Capricen sähköt

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Anonymous, 10.6.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuossa yhtäkkiä lakkasi toimimasta keskuslukitus, avaimen ja valojen buzzleri ja radiosta pimeni ruutu ja kajareista kuuluu pelkkää kohinaa, vaikkakin volan säädöllä on vaikutusta kohinaan. Onko noi kaikki yhen sulakkeen takana tai jotenkin kiinni toisissaan? Mistähän kytkentä löytyy?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Saattaapi olla jopa yhdenkin piirin takana, mutta yhtä lailla vaikka korin maadoituksissa.

    Oliko sillä Capricella joku vuosimalli vai arpomallako valitaan 1966-1996 ?
    Tuossa noin 30 vuodessa kun saattaa joku pikkujuttu muuttua.

    Silti vaikka vika olisi jo löytynyt niin kiinnostaisi kyllä tietää mikä sen oli aiheuttanut. Ilman sarvia ja hampaita siis.
     
  3. 54474N4

    54474N4 Gearhead

    Jep eli unohtu kirjautua ja vähän muutakin.
    Eli ajokki on caprice classic brougham -88
    Siinä tutkailin konepellin alle ja yritin selvittää muita pikku vikoja. Kattelin et mihin johdot menee jne. Huomasin samalla että siinä vasemmalla puolella konetilaa rungossa kiinni on jotain sulakkeita ja siitä oli yhden sulakkeen hattu löysällä ja laitoin sen kiinni. Sen jälkeen huomasin edellä mainitut viat.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Katsohan kojelaudan alle kuskin puolella. Sulakerasiassa saattaa olla automaattisulake (Circuit Breaker) nimeltä PWR/ACC, jolle pitäisi tulla jatkuva virta vaikka olisi virta pois päältä.
    Sen takana kun on nuo keskuslukot.
     
  5. 54474N4

    54474N4 Gearhead

    Jatkoin tässä tutkimuksia ja huomasin että kun laittaa esim radion päälle, jossain naksahtaa. Samoin on valojen summerin kanssa. Ku ovi on auki ja laittaa valot päälle ni jossain naksahtaa. Eli ilmeisesti sulakkeet on ok, mut saattaisko olla se maa johto irti? Miten kannattais lähtee selvittää et missä se
    maajohto on ja mikä se niistä on?
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Otetaanpas tuo puutteellisen maadoituksen mahdollisuus ihan ensiksi sitten.
    Jospa rakennamme tilapäisen maadoituksen vaikka apukäynnistinkaapeleilla.

    Eli apukäynnistinkaapeli kiinni kojelaudan alle vaikka seisontajarrupolkimen runkoon ja sitten toinen pää samasta kaapelista akun negatiiviseen napaan.
    Sitten kokeillen niitä sähköjä...


    Jos toimii paremmin kuin aiemmin, niin vikaa maadoituksissa oli ja päin vastoin.

    Jos ja kun muutosta ei pelkkään naksumiseen tule, niin sitten mitaten joko volttimittarilla tai vaikka koetuslampulla että olisiko vaikka sulakerasialla saakka sitä sähköä tarjolla vai mahdollisesti katkos jossakin kauempaa.
    Ja ne sulakkeet kun täytyy tarkastaa että jos vaikka ovat palaneet ylikuormituksesta...

    Sattuu olemaan enempi kuin yksi sulake vaikuttamassa näihin ilmiöihin, että siksi.
     
  7. 54474N4

    54474N4 Gearhead

    No kokeilin flukella nuo PWR/ACC ja radion sulake pistorasiat ja jännitettä löyty. Eli vika lienee välillä laitteet-sulakerasia? Mistä sitten etsimään? Kun keskuslukko, avaimen ja valojen buzzleri, tupakan sytytin, radio ja sisävalo lakkas toimimasta samaan aikaan. Radiosta kuuluu vaan kohinaa, mut kasettisoitin toimii normaalisti.
     
  8. kane

    kane 1st gear

    Onko sulake no 16 (20A) ehjä? Alin 3-rivinen, keskimmäinen sulake.

    Kaikki seuraavat tämän sulakkeen kautta:

    Horn, key warning buzzer, cigar lighter, clock, power antenna
    Lamps: Dome, reading, courtesy underhood, glove box, rear compartment

    Jos haluat, voin laittaa vm 85 sulaketaulu kuvan sähköpostilla.
     
  9. 54474N4

    54474N4 Gearhead

    Noniin. Viimenen veikkaus meni oikein. Sulake numero 16 oli pamahtanut. Kiitos kaikille vastanneille avusta.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Aika usein muuten syynä tuon kyseisen sulakkeen kärähtämiseen on se, että tupakansytyttimeen on tungettu kännykän laturin. Se aiheuttaa siellä sytyttimen pohjassa olevien plus-napojen/kielien osumisen maihin.
    Eli ei suositeltavaa.
     
  11. 54474N4

    54474N4 Gearhead

    No kännykkä laturia en sinne oo työntäny ku ei oo sellasta. Mut ihmetyttää kyll et miten se on "itestään" pamahtanu. Ku eihän se sulake pala jos siin piirissä ei oo vikaa. Vai?
     
  12. kane

    kane 1st gear

    Ei pitäisi, mutta joskus vaan saattaa palaa. Tietenkin jos alkaa toistumaan, koeta jäljittää meneekö jonkun toiminnon jälkeen esim radio auki tms.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    kun katsot sinne tup.sytyttimeen, pohjalla on metalli liuska johon tod.näk. tulee positive. jos liuska on levinnyt se ottaa kiinni ympärillä olevaan runkoon negative, ja loppu tulos on toi.. :lol:
     
  14. p_vallittu

    p_vallittu 1st gear

    Joo.. Pitäkää ne puhelimen laturit pois noista tupakansytkäreistä. Poltin oman auton johtosarjan moisella kapistuksella. Asiaa auttoi kummasti se, että sulake oli maanantaikappale ja antoi sähköä läpi oikosulusta huolimatta. Auto on jo kohta kolmatta viikkoa korjaamossa johtosarjan uusimisen tiimoilta - onneksi vakuutusyhtiön piikkiin. Omakustanteisesti korjailu olis jääny tekemättä.
     
  15. Warlord

    Warlord 1st gear

    Sopiiko "tavalliset" tupakansytytinlaturit (känny, gps, jääkaappi) kuitenkin amerikkalaisen auton tupakansytyttimen koloon eli onko niiden käyttö sinänsä mahdollista? Ja mikä olisi toinen vaihtoehto? Sisätilanpistokeko? Kyssäri koskee lähinnä 80-luvun lopun vanhakoppaisia capriceja.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tervehdys,

    Kyllähän nuo matkapuhelimen, jne. tupakansytytinpistotulpat sopii amerikkalaisten 80-90- luvun autojen tupakansytytyttimen pistorasiaan jollakin lailla, mutta ei kunnolla eli "sopii ja sopii". Muotoilut ovat sellaisia, että euromallin ko. pistotulpat levittävät/painavat tupakansytyttimen pistorasian pohjaan niitattua siipeä(+) rasian runkoa(- puoli) vasten melko helposti muutaman sullomisen jälkeen, jolloin seurauksena on lyhytsulku ja sulakkeen palaminen ja erään aiheeseen vastanneen mukaan johtosarjan palaminenkin.

    Kokemusta on esim. 80- luvun GM- autoista. Itse olen laittanut ns. euromallisen tupakansytyttimen sopivaan paikkaan vähän piiloon puhelimen latausta varten. Eivät maksa paljoa.

    Käyttäkää muuten laadukkaita "merkki"sulakkeita. Itse olen huomannut laattasulakkeiden osalta, että myynnissä on huonolaatuisiakin semmoisia.


    Terveisin,

    Vieras
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tervehdys,

    Kyllähän nuo matkapuhelimen, jne. tupakansytytinpistotulpat sopii amerikkalaisten 80-90- luvun autojen tupakansytytyttimen pistorasiaan jollakin lailla, mutta ei kunnolla eli "sopii ja sopii". Muotoilut ovat sellaisia, että euromallin ko. pistotulpat levittävät/painavat tupakansytyttimen pistorasian pohjaan niitattua siipeä(+) rasian runkoa(- puoli) vasten melko helposti muutaman sullomisen jälkeen, jolloin seurauksena on lyhytsulku ja sulakkeen palaminen ja erään aiheeseen vastanneen mukaan johtosarjan palaminenkin.

    Kokemusta on esim. 80- luvun GM- autoista. Itse olen laittanut ns. euromallisen tupakansytyttimen sopivaan paikkaan vähän piiloon puhelimen latausta varten. Eivät maksa paljoa.

    Käyttäkää muuten laadukkaita "merkki"sulakkeita. Itse olen huomannut laattasulakkeiden osalta, että myynnissä on huonolaatuisiakin semmoisia.


    Terveisin,

    Vieras
     

Kerro tästä muillekin!