6,2 dsl hehkun ohitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja MikaelT, 25.6.2005.

  1. MikaelT

    MikaelT Gearhead

    Autossa on automaattihehku ja ongelmana se että välillä rele kuvittelee auton olevan tarpeeksi lämmin...lämmin päivä ja pitkä ajo...Mutta kuitenkaan se ei tarpeeksi lämmin ole vaan joutuu kauan sahaamaan käyntiin.

    Tuollaisen varalle ajattelin että voiko releeltä vetää suoraan "ylimääräisen" nappihehkun jota sitten tarpeen tullen apuna käyttäisi. Vai joutuuko koko releen jättämään pois. Entä onko jossain lämpötunnistin mitä voisi rukata, vaikka vastusta vaihtamalla?

    Lyhytkin hehkutus auttaa...1-2s niin lähtee vani käyntiin kun lehmä ojasta.
     
  2. naumis

    naumis 1st gear

    ohita lämpöanturi se on repsikan puolella kannessa koneen takapäässä 2 napanen anturi johtojen väri tais olla vihreämusta
     
  3. akizone

    akizone 1st gear

  4. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Mulla oli sama ongelma et ei sopivan lämpösenä käynnistyny eikä antanu hehkua, ni kytkin katkaisijan tuon lämpöanturin piuhoihin, ts. sen pystyi ohittamaan tarvittaessa.
     
  5. kane

    kane 1st gear

    Just noin koska tuo lämpöanturi ei ole mitenkään pakollinen systeemissä... päinvastoin tuntuu aiheuttavan vaan ongelmia.

    Lisäksi voi kokeilla (jos rele se 85-93 vuotinen elektroninen) että otat releen irti koneesta => ei lämpö siirry releeseen. Rele itsessään ei hehkuta jos lämpö yli +51C.

    E= maa
    D= pwr in "RUN" pos
    C= hehkulinjasta releelta, lämpöanturi ei tarpeellinen
    B= pwr in "Start" pos
    A= tyhjä
     
  6. always bb

    always bb Gearhead

    minuakin kiinnostas mistä se johtuu että tekee tota. pitäshän se pystyä korjaamaan ilman virityksiä,itsellä sama vika mutta ei ole ratkaisua löytynyt moottorin kylestä ne tunnistus piuhat on otettu irti ja releen väliin lämoöä estävät kumit, ei vaikutusta
     
  7. kane

    kane 1st gear

    No helevata...

    Jännitteet tulee oikein kuumana (D ja B pinni)?
    no, B pinni ei niin tärkeä koska tarvii 12v startatessa vasta.
    testasitko C-pinniin piuha suoraan releen hehkulähdöstä?

    Auttaako kylmäspray?
    Onko muuten ollut eroa käyttäytymiseen kesä/talvi?
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Se kax-napainen lämpötunnistin vaikuttaa vain ennakonsäätöön ja lisäkierroksiin kylmänä eikä mitenkään hehkuihin. Ton elektroonisen hehkureleen c-napa mittaa hehkuihin meneviä voltteja ja säätää hehkutusaikaa niitten mukaan. Tohon c-napaan menevään johtoon voi laittaa vastuksen jolloin se antaa hiukan pidemmän hehkun. Vastuksen arvoja en tietenkään muista ja linkkikin on hukassa joten kuukkelilla etsimään kellä aikaa on. Jos tyhjäkäynti on säädetty "liian" pieneksi niin sekin vaikuttaa lämpöisenä käyntiinlähtöön ja jos ei lähde niin painaa kaasua startatessa niin pitäis hörähtää.
     
  9. akizone

    akizone 1st gear

    kyllä vaan vaikutti lisälämpötunnistimesta liittimen irtiotto lämpösenä hehkutukseen.....ennen ei hehkunut ollenkaan ja nykyään hehkuttaa tarpeeksi! en ole johtoja sen koommin tuupannut takaisin kiinni
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Hienoa jos vaikutti, mutta jos sulla on toi elektrooninen harmaa härpätin niin sitten toi on vieläkin hienompaa kun sinne ei mene lämpöanturilta edes piuhaa :eek: .
     
  11. kane

    kane 1st gear

    "Inhibit switch PN 23504005" vaikuttaa C-pinniin, jos sitä haluaa mukana pitää (rele kytkentäkaavio).
    Missään nimessä se ei ole tarpeellinen vaan voi laittaa piuhan releen hehkulähdöstä liittimen C-pinniin.

    Omassa jälkiasennetussa lämpöanturi ohjasi vain ruiskupumpun kylmäkäynnistystä ja C-pinni oli kytketty suoraan releen hehkulinjasta.
    60G hehkujen vaihdon jälkeen oli talvipakkasilla tarpeen muutama lisäsekunti hehkutukseen johon jm. vastus auttoi hyvin.

    Sopiva tehovastus on 2W 5 Ohm (auttaa 2-4 sek.), paljon suurempaa vastusta ei auta laittaa koska sitten ei mene hehkut ollenkaan päälle (Vrt lämpöanturi).
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tälläsin paatin turbokikkaraan G60 ja elektroonisen releyhdistelmän ja välillä pitää antaa pari sekkaa lisävirtaa suoraan navoista että saa matalapuristeisen pannun kylmänä tulille. Kytkentäkaavion löysin jonkun vanin kirjasta ja siinä ei ollut C-pinnissä mitään "ylimääräistä" ja se lämpöanturi ei vissiin mene kaikissa tehdasasennuksissakaan hehkureleen kautta?

    Mutta just tota vastuksen arvoa olen tässä turhaan ettinyt jonkun tovin :oops: ja kiitos siitä.

    Ja tuli nyt vasta mieleen seuraava homma! Väänsin yhden tutun paattiin vähän syöttöä lisää ja pienen tehon lisäyksen lisäksi se lähtee paremmin käymään sekä kuumana että kylmänä! Eli jos pumppu on jostain syystä ruuvattu pienelle sopalle niin käyntiinlähtökin on vaikeampaa.
     

Kerro tästä muillekin!