Latauksenvalo palaa himmeänä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Anonymous, 19.6.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jep eli otsikon mukaisesti latauksen merkkivalo palaa himmeästi capricen mittaristossa ja laturi kuulostaa siltä, että tosissaan joutuu tekemään töitä. Auton kun käynnistää ja latauksen merkkivalo helottaa täysin kirkkaana kojetaulussa ja laturi on hiljaa. Sitten kun röntäytät kierroksia niin valo kajastaa himmeänä ja laturi vollottaa työtänsä. Nyt on muutaman kerran jäänyt auto parkkipaikalle kun esim. stereot on jäänyt päälle ja se on imassut akun tyhjäksi.

    Onkohan akku tossa niin loppu vai mikäköhän on akileen kantapää? Auttakee vähän...
     
  2. GP

    GP 1st gear

    Vaikka akku ois kuinka kypsä ei sen pitäis vaikuttaa laturin toimintaan tolla tavalla. Laturin merkkivalo on kytketty siten, että magnetointivirta kulkee ensin laturin merkkivalon kautta, ja kun laturin tuottama jännite nousee suuremmaksi kuin merkkivalon kautta tuleva jännite niin merkkivalo sammuu eli merkkivalon palaminen perustuu laturin ja akun väliseen jännite-eroon ( näin lyhyesti selitettynä ). Vanhemmissa varsinkin mekaanisella latausreleellä varustetuissa autoissa laturivalo palaa usein himmeänä varsinkin pienillä kierroksilla. Nopeasti pääteltynä epäilisin laturin säädintä tai laturia syypääksi koska lataus ei tuntuisi toimivan ennen kuin laturi pyörii tarpeeksi vinhaan.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ahaa kyllä kyllä. Tuossa selailin vanhoja topicceja ja siellä oli, että diodisillasta jos on palanut vaikkapa yksi diodi niin rupaeaa pitämään ääntä? Noh jos tuohon uusisi nuo vaikkapa näin ensialkuun, niin mistä erottaa vanhan ja uuden mallin toisistaa. Merkki tais olla delco-remy tms.
    niin ja vielä niitä on eri tehoisia (60-100A) niin mistäs ne erottaa toisistaan?
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Useimmissa latureissa on jotenkin merkitty maksimiamppeerit, jännite ja valmistaja ja siitähän ne sitten erottaa.

    Laturia ostellessa pitää muistaa, että Gapriken laturissa on sisäinen säätäjä, eli ulkoisella säätäjällä olevat, esim. Mopar laturit ei käy. Alkuperäistä isompi amppeeriluku ei haittaa, pienemmällä voi virta loppua kesken.

    Helpointa on aina korvata vanha osa samanlaisella, ei tule sitten ongelmia mm. kiinnitysrautojen ja remmipyörien korkeuden kanssa.
     
  5. GP

    GP 1st gear

    Jos diodit epäilyttää, niin ne on helppo mitata kunhan vaan avaat laturin.
    Yleismittarin puolijohdetestauksella tarkistelet yksitellen. Ja sama homma kenttädiodeille. Palanut kenttädiodi tekee ainakin hauskan akun tyhjenemisefektin salakavalasti.
     

Kerro tästä muillekin!