Lämpötila-anturin testaus.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Turnn, 29.6.2005.

  1. Turnn

    Turnn Gearhead

    Kotteroni temperature mittari huitelee punaselle maantieajossa,ei kuitenkaan koskaan oo kiehunut.
    Miten tarkastan anturin paikkansapitävyyden?
     
  2. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Vois helpottaa, jos olisi hieman enemmän infoa autosta, "kottero" on kuitenkin aika laaja käsite.

    Anturien vastusarvot vaihtelee eri merkeillä mutta jos nyt oletetaan, että kyseessä olisi amerikkalainen GM-tuote 70-80 luvulta, niin voitaisiin toimia näin: Ajetaan kone lämpöiseksi, pysäytetään auto ja irroitetaan lämpömittarin anturin johto ja mitataan vastusarvo anturin liittimen ja rungon väliltä. Vastusarvon tulisi olla luokkaa 330/80, 240/90, 180/100 (ohmit/lämpö).

    En osaa sanoa, mikä se kiehumispiste olisi mutta jos anturin antama lukema alkaa mennä alle 150:n, niin kyllähän se kone tosiaan kuumana kävisi. Näin siis ehjällä anturilla, mutta vanhan anturin kunnosta tämäkään ei siis sano mitään. Melkeinpä sanoisin, että vaihda anturi jos epäilyttää lukemat, suhteelisen edullisia kuitenkin. Tietysti jos intoa riittää, niin vanha anturi irti ja kotona kattilaan. Onko se kiehuva vesi sitten 100-asteista, eli lukema pitäis olla 180 ohmin pintaan. Varovainen tuossa hommassa täytyy kyllä sitten olla, ettei polta käsiänsä.
     
  3. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Toisenlainen lähestymistapa (ei tarvi tietää mikä kottero on tai vastusarvoja yms.): Otetaan anturi irti koneesta ja aletaan lämmittämään kuumailmapuhaltimella. Samalla mitataan anturin pintalämpötilaa luotettavalla mittarilla (löytyy esim. joistain yleismittareista) ja verrataan auton mittarin näyttämään.

    Niin ja jos ei ole vertailumittaria eikä kuumailmapuhallinta, niin kiehuvassa vedessähän auton mittarin pitäisi näyttää 100°C, vastaa muistaakseni 212 Faarenhaittia. Eikä sitten sitä mittaria sinne veteen, vain anturi :p
     
  4. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Jep, hyvät vinkit Pertti K:lta, tämä meikäläisen esittämä tapa olikin sellainen helppo nakki, missä ei tarvitsisi anturia turhaan irroittaa. On meinaan anturin vaihto joskus mennyt työlääksi, murtui irroitettaessa...

    Tosin tuossa ohjeessa on yksi paha puute, jos otat anturin irti koneesta ja lämmittäisit sen vaikka punaiseksi, niin lämpömittarihan ei näytä yhtään mitään. Anturihan täytyy olla auton rungossa kiinni, maadoitusta vastaanhan se mittari liikkuu.
     
  5. Turnn

    Turnn Gearhead

    Kottero=`75 camaro :D Kiitos vinkeistä.Täytyypä mittailla noita vastuksia ennenkuin tilaan uuden jäähdyttimen.
     
  6. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Hokasin tuossa, että noilla minun vinkeillähän tulee testatuksi anturi-mittari -yhdistelmä. Jos vikaa on, ei vielä tiedä kummassa se on. Anturin testaamiseen tosiaan tarvii toisen mittarin (samanlaisen kuin autossa on ja varmuudella toimivan) tai toisen anturin. Tai sitten ne vastusarvot.

    Maattamisen voinee hoitaa vaikka käynnistyskaapelilla.
     
  7. dustez

    dustez Gearhead

    testattiin just viikonloppuna mittari/anturi meillä oli uus ja vanha mittari ja seka uus anturi...eli vettä kattilaan ja meillä oli vie oikea lämpömittari siin mukana niin se vesi lämpes ~~99 oikeeta ja ne molemmat pontiacin ja sit uus korvaus mittari omilla antureillaan näytti niin 105 astetta,eli ne näyttää vähän reilustiton ~~6 astetta. elikkäs 100 celcius on 212 fahrenheit.
     
  8. Turnn

    Turnn Gearhead

    Sain lainaksi lämpömittarin jossa asteikkoa 100c:een.Pikku lenkki kaupungilla,lämpömittarin neula nousi n.155F:iin,jäähdyttimen korkki auki ja celssius mittari veteen:75c:ta.(=167f) eli kyllä se auton mittari jokseenkin oikein näyttää.Mittasin vielä sen anturin resistanssin:120ohmia.
    Kumma että kiesi ei oo kiuhunut kun se on joskus noussu 230f:iin (=110c).
     
  9. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Kiehumispiste jäähdytysjärjestelmässä on selvästi yli 100°C, normaali ilmanpainetta korkeammasta paineesta johtuen. Ja jäähdytysnesteelläkin taitaa olla vähän kiehumispistettä nostavaa vaikutusta. Monesti mittarin punainen alue alkaakin vasta jostain 110-120°C:sta.
     

Kerro tästä muillekin!