Laturin tuottokyky 105amp?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja autoilija, 5.7.2005.

  1. autoilija

    autoilija Gearhead

    Poltin tuossa menneenä viikonloppuna vuoden vanhan laturin jonka tuotto on 105amp.Ostin uuden samanlaisen mutta aloin huolestumaan että riittääkö tuo 105amp?Auto on Chevy stw -88/89 ilmastointi on päällä näillä helteillä kokoajan ja kaikki muutkin laitteet on ahkeraan käytössä,eli penkit etc.Kattelin vaan ettei jaksa lataa tää uusikaan yli 13v jos vaihde päällä tyhjäkäynillä ja käy kuumana koko laturi.Kierroksilla jaksaa hyvin.Paljonko tarvitaan tehoa että piisaa?
    Ps.Tän vanhan laturin saa joku teeseitsemies jos hakee nurkista.Luulisin että diodit pamahtanut,tai säädin.Lukee made in usa ja on ihan muuten uudenveroinen.
     
  2. Jasca

    Jasca 1st gear

    No kyllä tuo 105 ampeeria riittää melko pitkälle; akun kapasiteettihan on se oleellisempia asia. Monessa 80-luvun kikottimessa laturien kapasiteetti on luokka 55-65 ampeeria, että siihen voit verrata. Ja harvemmin sunkaan auton virrankulutus on yli 100 ampeeria; silloin kun ei ole, laturi varaa akkua.

    Virrankulutuksenhan voit laskea itsekin; kun tiedetään jännite (U, yksikkö voltti) ja teho (P, yksikkö watti), voidaan laskea virta (I, yksikkö ampeeri). Esimerkiksi jos halutaan laskea vaikkapa suuntavalojen virta, niin kun tiedetään nimellisjännite (12 V) ja teho (21 W), niin virta on silloin 1,75 A (teho jaettuna jännitteellä). Jos autossa on neljä suuntavalopolttimoa, kuluttavat ne palaessaan yhteensä virtaa 7 ampeeria. Todellisuudessa jännite on tuota 12 volttia korkeampi (latausjännite yleensä 13-14 volttia), jolloin virta/virrankulutus laskee entisestään.

    GM:n (Delcon) 105 ampeerinen laturi on iso vekotin liian pienissä kuorissa, mistä johtuen se kuumenee voimakkaasti – ja aikanaan kärähtää kokonaan. Käämitys käryää = ei kannata korjata! Omaan harraste-Comeroon (jossa tuo samainen 105 Amp) jo kertaalleen laturi vaihdettu, vaikka autolla ajettu alta 50 tml!

    Se että uusikaan laturisi ei lataa (varsinkaan tyhjäkäynnillä) yli 13 voltin jännitteellä ei välttämättä kerro mistään huolestuttavasta. Mittaa latausjännite hieman korkeammilla kierroksilla (2000 rpm ->); silloin sen pitäisi olla sellaista 13,5-14,0 voltin luokkaa.

    P.S. Ilmastointi sinällään ei suoranaisesti lisää juurikaan auton virrankulutusta, kysehän on enemmänkin kemiallisesta prosessista. Toki mitä nopeammalla puhallin pörisee, menee virtaakin sitä enemmän, on autossa sitten ilmastointi tai ei... Ilmastoinnin kompressori taas saa voimansa suoraan auton moottorista. Kovia virrankuluttajia ovat mm. takalasin lämmitin sekä pyllygrillit. Ja tottakai kunnon päätteellä varustetut jenkkakoneet.

    - Jasca -
     
  3. autoilija

    autoilija Gearhead

    Juu kiitos selventävästä vastauksesta.
    Ilmastoinnin sulake on luokkaa 20amp ja max tuotolla se tuntuu käyvän kokoajan.Aivan.liian iso laturi liian pienissä kuorissa..Uusikin lämpenee huomattavasti enkä povaa sillekään pitkää elinikää.Olisko parempaa laturia joka kävisi samoihin kiinnikkeisiin?Joku Boschilainen ehkä?105 amp. ptäisi kyllä riittää vaikka mihin mutta tuntuu ettei tahdo jaksaa..Hihnapyöriä muuttamalla mutten ala rakentamaan,omituisia ongelmia.
     
  4. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Mulla on vanis samallainen 105A laturi ja samat ongelmat. Tyhjäkäynnillä ei jaksa pukata riittävästi, mutta toisaalta eihän sitä paljoa paikalla käytellä. Tyhjäkäynti on 450kierrosta. Tolla kesälomareissulla se pimahtikin hetkeksi (400km) mutta alkoi pelata uudestaan tuoden porukan kotiin.
    Delcolla on sitä vanhempaa isorunkoista laturia ainakin 96A:n asti.
     

Kerro tästä muillekin!