Riittääkö 25 neliön starttikaapeli???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja BRC1, 6.6.2005.

  1. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Eli riittääkö 25neliön starttikaappeli kasin starttaukseen? Pituutta tulee noin 1,5 metriä.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    :odroll: ehkä nipin napin mulla on riisselivanis akut takana ja 70 neliön kaapelit ja jos joutuu pitkään starttaan jostain syystä ni vähän kaapelit lämpii.jos mahkui ni mitä suuremmat on ni vähemmän häviöitä.............. :lol:
     
  3. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Tästä on hiljattain väännetty kättä oikein kunnolla, mutta itse en laittaisi 25neliöistä sen lämpenemisen ja virta hävikin vuoksi.
     
  4. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Vastustaa 0,7 oomia metrille. Listan mukaan kestää jatkuvaa käyttöä 129ampeeria. Hetkellistä kuormaa??
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest


    0,7ohmia/metri??? eikait nyt sentään näin paljon? U=RxI
     
  6. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Ja ton vanhan teknikkokalenterin kaavan mukaan hetkellistä kuormaa 700 amppeeria. Akussa maks kylmäkäynnistys teho 650 amp . Eli eiköhän toi kaapeli riitä. Kivasti tuli vastailtua itselle:)
     
  7. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Hienosäikeinen virtaa paremmin, kuin harvalankainen.
     
  8. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Joo kestää hetkellisesti 700A on harhakuvitelma,että sillä vielä siirtää jotain tehoa. Siinä vaiheessa kun pistät sen 700A tollaseen 25 neliön johtoon se sulaa.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Taitaa kyllä oikeasti olla 0,7 milliohmia eli siis 0,0007 ohmia /metri.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    :( eli ei riit :( :(
     
  11. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Riittää varmasti. Ei se startti ota 700Ampeeria starttauksen aikana. ja kun ottaa huomioon auton 12v sähköjärjestelmän niin jos startti ottaa vaikka 200A käynnistys hetkellä niin se tekee 2400W. ja vielä kun akun napajännite laskee tommosen virrankulutuksen alla noin 9-10volttiin niin se puolestaan pudottaa virtaa entisestään.
     
  12. bbford

    bbford Gearhead

    Älä arvo,pistä suoraan 50neliön johto,niin mäkin tein.Riittää varmasti eikä tarvi siitä enää murehtia.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Muistanko oikein? Teho on jännite kertaa virta, eli jos jännite putoaa niin tarvitaan enemmän virtaa samaan tehoon. Tämän mukaan virta kasvaa eli johtoa kuormitetaan enemmän ja enemmän. Jenkkistartti 300A ylöspäin.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo käyttäkää vain mahdollisimman ohuita kaapeleita ja vielä kun jätätte akun kengät vähän löysälle niin tilanne vain paranee.

    Ei nyt sentään. Kysymyshän on harrastuksesta ja kerralla kun ei tarvitse tehdä mitään kuntoon niin kokeilla voi ohuilla kaapeleillakin.
    Jotkut autonvalmistajat kun ovat jo kokeilleet miten vähillä öljyillä moottori selviytyy sen vaihtovälin ja pienentäneet öljypohjan kokoa.

    Säästäminen kannattaa, vai mitä?
     
  15. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Desotossa on alkuperäinen 16mm2 plus kaapeli startille. eipä ole käynyt koskaan pieneksi... tarpeeksi tehokasta akkua vain ei ole tahtonut löytyä.
    jännitehäviön voi holposti mitata kun kytkee jännitemittarin akun plusnapaan ja toisen johdon startin plusnapaan. ja eiku avaimesta vääntämään.. Maalle voi tehdä saman testin niin selviää kummalla puolella häviö on.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest


    Kun jännite putoaa niin tehokin putoaa koska kuorma on vakio.
     
  17. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Kannattaa ottaa huomioon ettei startin käämityksen resistanssi muutu kun jännite tippuu... jos startti ottaa vaikka 12V jännitteellä 3kW. niin ei se ota 6V jännitteellä sitä samaa 3kW.
     
  18. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Ilmeisesti avaruuteen päästään helpommalla kuin tähän sais oikean vastauksen. En tosiaan ole säästämässä väärässä paikassa vaan pääsääntöisesti ei kiinnostais vetää turhankaan paksua kaapelia vailla tarkoitusta.
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Oikea vastaus on jo tarjottu moneenkin kertaan.

    Kyky lukea se oikea vastaus on jotakin mitä emme voi tarjota.
    Se täytyy itse omaksua.
     
  20. BRC1

    BRC1 Gearhead


    Kiitos vieras!! Kerrataanpa vielä yhden kerran:

    Vieras nro1 : "ehkä nipin napin mulla on riisselivanis akut takana ja 70 neliön kaapelit ja jos joutuu pitkään starttaan jostain syystä ni vähän kaapelit lämpii.jos mahkui ni mitä suuremmat on ni vähemmän häviöitä"

    Lordmyford: "Hienosäikeinen virtaa paremmin, kuin harvalankainen."

    Mietmi-3 "Joo kestää hetkellisesti 700A on harhakuvitelma,että sillä vielä siirtää jotain tehoa. Siinä vaiheessa kun pistät sen 700A tollaseen 25 neliön johtoon se sulaa"

    Vieras nro2 " eli ei riit"

    MikaT: "Riittää varmasti. Ei se startti ota 700Ampeeria starttauksen aikana. ja kun ottaa huomioon auton 12v sähköjärjestelmän niin jos startti ottaa vaikka 200A käynnistys hetkellä niin se tekee 2400W. ja vielä kun akun napajännite laskee tommosen virrankulutuksen alla noin 9-10volttiin niin se puolestaan pudottaa virtaa entisestään."

    bbford : "Älä arvo,pistä suoraan 50neliön johto,niin mäkin tein.Riittää varmasti eikä tarvi siitä enää murehtia"

    Vieras nro3 : "Muistanko oikein? Teho on jännite kertaa virta, eli jos jännite putoaa niin tarvitaan enemmän virtaa samaan tehoon. Tämän mukaan virta kasvaa eli johtoa kuormitetaan enemmän ja enemmän. Jenkkistartti 300A ylöspäin."

    Vieras nro 4 : "Joo käyttäkää vain mahdollisimman ohuita kaapeleita ja vielä kun jätätte akun kengät vähän löysälle niin tilanne vain paranee.

    Ei nyt sentään. Kysymyshän on harrastuksesta ja kerralla kun ei tarvitse tehdä mitään kuntoon niin kokeilla voi ohuilla kaapeleillakin.
    Jotkut autonvalmistajat kun ovat jo kokeilleet miten vähillä öljyillä moottori selviytyy sen vaihtovälin ja pienentäneet öljypohjan kokoa.

    Säästäminen kannattaa, vai mitä?"

    MikaT : "Desotossa on alkuperäinen 16mm2 plus kaapeli startille. eipä ole käynyt koskaan pieneksi... tarpeeksi tehokasta akkua vain ei ole tahtonut löytyä.
    jännitehäviön voi holposti mitata kun kytkee jännitemittarin akun plusnapaan ja toisen johdon startin plusnapaan. ja eiku avaimesta vääntämään.. Maalle voi tehdä saman testin niin selviää kummalla puolella häviö on."

    Vieras nro 5 :"Kun jännite putoaa niin tehokin putoaa koska kuorma on vakio."

    Mika T : "Kannattaa ottaa huomioon ettei startin käämityksen resistanssi muutu kun jännite tippuu... jos startti ottaa vaikka 12V jännitteellä 3kW. niin ei se ota 6V jännitteellä sitä samaa 3kW."


    No siinähän se tuubi olikin! Kielimuuri...
     

Kerro tästä muillekin!