Buickin sähköikkunamurhe

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja TLi, 4.7.2005.

  1. TLi

    TLi 1st gear

    Potilas on Buick Electra Limited -81. Kuskin puolen etuoven ikkuna lakkasi vähitellen toimimasta. Ensin ei toiminut ajoittain, mutta nyt on kokonaan hengetön.

    Katkaisija tuntuisi toimivan, ainakin oven sisällä olevaan liittimeen tulee virta toiseen johtoon käännettäessä katkaisijasta ylös ja toiseen johtoon käännettäessä katkaisijasta alas. Moottori vaan ei inahdakaan.

    Mitenkäs se moottori tulee tuolta oven sisältä pois? Vai voisiko vika olla jossain muualla?

    http://photobucket.com/albums/v221/TLi/ ... G_0456.jpg

    Nuo punaisella merkatutko porataan auki ja lähteekö moottori sitten ikkunananostomekanismeineen pois paikoiltaan? Saako ikkuna olla yläasennossaan jos sen vaan teippaa karmiin kiinni? Purkautuuko koko mekanismi atomeiksi?

    Joku varmaan tämänkin on tehnyt, ajattelin ettei sitä kai kannata kantapään kautta opetella.
     
  2. ViLU

    ViLU Gearhead

    "Kuulostaa" siltä, että moottorista on hiilet kulunut loppuun. Kannattaa tarkistaa ne ensimmäisenä. Sitten kaikki liitokset ym. piirilevyt, jos niissä nostimissa sellasia on.
     
  3. TLi

    TLi 1st gear

    Hyvä kommentti nuo hiilet, enpä tajunnut sitä itse ollenkaan.

    Vielä kun joku kertoo miten sen moottorin saa sieltä pöydälle helpoiten.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tervehdys,

    joo tarvitsee porata tukipelteihin merkatut kohdat auki, että saat mahtumaan hylskän ko. reijistä moottorin kiinnityspulttien irrottamiseksi.

    Verhoilun irrotettuasi tue ensimmäiseksi ikkuna hyvin yläasentoon, ettei se pamahda alas sormille jne irrottaessasi moottoria. Muistaakesni tarvit sopivan kokoisia pop- niittejäkin kasaamisvaiheessa. Minä en meinannut löytää rautakaupoista ihan passeleita sellaisia. Moottorin saa purettua ja kasattua hohtuu helposti.

    Muista sitten ennen verhoilun takaisin asentamista säätää mekanismi sitten, että lasi sulkeutuu kunnolla mollemmista kulmistaan.

    Uskon että selviät näillä ohjeilla, kunhan olet saanut verhoilun pois ja ja vähän tuumailet mitä tarvitsee tehdä.


    Terveisin,

    Vieras
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tervehdys,

    tarkennus luettuani tarkemmin kysymyksiäsi: älä luota teippiin ikkunan ylhällä pitämiseksi. Laita jotakon tukevampaa sinne koneistoon tms.

    Terveisin,

    Vieras
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Terevehdys,

    ja vielä lisää katsottuani tuota kuvaa: siis niitit porataan tietty pois ja niiden rei´istähän ei pujotella mitään hylskää, vaan pannaan sitten uudet niitit samoihin reikiin. Siis pelleistä pitäisi löytyä myös merkatut kohdat("pistepuikolla lyödyt"), joiden takana on moottorin kiinnityspultit. Ne merkatut kohdat täytyy porata auki vähäsen isommalla terällä, jotta saat mahtumaan hylskän niistä läpi. Katsele siis rauhassa, kun pahvi on pois. Osaat kyllä homman...


    Terveisin,

    Vieras
     
  7. TLi

    TLi 1st gear

    Kiitokset ohjeista molemmille vastaajille. Moottori on pöydällä levällään ja uusien hiilien laiton jälkeen pääsee kasaushommiin.
     
  8. kd0264

    kd0264 Gearhead

    Omakohtaisia kokemuksia, näin hiilien lisäksi. Mulla lakkasi viikolla kuskin ikkuna toimimasta, saattoi välillä mennä alas, muttei inahtanutkaan kun katkaisijaa käänsi yläasentoon. Kokeilin toisella katkaisijllla,jollaisen olin Tampereen Swapista taannoin ostanut ja sillä pelittää nyt niin kuin pitää.

    Vanissa ei toiminut myös kuskin lasi. Siinä ilmeni sellainen vika, että ajan myötä hiilien ja ankkurin väliin oli kertynyt kaikenlaista likaa. Putsasin ne ja tarkistin hiilien kunnon että niissä on pintaa, niin se auttoi.

    Pop niiteistä sen verran, että (tämä on oma mielipiteni) kannattaako ikkunan moottoria laittaa samalla lailla niiteillä kiinni. Itse laitoin pulteilla ja muttereilla moottorin takas paikalleen, että olisi helpompi irroittaa se jatkossa tarpeen vaatiessa.
     

Kerro tästä muillekin!