Moparin lataus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja vesku383, 23.6.2005.

  1. vesku383

    vesku383 Gearhead

    Elikkäs näin; Laturi vm.63(toimii, tarkistettu autosähköliikkeen testipenkissä), uusi elekroninen jännitteensäätäjä. Lataa kierroksilla kyllä lähelle 14,5v (voltit nousee hitaasti akun navoista mitattuna)mutta tyhjäkäynnillä jännite ei jää kuin n.12,6 volttiin, mutta n. 1200 rpm jännite nousee kyllä 13v paremmalla puolella. Tiiän kyllä ettei ton ikäsestä mopen laturista amppeereja kovin paljo irtoo, mut pitäskö ton akkujännitteen ainaskin nousta ylemmäs vai onks tää normaali ilmiö?
    Kytkentä oikein ja laturi+säätäjä ja mootori on maissa tiukasti!
    :pinup:
     
  2. GP

    GP 1st gear

    Onko ollut kulutusta mittaushetkenä. Jos esimerkisi autossa on ollut valot päällä ja tyhjäkäynnillä saat vähän yli 12 voltin lukemia, toimii lataus silti todennäköisesti kunnolla. Tuo latausjännite isommilla kierroksilla kertoo kyllä latauksen toimivan. Epäiletkö että auto ei lataa riittävästi ?
     
  3. fairlane

    fairlane Gearhead

    joo toi moparin pallosalama ei oikeen lataa kaupunkikurvailussa,aikonaan tuppas mullakin monacossa puhaltimet ja vilkut hyytyyn jos seisoi liikennevaloissa .
     
  4. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Sellasia ne vaan on. Tarvii kierroksia lataakseen kunnolla.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onko sulla amppeerimittari siellä välissä? Jos on moparin orggismittari, niin siinä ainakin on ihan sikana jännitehäviötä. Paljonko saat laturin +:sta jännitemittauksella?
     
  6. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Tarkoitit varmaan, että saattaa olla. Ei siinä ole jos se kunnossa on.
     
  7. Janne

    Janne Gearhead

    Moi, itsellä oli 62:ssa saman kaltainen tilanne. Laturi oli tosin uusi , mutta mutta se 37Ah mitä vakio limppu pukkaa maksimissaan ulos (lue sitten kun kone kiertää >1500-2000) ei oikein riitä mihinkään. Varsinkin kaupungissa ajellessa, kierrokset ovat tuskin koskaan tuota luokkaa, muuta kuin hetkellisesti. Siihen vielä ne kaikki varusteet mitkä toimivat sähköllä, niin kaapeleita tarvittiin säännöllisesti. Matka-ajossa ei sitten ollut mitään ongelmia. Kyllästyttyäni tuohon hain sitten taas uuden laturin, nyt jo 78Ah. Tuo näyttää edelleen samalta, mutta lataus on tyhjäkäynnilläkin 12,8V , kierroksilla 13,8 säätimen rajoittaessa sen tuohon, eikä ole vielä esiintynyt sähköjen loppumista. Perusongelma on vakio laturin alimitoitettu koko,
    se ei yksinkertaisesti riitä. Varsinkin kun kulutus on suurempi kuin tuolloin aikanaan. Eikä tuo alta 100€ mitä tuo iso limppu maksoi, vienyt minua konkurssiin, säästääpähän hermojaan sen edestä.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ja ainkaan kuumana päivänä ohuet laturin johdot ei ole paras ratkaisu suuren virran kuljettamiseen. Aika ohkaset ne nimittäin on ja jännitehäviöö tulee, kun ei virta mahdu kulkeen liian pienessä johdossa.
     
  9. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Samaa tekee tuo 68 Plymouth. Voltteja ei ole pahemmin tyhjäkäynnillä. Laitoin juuri uuden race-säätimen jonka pitäis pitää tasaset 13,5 volttia koko ajan mutta eipä pidä, tyhjäkäynnillä jännite tippuu edelleen.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    No eikös näihin vanhempiin latureihin tule se mekaaninen säätäjä??
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllä jos siellä on kaikki kunnossa niin toimii,ei valot vilku ja himmene...
     
  12. RAIVO

    RAIVO Gearhead

    Omat latausongelmat alkoi Himokselta kotia tullessa.. Hiilet eivät olleet syypää vaan kaksi palanutta diodia, jolloin laturi heräs vasta korkeilla kierroksilla motarilla.

    Mulla oli kiinni mallia -72 tai uudempi 47A:nen, joka ei riittänyt enää sähköflektin ja vahvistimen yms. mukaantulon jälkeen.

    Ratkaisin latauksen ostamalla Omega A:n 70 ampeerisen, joka meni aika helpolla paikalleen. Ensimmäiset kokeilut tänään toivat hymyn tullessaan, kun valot ja flekti päällä jännite tyhjäkäynnillä n. 13,5V (kierrokset n. 600rpm) :D . Sisäinen säädin rajoittaa maksimin 14,7 V:iin...

    Ainoo mikä tossa askarruttaa mielta on, että laitos pitää herättää kerran antamalla noin 1600rpm:ää, jolloin vasta alkaa lataa ja laitettu latausvalo palaa vain kun se lataus toimii... mites sen sais pelaa toisinpäin? Napoja laturis oli vaan B+, D+ (valolle) ja maadotus.

    Boschilaisen oisin ostanu, mut ei sattunu löytyy sopivan oloista, eikä toi maksanutkaan aidon sakemannin vertaa....


    Edittiä: Vastaan itte ittelleni, kun kerta "vika" löyty tänään: Lampun kytkentä oli persiillään eli oikea kytkentä menee näin: Toinen napa laturin D+:aan ja toinen napa sulakerasialle virtalukon taakse ja nyt lamppu palaa vain kun latauksessa häikkää ja laturikin herää herkemmin kuin ennen!
     
  13. vesku383

    vesku383 Gearhead

    Orkkis ampp.mittari on ja toimii mutta on rinnalla on paksumpi kaapeli mikä menee laturin plussasta suoraan akun pluzzaan. Ja se jännite on ihan sama laturin navasta mitattaessa. Ja kyllä; on siinä alunperin joskus ollut se mekaaninen säätäjä. Hyvinhän tuo on nyt pari viikkoa käyntiin lähtenyt mutta kun tuppaa käymään kuumana ruuhkassa, ja nyt tänään kytkin sähköflektin vielä syylärin eteen niin tippuu voltit vielä entisestään!
    Voi olla sitten että pitää mennä laturikauppaan kun hermot menee!
    käynnistyskaapelit aina takakontissa!
    Kiitoksia ajastanne! 8)
     
  14. RAIVO

    RAIVO Gearhead

    Mä iskin tänään tolle Omegan laturille lisäkuormaks toisen sähköflektin syylärin eteen ja kokeilin mitä jännitteelle tapahtuu, kun vedän valot, lämppärin ja molemmat flektit kuomaks ja hoplaa... jaksoi pitää jännitteen vielä 12,6V:n nurkilla ja korkeemmalla tyhjäkäynnillä menee heti yli 13V:n eli toimii!!! En ois kyl uskonu Opelin osien ikinä löytävän tietään mun mopariin....

    Huomenna kruisingis toi pääsee ehkä tosikoitokseen ennen Västerååsia... :p

    P.S. Mullakin laturiongelmat alkoi vasta sähköflektin asennuksen jälkeen, jolloin vanha laturi joutui kestotestiin eikä selvinnyt siitä... Eivät tuota noita amppeereja riittävästi juuri silloin, kun flektin pitäisi pörrätä (tyhjäkäynnillä ruuhkassa) ja sanovat poks!
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    On varmaan DClaturi kyseessä? nehän eivät oikein lataa tyhjäkäynnillä kunnolla... Vaihda AC laturi
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eiköhän 63 ollut jo alternaattorit käytössä Amerikoissakin?
     
  17. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Direct Connection laturi AC-Delcoon :rotfl:
     
  18. janne88

    janne88 Gearhead

    nap! nap!

    mulla oli kans ton mopen latauksen kanssa ongelmia. kun auto pyöri tyhjäkäyntiä ilman mitään lisälaitteita niin lataus jännite oli 12,8 eli ei oikeastaan mitään ja kun laittoi valot,puhaltimen ja soittimen niin sai polkee jonnekkin 2500 kierrokseen että sai 14volttia rikki ja kaupungissa kun rysky menee lähes tyhjäkäynnillä niin aina sai olla pelti auki ruikuttamassa virtaa. onneks ostin romutorilta 10€ saabin boschinlaisen ja varkkäsin sen paikalleen niin hävis ongelmat siihen. nyt lataa kaikki lisälaitteet päällä 14,5 poljit kaasua tai et. suosittelen lämpimästi :wink:
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    olet vaihtanut MOPARIN SAABIIN :eek: :eek: :eek: :mad: :soosoo:
     
  20. janne88

    janne88 Gearhead

    nap! nap!

    joo mutta isolohkon vetoa siinä silti löytyy 8)
     

Kerro tästä muillekin!