Kipinän tehostusta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Bronto, 28.6.2005.

  1. Bronto

    Bronto 3rd gear

    Joo oli taas pakko kirjoitella tälle palstalle kipinävehkeitten tiimoilta kun huomasin, että kärryssäni on puolan kyljessä kondensaattori :eek: . Näyttää olevan alkuperäinen. Onko kukaan törmännyt vastaavanlaiseen?

    Konkka on rinnan puolan ensiökäämin plus-navassa ja konkan runko maissa. Saako tällaisella virityksellä jotain huomattavaakin parannusta aikaiseksi?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Saa , ritinöitä radiosta pois.
     
  3. spad

    spad Gearhead

    Eikos talla konkalla saa aikaan LC-piirin, eli puola ja konkka jaavat resonoimaan karkien avautuessa. Kipina siis palaa pidempaan. Voi toimia ilmankin mutta ei kovin hyvin.

    rajoittaa myös nousu- ja laskuaikoja eli vahentaa korkeataajuisia hairioita.
     
  4. Bronto

    Bronto 3rd gear

    Jep! Toi LC-piirijuttu muakin kiinnostaa. Varmasti vaikuttaa myös radiohäiriöihin. Kuitenkin, kun laitetaan konkka ja kela peräkkäin niin kyllä sen pitäisi myös vaikuttaa kipinään juuri kuten edellisessä puheenvuorossa mainittiin.

    Olisi mielenkiintoista saada halpoja konsteja kipinän parantamiseen noin yleensäkkin. Isolohkossa parempi kipinä ainakin tuntui menossa heti huomattavasti.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    sytkäboxi

    Mulle oli täysi yllätys toi MSD-sytkäpoxi AL-6, olin harkinnu moisen loodan hankkimista jo useamman vuoden, mutta en vain jostain syystä tai toisesta hankkinu ja aina pelannu sytkän kanssa kun ei tunnu käyvän kunnolla vaikka mitä tekis. Sitte kyllästyin pelaamaan ja astelin vauhti putiikkiin ja menin ja ostin uuden MSD jakajan ja AL-6 sytkäboxin.

    Ja eikun asentamaan...

    Pihat kun sain kiinni niin käyntiin ja säätöihin

    En olis ikinä uskonu mimmonen vaikutus oli!!
    Heti kävi paljon tasasemmin tyhjäkäyntiä ja vastas kaasuun ihan erilailla kun ennen koko kierrosalueella.

    Täytyy kullä suositelle muillekkin.
    Varmaan tuli herätettyä unessa olevat hevoset taas riveihin.

    Jos olisin tienny vaikutuksen aikaisemmin olisin astellu kauppaan aikoja sitten.
     
  6. Pervomaster

    Pervomaster 1st gear

    Ja homma pelaa vielä paremmin kun antiikkisen 6 AL boxin :soosoo:
    sijasta hankkii vastaavan IGBT päätteillä olevan boxin.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Muistaakseni jossain vanhassa TM:ssä oli juttua tulpanjohdoista jotka paransivat kipinää. Testasivat oikein käytännössä että toimii.
     
  8. Bronto

    Bronto 3rd gear

    Kokeilin ottaa sen kondensaattorin pois puolan rinnalta ja en huomannut mitään vaikutusta käyntiin/tehoihin. Kyllä se konkka taitaa olla vain häiriönpoistoa varten. :oops:

    Kun asiaa tarkemmin ajattelee niin konkka on plussan ja maan välissä eikä voi näin ollen vaikuttaa sytytyspuoleen. Tilannehan on sama kuin laittaisi konkan akun rinnalle suoraan plussasta miinukseen.
     
  9. spad

    spad Gearhead

    En vertaisi tilannetta siihen että konkan laittaisi akun rinnalle. Ensinnäkin ennen puolaa on ainakin pari metriä ohutta johdinta, joka muodostaa resistanssinsa ja induktanssinsa puolesta mukavan reaktanssin. Nopeilla nousuajoilla, jota kärjet tekevät, uskon sillä olevan vaikutusta.

    Kun kärjet kytkevät kelan toisen pään maahan konkkaan varastoitunut energia siirtyy osittain kelan magneettikentäksi. Kun virta kelan läpi alkaa pienentyä, jännite kelan yli nousee. Tässä vaiheessa krapulainen mieleni alkaa sekoilla, mitä tapahtuu sille jännitteelle? Lyökö se ehjässäkin järjestelmässä kärkien läpi?

    Pitäisi oikeastaan mitata skoopilla jännitteet konkan kanssa ja ilman jotta näkisi vaikuttaako se oikeasti värähtelemällä kipinään.
     
  10. Luulija

    Luulija Gearhead

    Se valmistajan laittama konkka siellä kärkien rinnalle kytkettynä tehostaa aika tavalla ensiövirran putoamista kärkien lähtiessä avautumaan. Älkää vaan lähtekö sitä poistamaan ainakaan omista autoistanne. Kuluu kalliit katkojankärjet aikaslailla nopeammin loppuun, jos edes riittää jännitteet sytytyskipinän leiskauttamiseen.

    Puolan +-puolelle, laturien +-johtoihin, pyyhkijänmoottorien rinnalle ja muualle kytketyt konkat hoitavat puolestaan just noita häiriösuodattimen tehtäviä. Paremmissa nykyajan mankoissa on noi häiriönpoistajat sisäänrakennettuina eli eipä taida vaikutusta niillä nykyvehkeissä olla.
     

Kerro tästä muillekin!