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

  12. Kartsu

    Kartsu Double Gearhead

    Tietääkö muuten kukaan miksi noissa pienemmissä perävaunuissa käytetään tota paskaa pistoke systeemiä? :eek: Noi kuorma-autoissa olevat pistokkeet on sata kertaa toimintavarmempia
    ja paljon pitempi ikäisiä. 8)
     

Kerro tästä muillekin!