Tulpanjohdot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Anonymous, 24.5.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onko tulpanjohdoissa tarkoituksella joku tietty vastus? Onko vastus itse johdossa, vai kenties tulpanhatussa? Ja jos on, niin mikä sen tarkoitus on?

    Tämä on varmaan niitä tyhmiä kysymyksiä, mutta kiinnostaisi tietää kun pitäisi vaihtaa johtoja..
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Häiriönpoistolla varustetuissa johdoissa tuppaa olemaan vastusta. Ei se vastus mikään itseisarvo ole, mutta eipä tuosta tunnu olevan haittaakaan enmpää kuin hyötyä. Kuparijohdoissa ei juuri vastusta ole, mutta ei ole sitten häiriösuojaakaan. Nykyvehkeissä kun on elektronista sytkää, ruiskua sun mitä lie, tollaset johdot sekoittaa motin toimintaan. Noista resistori johdoista ja tulpista oli täällä debaattiakin jonkin aikaa sitten, joten viimeks kun olin dynossa kysyin Mestarin mielipidettä asiasta. Sanoi, ilman muuta resistori johdot, ja resistori tulpat.
     
  3. rysty

    rysty 1st gear

    Joo mä taisin aikonaan hajottaa caminon tietsikan, kun laitoin jotkut halpisjohdot. Älysin vasta myöhemmin, kun on tapana kirjoittaa ylös kaikki huollot ja asennukset, että johtojen vaihto ja käyntihäiriöt alko samoihin aikoihin. Mut siperia opettaa ja kantapään kautta. Enpähän tee samaa mokaa toiste.
     
  4. makke

    makke 1st gear

    Johtimien vastus saisi olla max 15 kohm jos on kärjellinen järjestelmä.
    Kärjettömässä sitten taas 20...25 kohm.

    puolan johto = 5 kohm
    pyörijä = 2 kohm
    sylinterin johto = 7 kohm
    sytytystulppa = 1 kohm (jos R tulppa eli häiriönpoistajalla varustettu)

    Vastusta kertyi 15 kohm.

    Jos vastus on yli 30 kohm saa tulpan johdot heittää roskalavalle.
     

Kerro tästä muillekin!