Moparin startti katosi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Anonymous, 6.6.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    60 luvun lopun B-kori Moppe lakkasi starttaamasta, eikä edes yritä. Akunkenkien putsaaminen, lataaminen ja apuvirta ei auta.

    Jokin naksahtaa jossain tuulilasin alapuolella ja valot himmenee, kun avaimestä vääntää. Onko noissa joku erillinen rele paloseinässä?

    NSS on kokeeksi ohitettu ilman apua ja virtalukossa on ainakin kaikki johdot kiinni.

    Vika tuli yllättäen, eka kaikki toimi, sitten ei enää toiminut.
     
  2. valsu67

    valsu67 1st gear

    startti rele
     
  3. wiljo

    wiljo 1st gear

    Veikkaisinpa että siellä startin sisällä se vika piilee. Eli solenoidin kuparilevy,joka yhdistää virrat siellä,on kulunu niin ettei saa kunnolla kontaktia. Ja ne nastat mihin levy vastaa,on varmaan myös kuluneet.

    Nimim. jo tovin aikaa naksutellut :oops:

    Ps. Sen saa viilaamalla kuntoon,tosin jos on pahasti kulunu,ni ei oo kovin pitkäikäinen korjaus.
     
  4. tulppu

    tulppu 1st gear

    Mulla oli joskus valsussa juuri starttireleen kanssa (sijaitsi tulipellissä) vastaavanlaisia ongelmia. Toimi yleensä, välillä pelkkä naksaus eikä mitään muuta tapahtunu. Piti silloin aina käydä takomassa sitä relettä ruuvimeisselin kannalla, ni sit pelitti taas. Kerran sit tilttas lopullisesti, ohitettiin se sähöjohtovirityksellä, eikä siitä ollu enää senkoommin murhetta. 8)
     
  5. PAZI

    PAZI Gearhead

    Vani teki vastaavan tempun taannoin. Rattiputkesta kuulu naksaus ja valot himmeni.. Syyksi paljastu tulipellissä oleva "pistoke" joka oli hapettunu..
     
  6. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Hiilet lopussa.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Aloitin tämän kyselyn eilen. Näköjään olen vaihdettu osastoa, enkä meinannut löytyä koko ketjua. :eek: Kiitosta runsaasti vastanneille.

    Asiaan: MyMopar comista katselin 69 Chargerin sähkökaavioita ja vaikkei chargeria olekaan, niin joku halvatun relehän siellä taitaa kumminkin olla. Sopii hyvin naksahteluoireeseen.

    Relehän on se pieni mollukka siinä paloseinässä, joka ei ole etuvastus, eikä jännitteensäädin.

    Eikai tossa Mopsin relesysteemissä mitään spesiaalia ole? Siis kai ne voi korvata ihan tavallisella Autoset-tarvikkeella, johon tulee virta, lukolta heräte ja lähtee virta?

    Ei ainakaan huvittaisi pistää koko starttivirtaa kiertämään kojelaudan kautta.
     
  8. rt68

    rt68 1st gear

    Voihan sen releen korvata jos ei alkuperäismallia löydä eikä ne starttivirrat kojetaulussa kiertäisi, ainoastaan solenoidin herätevirta. Rele on kytkennässä sitä varten että saadaan automaattilaatikolle pakollinen käynnistyksen esto vaihteen ollessa päällä.

    Tulppu, sinullahan taitaa sitten olla laajempikin ongelma tuo startti :rotfl: :rotfl:
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Noinhan se taitaakin olla, kun tarkemmin asiaa ajattelee, aika paljon järeempää johtoo pitäis kojelaudassa muuten olla.

    Tänks, eiköhän näillä vinkeillä saada taas bensa palamaan. Ja lompsa tyhjäksi. Ja Esson Veijo tyytyväiseksi. :D
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tiedoksi vaan muillekin, että starttirele oli ehjä, mutta NSS:ltä tuleva maajohto oli mennyt jostain katki.

    Jos itelles käy noin, Moppelin saa käynnistettyä, kun ensihätään vetää piuhan starttireleen (NSS:lle menevästä) miinuksesta suoraan koriin.

    Tosimies tietysti jumppaa johdon startille menevän piuhan ja akun väliin ja starttaa koko höskän konepellin alta (startin napohin kun on vaikea päästä käsiksi) ja homma toimii vaikka olis relekin rikki :wink:

    Lopuksi Nasse-sedän varoitus, Jos ei ole piirikaaviota ja/tai yleismittaria tai muuten perehtynyt tohon systeemiin, niin ei kannata ihan miten vaan mennä kokeileen kytkentöjä, tulee helposti hitsattua, kun releen muihin napohin tulee plussaa.
     

Kerro tästä muillekin!