E-hyväksytyt ajovalot -95 Camaroon ja oranssi parkkivalo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Anonymous, 22.5.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eli tarvitsisin hieman apua teiltä kokeneemmilta ja paremmin asioista perillä olevilta.
    Katsastusmies vaatii veljeni Camaroon (vm. -95) ajovalot joissa on E-hyväksyntä (siis eteen). Mistä mahtaa löytää ajovalojen lasit joissa kyseinen merkintä on?
    Lisäksi inssi vaatii, että parkit/vilkku ei saa näyttää eteen oranssia. Onko kenelläkään hyviä ehdotuksia ongelmien poistamiseksi.
    Katsastus on joskus pienestä kiinni....
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Heh,
    Sama juttu keskustelussa kun olin perjantaina leimalla 1970 Camaron kanssa. E-hyväksyntää tuohon mun vehkeeseen ei kylläkään vaadita, mutta parkki-vilkku lampun ruskea polttimo on vaihdettava kirkkaaseen samanlaiseen kun se näyttää suoraan eteenpäin. Oma moka, muistin 500metriä ennen konttoria että siellä on muuten väärät polttimot paikalla :(

    Asiallisen, joskin yllättävän pitkän keskustelun jossa AKE:n mielipidettäkin yritettiin saada, jälkeen sain kilvet mutta uusinta näyttö on vielä edessä.
    Bilteman polttimohyllyn kautta kotiin ja ongelma poistui :)

    Vuosikerta 1968 ja vanhemmissa kelta-ruskea parkki-vilkku yhdistelmä on OK.

    www.f-bodyfinland.com ja siellä taisi olla pari päivää sitten keskustelua samasta aiheesta, jos suunnilleen muistan oikein :-?
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    ja oheinen oli siis mun näppikseltä.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onko tullut muuttotavarana?
    Siihen ei voi vaihtaa pelkästään ajovalon laseja, vaan vähintään umpiot ja umpion pohjat säätöineen. Samalla siihen tulee umpioihin valkoiset seisontavalot. Vilkku taas pitää olla keltainen tämänikäisessä autossa, joten ne voi jättää sinne alkuperäiselle paikalle, sivuvilkut tosin pitää rakentaa.
    Siihen saa rakennettua esimerkiksi '89-mallisen Chevy Pick-upin umpioita ja pohjia käyttäen e-hyväksytyt valot, siis sellaisen jossa nelivalo systeemi.
     
  5. pantera

    pantera Double Gearhead

    Ei -95 tartte e-merkattuja vaihtaa koska niita E-umpioita EI ole saatavana
    -98 tule henkiloautoihin pakko e- valot.
    Katsuri ei ole taaskaan tehtaviensa tasalla
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Pitää vaihtaa, jos mennään pykälien mukaan. Camarossa on täysumpiot. Silloin hyväksyttäisi, jos olisi vaihdettava polttimo.
    Siinä katsastusmies ei ollut tehtävien tasalla, kun vaati e-hyväksytyt umpiot. Mutta kaikkein helpoin on siis vaihtaa nuo pick-upin umpiot. Muuten joudut rakentelemaan erilliset seisontavalot johonkin ja aina jonkin ajovaloista simahtaessa joudut kuitenkin vaihtamaan koko umpion.
    mutta kukin saa tehdä mielensä mukaan mikä hankalimmalta tuntuu. :)
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    e-hyväksytyt ajovalot

    Ei tarvi E-hyväksyttyjä ajovaloja jos auto on käyttöönotettu 30.06.1996 tai sitä ennen.(huom.käyttöön otettu ei valmistettu).Konttoreilla pitäisi kyllä olla selvät ohjeet asiasta.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mulla on´84 Camaro ja katsissa sanottiin että etusuuntavilkut on väärän väriset. Siinä on sellaiset oranssit parkki/vilkut sivuilla etulokareissa ja vaaleat parkki/vilkut edessä alhaalla puskurissa.

    Onko kellään kokemuksia vastaavasta? Pitääkö ne muuttaa edessä oransseiksi vai mitä? Pitääkö rakentaa kokonaan uusiks kaikki parkit ja vilkut :mad:
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mulla on´84 Camaro ja katsissa sanottiin että etusuuntavilkut on väärän väriset. Siinä on sellaiset oranssit parkki/vilkut sivuilla etulokareissa ja vaaleat parkki/vilkut edessä alhaalla puskurissa.

    Onko kellään kokemuksia vastaavasta? Pitääkö ne muuttaa edessä oransseiksi vai mitä? Pitääkö rakentaa kokonaan uusiks kaikki parkit ja vilkut :mad:
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    ensiksikin - kiitos kaikille vastanneille. olin siis se tredin alkuperäisen valo-ongelman camaron omaava kaveri, ja vastauksistanne sain sysäyksen alkaa etsimään lisää tietoa. no AKE:n sivuilta löytyi valoiista pdf -dokumentti, joka antoi mahdollisuuden jättää laittamatta e -hyväksyttyjä umpioita 14.6.1995 ja sitä ennen käyttöönotettuun ajoneuvoon. soitto katsurille, ja se selvitti vielä asian niin, että itse asiassa juttu menee -98 vuodesta eteenpäin, eikä -95 vuodesta - kuten joku taisi jo mainitakin. mutta loppu hyvin - sen osalta. hirveä homma niitä olisi ollut alkaa vaihtamaankin.

    nyt riittää sitten pelkkien parkkien muuntaminen jollakin keinoin kirkkaiksi, sekä keltaisten/oranssien valojen palamisen poistaminen suoraan eteenpäin. sivuvilkut etulokarissa saa kyllä palaa keltaisena vaikka koko ajan (paitsi tietenkin vilkuttaessa). lisäksi pitää taakse asentaa takaheijastimet, kaksi kpl - joita kyllä saa tarrakiinnityksellä varaosaliikkeistä.

    siitä pääsenkin seuraavaan :

    mitä helvettiä, kysyi kädetön? mulle sanottiin että juuri noin niiden pitäisikin olla - ja juuri tuollaisiksi minä olen niitä kovasti muuttamassa??!

    siis nimenomaan niin, että kirkkaat parkit osoittaa eteen, ja keltaiset/oranssit saa osoittaa (ja vaikka palaakin koko ajan) sivuilla etulokarissa.

    on tää saatana kirjavaa tää käytäntö suomessa.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    '84-Camaron omistajalle on ihan oikein pyydetty vaihtamaan VILKUT oransseiksi, mutta PARKIT pitää olla valkoiset. Eli siinä vanhassa mallissa parkit helpompi sirtää ajovaloumpioon ja jättää keltainen vilkku alas alkuperäiselle paikalle.
    Ja alkuperäiset sivuvilkut saa palaa keltaisena, mutta erikseen pitää asentaa vuodesta 1985 lähtien käyttöönotetuissa autoissa sivuvilkut, jotka näkyvät 5 asteen kulmassa taaksepäin auton takakulmasta katsottaessa.
    Seisontavalot on helppo rakentaa valkoisiksi, kun tilaat tälläiset valkoisella lasilla olevat vilkku/parkkivalot siihen '95 Camaroon ja laitat keltaisen polttimon vilkulle ja valkoisen seisontavalolle.
    http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... gory=33717
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    ok, sit käsitin ilmeisesti sen väärin. katsoin vaan lauseesta :

    "Siinä on sellaiset oranssit parkki/vilkut sivuilla etulokareissa ja vaaleat parkki/vilkut edessä alhaalla puskurissa. "

    ,että siinä olis nimenomaan oranssit parkit/vilkut sivuilla etulokareissa (kuten pitäisikin), ja ne kirkkaat (vaaleat) parkit/vilkut taas siinä edessä - joiden pitäisikin näyttää eteen. my bad.

    kiitoksia linkeistä! nyt vaan taitaa tulla aikakysymys eteen, olen vaihtamassa paikkakuntaa nyt viikon lopussa, eli uusintakatsastus olisi tehtävä tän viikon aikana, niin saa sen pois mielestä.

    keltaiset parkit/vilkut otettiin edestä tänään pois toiminnasta, mutta sivuilla palaa vielä - ja nehän saavat palaakin. huomiseen jää sitten kirkkaiden lisäparkkien asentaminen.

    tuollainen kirkas lasi olis ollu tosi kätevä kyllä - mutta tosiaan aika tulee vaan eteen tällä erää. kiitoksia kuitenkin vielä kerran! :)
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Laita siihen katsastukseen vaikka kaksipuolisella teipillä kiinni jotkut halvat tarvikeseisontavalot etuvikkujen yläpuolelle, saa johdot vedettyä siististä vilkun ja puskurin välistä. Sitten tilaat ajan kanssa ne uudet kirkkaat vilkku/parkkilyhdyt.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    joo, jotain tuollaista minulla oli mielessänikin... tarvii huomenna katella millaisia valoja saa tarvikkeena. muutenhan se olisi ollut helppoa porata lähivalon umpioon reikä, ja asentaa sinne polttimo parkiksi... mutta täyslasiumpioita on huono porata. :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!