Saratogassa sähkövikaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Puukko, 22.6.2005.

  1. Puukko

    Puukko 1st gear

    SARATOGA 2,5l -90 / Elikkä tossa Message Centerissä palaa "TAIL LAMP OUT" auton ollessa käynnissä. Tarkoittanee siis, että jokin takavaloista on palanut. Mutta hauskuus piilekin siinä, että kaikki lamput näyttäisivät toimivan. Voisi olla kosketusvika MC:n johdotuksessa, vai löytyisikö vika jostain muualta?

    Toinen juttu mikä ihmetyttää, on öljynpainemittari. Se kun ei näyttäisi liikahtavan juuri ollenkaan. Mittarissa vikaa, vai onko paineet oikeasti niin huonot? Kolmantena ongelmana on nopeusmittari. Se ei välillä pelaa ollenkaan, mutta useimmiten kuitenkin toimii. Kuulemma yleinen vika Saratogassa. Menenpä tästä avaamaan kojelaudan ja tutkin vähän tilannetta. :)

    Kiitos jo etukäteen kaikista vinkeistä ja neuvoista.
     
  2. Harri

    Harri 1st gear

    Nuista muista en osaa sanoa juuta enkä jaata mutta mulla ainakin Jeepissä temppuili öljynpainemittari kun oli anturi sökö, tosin silloin se näytti hiton korkeita paineita joten sulla voi olla vaan paskanen liitos, toisaalta kaikkiin saattaa löytyä apu sieltä kojetaulun takaa jos vaikka joku liitos löysäilee
     
  3. Puukko

    Puukko 1st gear

    Mistähän tuon öljynpainemittarin ja nopeusmittarin anturit mahtaa löytyä? Multa kun ei löydy omistajan käsikirjaa eikä korjaamokäsikirjaa.. Jos jollain ois edullisesti myydä, niin saa tarjota. :) Harri, tarkotatko liitoksella sen neulan kiinnitystä vai mitä? Ei löytyny himasta WD-40:stä eikä ees CRC:tä, joten täytys käydä hankkimassa että vois niitä putsailla ja rasvailla.
     
  4. Stone

    Stone 3rd gear

    Tosta massacre-centeristä en tiedä, mutta temppuileva mittaristo korjaantui kun otin koko mittariklusterin irti ja suhautin sen kahteen moninapa-liittimeen hiukan CRC 5-56:sta ja panin kiinni, kaikki mittaristo-ongelmat poispyyhitty. Laitoin ainetta joka reikään. Mittaristohan on täys-elektroninen. Helppo homma kaikenkaikkiaan, koristepaneeli siinä ympärillä lähtee pois vetämällä, itse klusteri kiinni muutamalla ruuvilla. Takasinlaitto vaikeampi, koska liittimet vähän ahtaassa raossa, onnistui kuitenkin tälläseltäkin nakkisormelta kuin minä etupenkeillä kyljellään maaten.
     
  5. Puukko

    Puukko 1st gear

    Joo, pariinkin otteeseen oon ton kojelaudan purkanu, kun vaihdoin mittarivalot toimiviin etc., mutta pitää tuota tosiaan kokeilla. Ei taida vaan autotallista CRC:tä enää löytyä, joten pitää käydä kaupan kautta.

    Osaisko joku sanoo tohon Message Centeriin jotain?

    Kiitos paljon vastaajille!
     
  6. Harri

    Harri 1st gear

    Liitoksella tarkoitin noita sähköliitoksia ja toi moninapaliittimien putsaus/spreijaus kuulostaisi hyvältä idealta 8)
     
  7. Simo

    Simo 1st gear

    Nuo nopeus- ym. mittareiden tiedot tulevat moottorin tietokoneelta väylän kautta korin tietokoneelle ja sitä kautta mittareille. Tuo message center on kytketty korin tietokoneeseen, muistaakseni (täytynee tarkastaa manuaalista). Lampuista tuleva virheilmoitus voi myös johtua vääränkokoisesta polttimosta tai räpelletyistä sähköjohdoista (vetokoukku).
     
  8. Stone

    Stone 3rd gear

    Mutta onkos -90 Saratogassa koritietokonetta yleensä lainkaan? :argue: Taannoin tuli omaa -94 Synagoogaa tutkittua tarkemminkin juuri tuon mittarien sekoilujen takia, oma tulos muutaman jenkkilän neuvojan keralla oli se, että (ainakaan tuossa vuosimallissa) koritietokonetta EI ole. Sen paikkahan on kaiketi Spirit/Acclaim/Saratogassa hantturin jalkatilassa, oviaukon edessä paneelien alla.
     
  9. Simo

    Simo 1st gear

    Olikohan se tosiaan näin.. itsellä on kokemusta 90 LeBaronista, joka piti kyllä lisätä alkuperäiseen viestiini, mutta jäi näköjään pois.
    Täytyy tarkistaa asia manuaaleista. Palaan asiaa juhannuksen jälkeen..
     
  10. Puukko

    Puukko 1st gear

    Purin tuon mittariston ja suihkuttelin CRC 5-56:sta moninapaliittimien joka reikään. :p Nyt näyttäisi kaikki pelaavan. Öljynpainemittari näyttää käynnistäessä lähes nollaa, mutta nousee liikkelle lähdön jälkeen suht nopeasti. Näin kai pitääkin olla?

    Kiitos taas kaikille vastaajille. Itsekin lähden huomenna mökille, mutta katsastellaan taas juhannuksen jälkeen.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Öljypaineen anturi on lähellä öljytikkua. Edestä katsottuna tikusta n. 10 cm vasemmalle. Vaihda anturi, niin varmasti alkaa tyhjäkäynnillä näyttää paremmalta. Nopeusmittarin anturi taas löytyy kun vaihdelaatikosta lähtee ulos oikeanpuoleinen akseli, niin heti laatikosta n. 10cm ja siellä yläpuolella. Liitin irti ja crc/wd:tä sekaan.
     
  12. Stone

    Stone 3rd gear

    Kyllä mulla öljynpaine näyttää välittömästi startatessa hieman yli asteikon puolenvälin lukemia, mittään ylöspäin hiipimistä ei ole esiintynyt (öljyt+suodatin just vaihdettu). Mitä öljyä koneessa? Suositus on 5w-40 luokkaa, paksumpia ei suositella käytettäväksi lainkaan.
    Luultavasti ja toivottavasti on anturivika.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    5W-40:stä tuolla koneessa näyttäis olevan. Että eiköhän myö sitten heitetä se anturi vaihtoon.. Ja tuon nopeusmittarin anturin vois putsata ja heittää vähän WD-40:stä sekaan.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    poistuiko se message center ongelma? syynä voi myös olla iäkkäät polttimot joissa vielä valo palaa mutta lanka on jo kulunut niin ohueksi että teho on pienentynyt niin paljon että tunnistaa sen palaneeksi popaksi
    pari kertaa käynyt niinkin kun on vastaavaa vikaa haeskeltu
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei oo siitä viasta vielä päästy. Kaikki valot toimivat, joten otin siitä MC:stä sen "TAIL LAMP OUT":in takaa polttimon pois. Näin päästiin siitäkin. :)
     

Kerro tästä muillekin!