14/16 voltin sähköt?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja triniemi, 18.5.2005.

  1. triniemi

    triniemi Gearhead

    Kun nyt näyttää siltä että laturi ei kertakaikkiaan mahdu nokalle, olisi harkinnassa nyt hankkia raaseriin 14v tai 16v sähköt että virta varmasti piisaa. Tietysti toi vaatii oikeenlaisen akun, mutta mistäs löytyy sitten oikeenlainen laturi?

    Sähkölaitteita autossa on ainakin MSD:n boksit cranktriggerillä, startti tietysti, holleyn siniset bensapumput, dedenbearin vesipumppu, transbrake ja mittaristot. Jotain muutakin varmaan mitä nyt unohdin. Mutta luulis noitten nyt toimivan sillä 14 tai 16 voltilla samalla lailla kuin 12 voltilla? Vai onko vaara saada jotain rikki?

    Jos on tiedossa hintoja ja/tai hankitapaikkoja niin vinkit otetaan kiitollisena vastaan.
     
  2. Hanxi

    Hanxi Gearhead

    http://www.misra.fi/
    Tuolta löytyy linkkejä ja jos jotain ei löydy valmiina, niin he voivat rakennellakin haluamasi laitteet.
     
  3. triniemi

    triniemi Gearhead

    Kiitoksia, pitää kysellä tuolta jos ei muualta löydy valmiita settejä. Mutta vastatkaa nyt noihin ekan viestin kysymyksiin vaikka nyt ei ihan 100% tietoa löytyisikään, itse oon ainakin sähköhommista(kin) pihalla kuin lumiukko.
     
  4. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Mitä ihmettä! Miten niin ei laturi mahdu nokalle? Mitä toi 14v-16v siihen vaikuttaa että virta piisaa?
    Minäkö tyhmä nyt en ymmärrä ollenkaan.
    Ensinnäkin se 12v laturi pukkaa tollasta "ylijännitettä" noin 14v että olis olemassa jänniteero akun ja laturin välillä millä ladataan sitä akkua.
    jos mittaat akun jännitettä auton käydessä se on lähempänä 14v kuin 12v kyllä ne osat kestää.
    Se sitten kuinkapaljon laturi tuottaa Amppeereita on laturin toinen ominaisuus. Se määrää paljonko voit laittaa sähkövempaimia autoosi.
    GM:llä on ainakin uudemmissa koneissa suht pienirunkoisia latureita joissa Amppeeri määrä 105A ite jouduin laittamaan kyseisen laturin vaniin moottorivaihdon vuoksi Olssin kone on tunnetusti leveämpi kuin Chevy. Nyt on noin 1cm tilaa moottorikoppaan.
     
  5. triniemi

    triniemi Gearhead

    Ei mahdu kun ei mahdu. Usko pois, kyllä sitä sinne on soviteltu vaikka kuinka päin. Eikä viitsis toista laturiakaan alkaa hommaamaan. Mutta toi oli hyvä pointti toi 14v käyntijännite.

    Rasekäytössä on vaan joskus näkyny noita 14v tai 16v systeemejä, kai niistä sitten joku hyöty on? MSD:n systeemit vie aikas paljon virtaa ja jos jännite tipahtaa tarpeeksi niin lakkaa motti kiertämästä. Yks kaveri paransi omaa parasta aikaa melkein sekunnin kun vaihtoi kunnon akun ja alkoi motti keräämään kierroksia niinkuin pitää. Se oli halpa viritys se.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mahtusiko se laturi gorillaan sinne kardaanin/perän yoken nurkille? Sinne jotkut älyköt on niitä laittanu kanssa. Ei muuten mut kyllä virrankulutus on tollasessa kaasarivehkeessäkin yllättävän suuri kun huomioidaan kaikki sytkäjutut, transbrake, ym.
     
  7. triniemi

    triniemi Gearhead

    No totakin harkittiin ja harkitaan varmaan uudestaankin. Kartaani on vaan ihan uusi ja tasapainotettu ja nyt se olis helppo itse pilata hitsaamalla siihen sopiva vetopyörä laturille :)
     
  8. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Niin toi edellinen vieras olin minä. Joukkiinhan se hihnapyörä pitäskin laittaa, että laturille saa kiinnikkeet tehtyä järkevästi. En kyllä muista onko siinä ysituumasen yokessa tilaa moiselle.
     
  9. triniemi

    triniemi Gearhead

    Pitääpäs tutkia lisää! Ja kommenttia saa edelleen antaa jos tiedätte jonkun paikan mistä ostaa 14v tai 16v akun ja/tai laturin.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tervehdys,

    nyt en kyllä ymmärrä mitä tarkoitat 14 V laturilla. Eikös tavallinen laturi ole nimellisjännitteeltään 14 V. Kunnossaoleva semmoinen työntää jopa 14,8 V "tehokierroksilla" ja normaalilla sähkönkulutuksella. Ok, se on kyllä vähän yksilöllistä.

    Toki jännitteet alkavat tippua, jos laturin antama max virta ei riitäkään auton laitteille ja sitä lie tarkoitit ja haluat jotain parempaa.

    Varmistaaksesi jännitteen riittävyyden esim. tehopumpuille(bensa), niin hanki jänniteboosteri siihen piiriin. Jos alat syöttämään normaalille 12 V akulle jatkuvaa 16 V ja yli( en tiedä mitä tietokoneboxi kestää) jännitettä, niin eipä kauaa elä, joten silloin tarvit erikoisakun tms. jos semmoisia on.
    Tai sitten kun on kysymys puhtaasta kilpurista, niin ei kai tarvi puhua kestävyydestä.

    Tarkoitan, että on olemassa normaalilatureihinkin boosterita, jotka työntävät siis kaikkialle 16V ja yli jännitteitä.





    Terveisin,

    Vieras
     
  11. triniemi

    triniemi Gearhead

    Tarkoitin sellaista laturia jolla voi ladata 14v akkua mutta ilmeisesti se sujuu sitten ihan normilaturilla. Milläs ladataan 16v akkua?
     
  12. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Eiköhän tässä VERKKOLATURIA haeta
     
  13. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Amppeerit enempi tärkeitä mitä volttiloiset...
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Nostamalla jännitettä saa saman tehon siirrettyä pienemmällä virralla ja virta taas oli se, joka kuumentaa ja sulattaa osia. Tästä syystä mm. kuorma-autoissa on 24V systeemi, ja joskus on nähty 12V järjestelmä, jossa startti on 24V. Eli jännitteen nostamiselle on perusteluita.

    Noita välimallin 14-16 V latureita ja sähköjärjestelmiä on kuuleman mukaan käytetty kilpureissa, jolloin hinnat ja osien saatavuus on sen mukaisia.

    Puusta katsoen voisi kuitenkin olettaa, että ei tolla jännitteellä, ainakaan parin voltin nimellisen jännitteen muutoksella ole niin suuren suurta merkitystä kovemmassakaan kisarassissa, etteikö voisi elää tehokkaan, eli ison A-luvun 12V laturin ja tarpeeksi paksujen sähköpiuhojen varassa.

    Tai jos vaikka rakentelee 24 V sähköt samantien, siihen riittää 2 tavallista akkua ja kuorma-auton laturi, ynnä tarpeeksi jännitekestoiset muut hilut.
     
  16. VRC

    VRC 1st gear

    Viritellä voi tietysti mitä tahansa mutta on hyvä pitää mielessä että ns. 12V järjestelmän polttimot on mitoitettu jännitteelle 13,1..13,3 V (en muista tarkkaan, kertokoon kekä tietää), ja laturin antojännite säädetään (tai nykyautoissa laturin sisäinen säädin sen rajoittaa automatic) maksimissaan 14,4Volttiin (itsellä systeemi näyttää 13,9 mikä on ihan ok latausjännite), jolloin erinäköisten häviöiden jälkeen jännite polttimoiden kannalla ei käytännössä ylitä em. normia.
    Jos jännitettä nostetaan tästä, niin jokainen 10% nosto lyhentää polttomoiden ikää 50% tai jotain sinnepäin eli ylijännitteellä ei saa kuin tuhoa aikaan.

    Tämä siis polttimoista ja sitten tulee kaikki muu elektroniikka.....

    Perinteisten lyijykennoakkujen normijännitteet määräytyvät kennojen määrän mukaan, yhden kennon jännite on maks. n. 2,1V. Kolme kennoa sarjassa tekee siis 6,3 eli on ns. 6V akku, 6 kennoa 12,6V eli 12 V akku jne.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mulla on kahdeksan kennonen akku ja tavallinen laturi, modatulla ulkoisella säätimellä. Ruiskulle ja mittareille on 15v regulaattori. Lataus putoaa pois päältä kun kaasua on yli 80%. Toimii hyvin sprintti hommissa.
     
  18. Sikailija-Vilho

    Sikailija-Vilho 1st gear

    Sopivan laturin pystyy muokkaamaan tavallisesta akkulaturista, muuntajan pakka auki ja toisiokäämiin lisää kierroksia tarpeen mukaan.
     
  19. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Ettei lähtisi taas rönsyilemään, tässä omakohtaisia kokemuksia:
    Camarossa oli ongelmana "tehon puute". Siis kierrokset eivät nousseet maalissa juurikaan yli 6000rpm. Epäilin moottoria (lainassa katuautosta). Paras veto hyvässä ilmassa 10.11s.
    Vaihdettiin uusi moottori. Eka veto tuotti 10.0s :cry:
    Missä vika? Tiedonkeruu kertoi minimijännitteeksi reissun aikana 11.9v.
    "Asiantuntijat" vakuuttivat sen riittävän MSD:n vermeille...
    Noh, akku lataukseen toisella laturilla ja niin että kiehuu!
    Toinen veto 9.38s! :eek: Halpoja hevosia, vai?

    Siis akkulaturimme (verkkolaturi) ei koskaan saanut ladattua akkua ihan täyteen.

    Nyt jos siis akussa olisi kenno tai kaksi ylimääräistä (14/16v), jännite saattaisi riittää maaliin asti. Tätähän tässä haettiin...
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos virta ei riitä tavallisessa 12 voltin akussa, 14 tai 16 volttisessa se riittää vielä huonommin (mikäli Amppeerituntimäärä on sama), esim 12V 50 Wattia lampusta tulee 16 voltilla n. 90 wattinen.
     

Kerro tästä muillekin!