vilkkureleen asennus ja toiminta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja osilpi, 6.7.2005.

  1. osilpi

    osilpi Gearhead

    Kuvitellaan tilanne:

    Ajoneuvossa ei ole ollenkaan vilkkuja, ja siihen ne pitäisi laittaa. Mitä osia tarvitaan vilkkujen lisäksi?

    Vilkkukatkaisija mulla on jo, kaksiasentoinen ja jää siihen asentoon, mihin sen kääntää. Siihen tulee 3 johtoa. Sopiva tähän tarkoitukseen.

    Mutta vilkkurele? Piilteemassa myydään parilla eurolla 2-napaista relettä (esim http://www.biltema.fi/ tuote 42134 ).

    Riittääkö tuo, katkaisija ja itse vilkut? Mites tuo johdoitus, mikä johto mihinkin???

    Tarttis saaha peli liikenteeseen ja haluan mahollisimman yksinkertaisen ja halvan vilkutussysteemin...
     
  2. Ola Pallonivel

    Ola Pallonivel 1st gear

    Ei paljon muuta tarvita. Siihen vilkkuviikseen yksi johto "tuo" sähköä,
    ne kaksi muuta "vie", toinen vasemmalle ja toinen oikealle. Laita se
    vilkkurele siihen tuovaan johtoon vaan välille. Pitäisi pelata, kunhan vain on oikea määrä kuormaa (=etu- ja takavlkun polttimo) paikallaan. Jos käytät kolminapaista tarvikerelettä, saat siitä kolmannesta navasta otettua kojetaulun merkkivalolle signaalin. Ei jää vilkku päälle :)
    Niin, ja sen vilkkukytkimen testailet yleismittarilla, mitkä "johdot yhdistyy"
    kun panee vilkun päälle. Helppoo!
     
  3. osilpi

    osilpi Gearhead

    Tuodaanko sille vilkkukatkaisijalle 2-johtoisen vilkkureleen kautta maa?

    Ei näistä sähköhommista oikein jummarra.

    Siis voiko tehdä esim näin?:
    1 Akulta tms + suoraan jokaiseen vilkkuun, sulake väliin
    2 - rungosta vilkkureleen ekaan liittimeen
    3 vilkkureleen tokasta liittimestä piuha (eli siis edelleen -) vilkkukatkaisijalle siihen "tuloon" keskelle
    4 vilkkukatkaisijan ulommaisista liittimistä kummastakin maa-piuhat oikeille vilkuille (eteen ja taakse erikseen)

    Onko tuo oikein?


    Entä, kun vilkkureleessä on paikka neljälle johdolle? Ks juuri bilteman 42134. Mikä muuttuu? Vai onko ne kaikki tuollaisia?

    Helppivä...
     
  4. Ola Pallonivel

    Ola Pallonivel 1st gear

    Ei mitään maadoituksia releelle. Se katkoo plussaa pelkästään. Tuot releelle sulakkeen kautta plussan. Siitä toisesta navasta plussa jatkaa vilkkuviiksen "keskelle". Toinen karva viikseltä vie vasemmalle eteen ja taakse, kolmas karva vie oikealle eteen ja taakse. Polttimot on maadoitettu lampussa, joten hehkulangan toisella puolella on (+) ja toisella(-). Vilkkureleen homma on pätkiä tätä plussaa. Siis toimii-ei toimi-toimii-ei toimi, jne...
     
  5. Reiseri

    Reiseri 1st gear

    Toimiihan se noinkin. Vilkkurele voi yhtä hyvin katkoa maata. Mutta järkevämpää on vetää akun + navasta(sulake tietty väliin) johto vilkkureleelle, siitä vilkkukatkaisijaan, siitä vilkuille. Vilkut voi sitten maadoittaa johonkin lähelle runkoon. Vähemmän piuhaa..

    tuossa 42134 näyttäisi olevan 3 nastaa.. Joku sanoikin että siitä kolmannesta saa kojetauluun merkkivalon?

    Vilkkurele ei tosiaan maata tarvitse, kunhan se on mekaaninen. Mekaaninen sisältää bi-metalliliuskan ja lämpövastuksen minkä läpi virta kulkee. Liuska taipuu lämmetessään ja katkaisee virran, ja taas jäähtyessään kytkee sen.

    http://koti.mbnet.fi/~huhtama/ele/index.php?si=ukk&pa=j&ukk=2160031
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    80lukulaisen Camaroni vilkkurele alkoi osoittaa kypsymisen merkkejä(vilkut vilkkuivat tosi hitaasti) joten ostin motonetistä uuden yleismallisen 2napaisen releen. 2viikkoa toimi kuin unelma mutta sitten alkoi tehdä sitä että vilkku jäi välillä palamaan(ei siis vilkkunut)... vaihdoin takaisin alkuperäisen releen ja nyt toimii taas hyvin(vaikkakin hitaasti). Onko jenkit niin "vaativia" autoja ettei tavalliset euro/japsi releet kestä niissä?
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    No niin kiitokdis tyhjentävästä vastauksesta. Olen jotenkin vain ymmärtänyt, että katkasijan olisi hyvä katkoa mieluummin maata kuin plussaa, mutta laitetaan se rele katkomaan plussaa ja sit katkaisijalle. Ja vilkkujen maadoitus suoraan runkoon.

    Ko vekottimessa ei muuten ole ainuttakaan sulaketta, joten nitä muutaman ajattelin laittaa... Mitenkä olisi hyvä määritellä pääsulakkeen koko? Muita sähkölaitteita ei valojen ja töötin lisäksi ole. Starttauskin tapahtuu muilla keinoin.
     
  8. osilpi

    osilpi Gearhead

    äskeinen olin minä
     
  9. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Maattopuolella oleva katkaisija kestää paremmin kuin pluspuolella, koska silloin kipinöi vähemmän, onko elektroneilla siellä lyhyemmät jalat? :eek: Siksi akustakin on hyvä irroittaa maa ensin, tosin siinä on toinenkin hyvä syy; jos avain ottaa runkoon, ei akku hyppää silmille.

    Jarruvalojen käyttö takavilkkuina vaatii tuplakärkisen vilkkukatkaisijan, tai sitten niitä pitää ohjata releen välityksellä.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ainakaan tuolla sinun vilkkukatkaisijalla systeemi ei tule toimimaan. Hankkisin kolmeasentoisen kytkimen, ethän halua että se vilkuttaa koko ajan jo oikealle tai vasemmalle.

    - Pekka
     
  11. Reiseri

    Reiseri 1st gear

    Kipinöi vähemmän? :eek: Onhan siellä kyllä matalampi jännite toisaalta, riippuen ihan kuormasta.. Voipi olla?

    Käytännön merkitys on varmaan aika pieni, virta on kuitenkin aina sama. Ehkä se ajan saatossa voi syödä ja likastaa kontaktoreita pikkuhiljaa.. Varmaan 30 vuotta kestänee jos ei ylitetä sen katkaisijan nimellisarvoja..
     
  12. osilpi

    osilpi Gearhead

    No nyt en kyllä ymmärtänyt. Siis katkaisijassa on vasen-pois-oikea -asennot.



    Ja kumpi se nyt on siis parempi, + vaiko - katkaisijan kautta? Kestääkö tollanen peruskatkaisija sitä kahden vilkun a 21w = 42w aiheuttamaa kuormaa? Vaikka tuossa on se vilkkurele, niin eikös se virta kuitenkin kulje kokonaisuudessaan katkaisijan kautta. Näin ainakin minä jummarran. Eikös se vilkkurele vain ja ainoastaan jaksota vilkuttamista?

    Virrankulutukseksi kokonaisuudessaan laskeskelin n 300w, joten eikös 25A sulake olisi ihan sopiva pääsulakkeeksi?
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tervehdys,

    kaupan oleviin katkaisimiin on yleensä merkitty max. virrankesto. Tsekkaapa tuo, ennenkuin ostat.

    Mistä sait muuten tuon 300 w? Kysyn ihan muuten vain ja mielenkiinnosta, kun en tunne Camaroa ja sen vilkkupolttimoiden määrää.


    Terveisin,


    Vieras
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ai, se onkin nyt kolmeasentoinen.. :wink:

    - Pekka
     
  15. osilpi

    osilpi Gearhead

    Ei mulla ainakaan ole camaroon vilkut tulossa... oliskin... Nämä tulee ihan eri kulkupeliin ja 300w on kaikkien laitteiden max sähkönkulutus yhteensä.
     
  16. Reiseri

    Reiseri 1st gear

    Pistä + katkaisijan kautta. Eiköhän tuo ole 99% autoista käytössä.. 42w / 12v = 3,5 A, tuon verran sen katkaisijan täytyy vähintään kestää. mielummin tuplat tai vieläkin enemmän :) Se rele tosiaan vain jaksottaa vilkkumista.

    300W / 12v = 25A, Vähän turhan rajoilla tuo sulake on vaikkei varmaan kyllä pala vielä, kuumenee kylläkin. Ehkä 30A sulake?
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tervehdys,

    joo OOPS, Camaro esiityi vastaajan viestissä eikä sinun, luin kiireellä. Anteeksi! Mutta OK, tehot ovat varmaan niin kuin olet laskenut.

    Elikä meinaat pistää sulakkeen syöttöpuolelle ennen relettä, kun laskit kokonaisvirrankulutusta ja sulakkeen mitoitusta. Ok, mutta ampeeriluku voi olla vähän alakanttiin, vähän riippuu...,Varaa toinen isompi sulake mukaan. Huomioi myös johtimen poikkipinnat kytkentöjesi mukaisesti.


    Terveisin,

    Vieras
     

Kerro tästä muillekin!