moparin virtalukon kytkentä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja BB Coronet 500, 31.5.2005.

  1. BB Coronet 500

    BB Coronet 500 Gearhead

    Oisko jossakin sen verran autosähkömiehen vikaa et osais neuvoa mua mopen virtalukon kytkennässä?? Tällähetkellä on 5 napainen "tarvike" virtalukko, jossa on merkinnät BAT/30, ST/50, 15, 54 ja R/GA. Moparin omassa on 6 napainen ja merkinnät IGN1, IGN2, BAT, GRD, ACC ja ST .
    "Savun hälvettyä tarkistamme kytkennät"- ilman ohjeita :D . Mikäs napa jää tyhjäks?
     
  2. timppa

    timppa Gearhead

    IGN1 sytytysvirta esivastukseen
    IGN2 starttauksen aikainen sytytysvirta puolalle
    ST starttirele / startin heräte
    GRD maa (mulla ainakin tarpeeton) Vanhoissa Mopar lukoissa tota ei olekaan
    ACC "Acc"-asennossa (ja sytytysvirta päällä) toimivat apulaitteet
    BAT virta akulta

    Itse kun poistin tarvikelukon niin stumppasi kun heitti avaimesta, joutui vetämään IGN1 piuhan uusiksi.

    Vanhassa lukossa Bat on akku ja ST startti noi kolme muuta saat esim. virtakynällä katsottua. Mihin tulee virta missäkin lukon asennossa.
     
  3. BB Coronet 500

    BB Coronet 500 Gearhead

    Kiitokset Timpalle!! Noinhan mä myös ajattelin et bat ja st pätee myös uudessa lukossa, mut jos jollakin ois lisättävää tohon eikä mun tartteis arpoa noita kolmea muuta nii se ois hieno homma :oops:.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    öö anteeks tyhmä kysymys,mutta mitä toi stumppaus on :odroll: ?
     
  5. timppa

    timppa Gearhead

    Sammuu.

    Niinkun tupakkakin tumpataan/stumpataan... (joku tuttu tota ilmausta käytti, kun kone sammuu ja pyörii muutaman kierroksen "omalla painollaan". Siitä tarttunut sanonta...)
     
  6. BB Coronet 500

    BB Coronet 500 Gearhead

    Lisätietoa/tarkennusta kaivataan!!
    Mihin vanhasta lukosta?
    15 --------------- kuulemma virta päällä eli oisko IGN1
    54
    R/GA
     
  7. BB Coronet 500

    BB Coronet 500 Gearhead

    Öhm...virtalukko on nyt vaihdettu ja toimii jotenkin :odroll: . Sieltä löytyi loppujen lopuksi orkkis pistoke sille virtalukolle :oops: . saakelin lyhyessä johto nipussa! Ongelmaks muodostui vain yks ylimääräinen piuha mikä menee puolan esivastukselle. Kokeiltiin käynnistää ilman sitä piuhaa mut eihän se käynnisty..sitten laitoin sen IGN1 navan ja pistokkeen väliin ni johan hörähti :D . Mut vasta kun löysäs avaimesta :( . Eli kaikki muut asennot toimi loistavasti ainoastaan avaimen ollessa ääriasennossa oikealla(startatessa) kone käynnistyi vasta kun avaimen löysäs "ajoasentoon". Oisko toi johdotus muuttunu siinnä määrin edellisten rakentelijoiden puolesta ettei toi alkuperäinen kytkentä toimi ihan yks yhteen? On meinaan laturi vaihdettu..kärjetön jakaja..kromisytkäboksi..yms taitaa olla amp. mittarikin ohitettu. Oiskohan aika viedä toi auto ammattilaisen pakeille :mad: ?
     
  8. BB Coronet 500

    BB Coronet 500 Gearhead

    Nyt toimii niiku pitääkin :odroll: . Vedettiin pari piuhaa uusiks...IGN1 ja IGN2 liitettiin ne orkkis liittimeen vanhan "taakse" ni johan vörkkii. Osaaks joku sanoa vaikka timppa pitääks toi IGN2 piuha vetää puolalle saakka vai riittääkö se et sen liittää puolan + navasta esivastukselle lähtevään piuhaan/liitokseen? IGN1 piuha menee vastuksen toiseen päähän. Ai nii puola on Accel super coil.
     
  9. timppa

    timppa Gearhead

    Kunhan virta startatessa (eli IGN2) ei kulje esivastuksen kauttta, niin lähtee paremmin käyniin. (Jännite ei laske kuin n.11 Volttiin, kun esivastuksen kautta kulkiessaan starttihetkellä tippuisi n.9:ään.)

    Eli joko suoraan puolan liittimeen, puola-esivastus piuhaan tai esivastuksen "puolan puoleiseen liittimeen"...
     
  10. BB Coronet 500

    BB Coronet 500 Gearhead

    Joo...noinhan me se kytkettiinkin...kiitoksia varmistuksesta!!
     

Kerro tästä muillekin!