Vani ei käynnisty?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja artturix, 11.7.2005.

  1. artturix

    artturix 1st gear

    Mikä vikana, kun ei käynnisty. Startti ei sano mitään. Avainta käännettäessä virrat menee päälle, mutta mitään muuta ei sitten tapahdukaan. Akun virrat mitattu ja OK.
    Kyseessä on G20, 5.7 bensa Vani, vuodelta -90.
    Voiskohan virtalukko temppuilla vai pitääkös vikaa etsiä konehuoneenpuolelta?
     
  2. Jasca

    Jasca 1st gear

    Onkos siinä sellainen "vastusavain" eli käynnistyksenesto systeemi ja sen mukainen avain? Siis virta-avaimessa sellainen ihmeellinen mokkula?

    Se käynnistyksenesto meinaan voi aiheuttaa ton. Virtalukon (kylkeen) tulee kaks ohutta piuhaa (yleensä keltaisia molemmat); toinen niistä piuhoista tahtoo mennä ajan kanssa poikki, jolloin virtapiiri katkeaa eikä auto lähde käyntiin = käynnistyksenesto päällä. Voi korjata itsekin jos osaa a) irroittaa virtalukon, b) purkaa sen virtalukon ja c) tehdä hieman sähköhommia.

    Ton vian toteamiseks/pois sulkemiseks etsi kojelaudan alta pieni musta liitin johon nämä kirkkaan keltaiset johdot tulee (ainakin Comerossa keltaiset ja löytyvät rattiputken juuresta). Irroita liitin ja laita avain virtalukkoon. Mittaa yleismittarin vastusmittauksella syntyykö liittimen lukolle lähtevien johtimille virtapiiri. Jos syntyy, ei vika ole virtalukossa. Jos ei, on vika tod.näk. just siinä/niissä johdoissa.

    Auton saa käyntiin tässäkin vaiheessa kun tietää mitä tekee, mutta en lähde täällä sitä mainostamaan, koska kyseessä on nimenomaan vorojen toimintaa hidastamaan tehty systeemi, eikä ois kauheen viisasta kertoa yleisellä foorumilla miten se ohitetaan - tää ihan vaan muillekin (jotka tietävät miten toimia) tiedoks...

    P.S. Tää on vaan yks vaihtoehto; voihan se olla solenoidi tai peräti itse starttikin sökönä...

    - Jasca -
     
  3. Roadmaster

    Roadmaster 3rd gear

    Ei '90-mallisessa vanissa ainakaan alunperin ole ollut mitään käynnistyksenestoa avaimessa.
    Lähtisin kyllä ensin tarkistamaan sieltä startin päästä tuleeko herätevirtajohtoon virtaa, kun kääntää avaimesta starttiasentoon.
    Eikös se ole jo TBI-moottorilla ?
    Niissä muistaakseni vaihtui startti hieman heppoisempaan.
     
  4. wili

    wili 3rd gear

    Koneen maadoituskaapeli kaputt ?
     
  5. artturix

    artturix 1st gear

    Ei ole "käynnistyksenestosysteemimokkulaa" avaimessa. Eli tarttee illalla mitata startille saapuvat virrat.
    Ei muuten edes "naksu". Solenoidi?
     
  6. Jarde1

    Jarde1 Gearhead

    Koitas myös katsoa konehuoneen puolelle siihen akun taakse, siellä on kaksi pulttia minne on ruuvattu johtoja kiinni, mittaa tuleeko sinne jännitettä. Mulla on ollut joskus siellä huono kosketus ja muistaakseni silloin ei starttikaan toiminut.
     
  7. Jasca

    Jasca 1st gear

    Mittaa ekaks se et solenoidille tulee heräte (ja tottakai myös jatkuva, se paksumpi johdin). Jos heräte tulee virta-avainta start-asentoon käännettäessä, vika on mitä ilmeisimmin solenoidissa - jos ei kerta edes naksu... Voit viel testata - jos uskallat - sillastamalla solenoidin navat (ne paksut johtimet) jolloin virta menee suoraan akulta startille. Sillon pitäis startin pyöriä. Kandee varoo ettei ruuvari tai millä nyt sit sillastatkaan osu mihinkään korin osaan tai muuhunkaan maissa olevaan palikkaan!!!

    Sen solenoidin saa vaihdettu eli ei tarvii koko starttia uusia. Ainakin Standard:lta ja mahdollisesti AC Delco:lta löytyy varaosana.

    - Jasca -
     
  8. thomaso

    thomaso Gearhead

    Tuleeko mittarivalot kun käännät avaimesta? jos ei niin ei tule sitten virtaa lukolle eli vika olis sitten siinä akun takana olevassa junction blockissa. Liikuttele niitä piuhoja, voi olla salakavala hapettuma jossain.

    JA MYÖS, tarkasta akun kaapelit että on kunnolla kiinni.

    Ja jos vika on siinä junction blockissa niin korjaa se kunnolla koska virrat saattaa kadota myös liikenteessä. Satasen vauhdissa se ei ole kivaa. Kokemusta on.
     
  9. artturix

    artturix 1st gear

    Noniinn....ei ollut kunnon pukkeja, joten Vani jäi nostamatta. Tungin itteni kuitenkin alle niin pitkälle kuin mahduin. Mittaamatta sen solenoidin virrat kuitenkin jäi. Just mahtu/yletti yhdellä kädellä kopeloimaan niitä johtoja.

    Tällä kertaa kopelointi riitti! Taas starttaa, niin että pölly käy.

    Jos johtoja heiluttelemalla Vani taas toimii, niin kyllä se vaan passaa. Näillä keleillä tulee hiki vähemmästäkin.

    Kiitos kaikille osallistuneille.
     

Kerro tästä muillekin!