Caddy -58 laiska startti kuumana

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja kane, 25.5.2005.

  1. kane

    kane 1st gear

    Naapurin Caddyn vaivaa:
    Lämpö ilmeisesti tekee temppuja, ei kyllä ihan läheltä mene pakosarja mutta...?
    Kylmänä starttaa hyvin. Akun (-) kaapeli menee runkoon, mutten tiedä tarkempaan miten runko/kori/kone maadoitettu keskenään.

    Lienee parasta ensin kokeilla kunnon kaapelilla maadoitusta koneeseen.
     
  2. kaukokupee

    kaukokupee 1st gear

    '62:n kokemuksella muutama vinkki:

    Moottori on maadoitettu runkoon sellaisella vaaksanmittaisella lattapunoskaapelilla startin vieressä. Sen voi suorilta vaihtaa uuteen (harakiriliikkeistä löytyy sopivia) ja putsata samalla sen liitospinnat rungosta ja startin pultin alta, jonne toinen pää muistaakseni menee.

    Akun miinuskaapeli menee varmaan tuossakin jonnekin rungon etupäähän akkulaverin alle, omaani vaihdoin senkin ja samat niksit sen liitoskohtaan.

    Akun plussa menee suoraan akulta startille. Luultavasti senkin vaihtamalla paranee asiat; tosin se on niin pitkä että valmiina ei tahdo löytyä, ja huonosti itse tehdyillä kaapelikenkäliitoksilla ei kunnollista saa.

    Itse startissa on (ilmeisten hapettuneiden liitinpintojen lisäksi) parikin tarkistuskohdetta. Solenoidin kytkentäpinnat ovat ensimmäinen ehdokas. Ne pultit, joihin akun ja startin kaapelit tulevat, ovat kuparia ja solenoidin ankkurin painama pyöreä kuparilevy kytkee ne yhteen. Jos niille ei ole koskaan tehty mitään, ne ovat huonossa kunnossa. Nämä ovat kaikki niin krouvia tekoa, että ne saanee putsattua kuntoon ilman uusia osia. Omaani kiersin niitä kuparipultteja 180 astetta (kuopalle palanut osa kääntyi ulospäin pois käytöstä) ja käänsin kontaktilevyn toisin päin eli uutta pintaa käyttöön siitäkin. Älä riko solenoidin bakeliitti(?) peräosaa tässä operaatiossa, ne pultit ovat neliönmuotoisissa rei'issä.

    Startin laakerihelojenkaan uusiminen tuskin haittaisi, mutta itse en sitä tehnyt. Hiilet ja kommutaattorin voisi tietysti myös tarkistaa.

    Itselläni on se akun plussakaapeli vielä vaihtamatta em. syystä, mutta kokonaan veivaamasta kieltäytymiset korjaantuivat kyllä noilla muilla konsteilla. Edelleen pyörii kuumana vähän laiskasti, mutta sehän johtuu vain siitä että kone on niin hemmetin tiukassa kunnossa :-D Kunhan yhden kipinän yli saa niin taas höpöttää...
     
  3. kane

    kane 1st gear

    Ok, kiitos! Vien terveiset naapurille.
     
  4. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Hitsauskone firmasta 50 neliöistä johtoa ja kunnon liittimet päihi niin ainakin Amppeerit siirtyy.
     
  5. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    DeSotossa oli samaa vikaa parisenvuotta sitten. Kauan ihmeteltiin ennekuin hokastiin. Helppo kokeilla kun käyttää koneen kuumaksi ja jos startti pyörii laiskasti niin laittaa käynnistyskaapelit kiinni akun miinuksesta moottoriin. Näin löytyi DeSotossa maavika. Uus 50mm2 maajohto kunnon liittimillä akusta startin pultin alle niin johan starttaa kevyesti kuumanakin. :D
     

Kerro tästä muillekin!