Ei ole jenkki, mutta tietäiskö joku Volvoista??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja heavy duty, 5.7.2005.

  1. heavy duty

    heavy duty 1st gear

    Vaimon kauppakassissa, Volvo S80 ilmennyt outo häiriö kuumalla kelillä. Kun tulee kotiin, sammuttaa auton niin hetken perästä alkaa puhaltimen moottori puhaltamaan täysillä. Missään ei pala mitään valoja, ei tottele katkaisimia vaan sammuu vasta kun kytkee virrat ja sammuttaa sitten. Autossa on EEC automaattinen ilmari, eli siellä jotain häikkää. Ihmetyttää vaan notta mistä se virtaa saa kun virrat on käännetty pois.
    Osaisikohan joku valaista asiaa, pitäiskö auto käyttää uudelleen ohjelmoitavana vai onkohan kyseessä ns. mekaaninen vika?
    Kyseisen tempun tehnyt nyt 2 kertaa, molemmilla kerroilla on ollut kuuma päivä ja AC tositoimissaan.
    On vaan pirullinen jos jauhaa tuolla akun tyhjäksi yön aikana..
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos tarkoitat jäähdyttimen puhallinta niin eikös se ole normaali ilmiö että se käynnistyy moottorin sammuessa.Lämpö koneessa nousee hetkellisesti ja lämpöanturi antaa virran puhaltimelle kun lämpö on laskenut anturi katkaisee virran ja puhallin sammuu.Ja tässä ei tosiaankaan tarvi olla avaimia virtalukossa.Jos on kyse jostain muusta puhaltimesta niin en voi auttaa.
     
  4. p.levonen

    p.levonen 1st gear

    toiminnon voi tietääkseni ohjelmoida pois volvon tietokoneella,, tarkoituksena on poistaa höyrystimeen jäänyttä kosteutta, pitäisi kyllä lopettaa se puhaltelu itsestäänkin,,,eli tuo ei ole vika, vaan normaali toiminto

    P_L


    niin ,,minä taas tarkoitin lämppärin puhallinta,
     
  5. heavy duty

    heavy duty 1st gear

    p.levonen vastasi just oikeaan ongelmaan. Tai siis eihän se ongelma ole vaan ominaisuus.. Kiitos tiedosta, kivi vierähti sydämeltä.
    Ps. ei ole mulle auennut oikein noi volvolandian voorumit.
     
  6. Wiceroid

    Wiceroid 1st gear

    Pösöissä on sama systeemi, jopa vanhemmissa jää flekti aina itekseen pyörimään. Jos tätä tarkoitettiin.

    EDIT: Ilmeisesti ei mut kuitenkin... :oops:
     
  7. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kyseessä tosiaankin ominaisuus ei vika.

    Kokeilepa joskus siten,että kytket ilmastoinnin pois päältä manuaalisesti pari kilsaa ennen sammuttamista...tekeekö vielä noin?
    Tämä ei tee ajosta tukalampaa,koska kennosta riittää viileää ilmaa tuolle matkalle ja kenno ehtii samalla tuulettua.

    Ilmastoinnin jäähdytyskennon pitäisi aina ehtiä tuulettua ennen auton sammuttamista,tässä tapauksessa automatiikka vain hoitaa asian jälkikäteen.

    En sinuna lähtisi muuttelemaan mitään ohjelmointia,koska noin sen kuuluukin toimia...ei mene kenno homeeseen,eikä tule epäpuhtauksia sisäilmaan.

    Nykyisin puhutaan paljon ilmastointilaitteisiin pesiytyvistä epäpuhtauksista kuten home,sienikasvustot yms. joille kostea ilmastointikenno on suotuisa kasvualusta.
    Tätä tässäkin tapauksessa pyritään estämään.

    Moottorin/ilmastoinninlauhduttimen jäähdytysflekti on sitten kokonaan toinen asia,mutta tässä olikin käsittääkseni kyse ilmastoinnin/lämppärin puhaltimesta...
     
  8. heavy duty

    heavy duty 1st gear

    Kyllä, kyse ilmastoinnin/lämppärin puhaltimesta. Hyvä että selvisi, arvasin että täältä löytyy tietäviä.
     

Kerro tästä muillekin!