Kaksikärkinen jakaja

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja ETUVANNE, 20.7.2005.

  1. ETUVANNE

    ETUVANNE 1st gear

    Eli autossani on ford 390 kone vm-65, johon on aikojen saatossa vaihtunut virranjakaja, jossa on kahdet kärjet. Toinen kärjistä on kärvähtänyt. Kärjenvaihto kyllä onnistuu, mutta mites sytytyksen säätö, kun ajoitukseen löytyy vain yhdet merkit, vai tarvitaanko kuin yhdet. Toisen kärjen ollessa kiinni, niin toinen on auki. Kuuluuko jakajan edes toimia näin? vai onko koko systeemi päin p:tä. Kuuluuko toisen kärjen hoitaa puolia pytyistä ja toisen toista puolta??? Jakaja on muuten keskipakosäätöinen (ei mene alipaineletkua). Jos joku tietää aiheesta jotain niin olis kiva kuulla.

    kiitoksia etukäteen!
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    jos oikein muistan niin eikös ne yhtäaikaa kuulu aueta ja mennä kiinni. siinä akselissa on kahdeksan nokkaa ja käret on vastakausilla puolilla.

    itse sytytysennakon säätöön se ei vaikuta yhtään mitään mutta kärkikulma kannattaa säätää kärkikulma mittarilla kuntoon - vaikuttaa kummasti käyntiin (kärkikulma tarkoittaa ymmärtääkseni samaa kuin kärkivälys mutta vain kampiakselin, vai oliko se jakajan akselin, astelukuna ilmoitettuna)

    ja kun on kärkibälit eli kärkikulmat säädetty niin sen jälkeen aina sytytysennakko on säädettävä uusiksi koska se muuttuu kärkikulmia säädettäessä...

    T vesa r
     
  3. Mosse

    Mosse Gearhead

    Eiköhän se idea ole siinä että on vain neljä nokkaa ja kärjet eri tahdissa, jolloin käytännössä kestää kierroksia tuplasti?
     
  4. DeS

    DeS Gearhead

    Kyllähän ne kärjet eri aikaan kuuluvat olla auki, eroa muutama aste.
    Hieman ennen merkkiä edellä olevat kärjet aukeavat, merkissä seuraavat kärjet aukeaa ja muutama aste merkin jälkeen edellä olevat kärjet menee kiinni. Edellä olevat kärjet siis "sulkee" kipinän ja puolan latautuminen alkaa ja jäljessä olevat kärjet antaa kipinän. Etu tässä on se, että puolalle saadaan riittävästi latautumisaikaa kovilla kierroksilla kun nämä kaksi kärkeä on yhteisajaltaan lyhyemmän aikaa auki kuin yhdet kärjet.
    Saiks tolkkua?

    Käytännön vinkkinä että linkoa toiset kärjet järveen, yksilläkin pärjää tai vaihda kärjetön
     
  5. Bandicoot

    Bandicoot Gearhead

    Käytössä nyt maloryn 2 kärkijakaja ilman vacuumia ns race malli,ekakärkien ollessa auki vielä toisiokärjet aukeaa ja NE on yhtäaikaa auki lopussa jolloin kipinä aika on pitempi tulpille parantaen sytytys tapahtumaa eli tulta tulee pitempään tulpille kärkien säätö väli on n 0,30mm,tehokas ja halpa sytytyksen tehostamiskeino ns vanhaan aikaan.
    Toiminut hyvin sytkien suhteen,mutta kun ajot tapahtuu enimäkseen nykyisellään arkiajossa niin vacuumin puute on ongelma perus ennakkoa joutuu pitää paljon,ja loppu on säädettävää mallia ennakko painon lukituksilla.
    Tilasin juuri äsken ebaysta Hei jakajan jota saa kaikkiin Fordin koneisiin ja siinä on myös vacuumi,hintaa on 90+62$ kuluineen,joten muutaman viikkon kuluttua jakaja vaihtuu,suosittelen vaihtoa jos auto on arkikäytössä.
     
  6. marquis

    marquis 1st gear

    Ensin aukeevat 24-26,5 astetta , toisena aukeevat 31-36 astetta . Jos ei ole kosketuskulmamittaria niin sitten 0.018"-0.020" tuuman välys (menikö oikein :eek: )
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Löytyisiköhän noita kosketuskulma arvoja esim gm koneisiin jostainpäin nettiä?
     
  8. marquis

    marquis 1st gear

    Samat asteet käy myös muihin v8 vehkeisiin 8)
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Siis yksikärkisiinkin vai?
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    No hö katso topic -marquis-
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    No höh :-? jatketaan silti. Eli mistä löytyisi moisia arvoja yksikärkisille jakajille?
     
  12. gremlin

    gremlin Gearhead

    Juu mul oli (on) kans tommonen jakaja. Ihmettelin joskus kun ei oikee kayny ni oli toiset karjet muhjussa ja sit huamasin et meni sytkajarjestyksen mukaan mitka kavi ja mitka ei :eek: Kylla saatana riitti ihmeteltavaa. Yleensahan ne aukee het perakkain.
    Se jakaja oli varmaan jostain veneesta. Siin on semmonen sentin vahva irto hattu mis on kumi tiiviste ja se tiivistaa joka letkun. Hiano tuote. Vanha hotrotti osa 8)
    Meni Valtteri 12.7 silla. 6500rpm :odroll:
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    30-34 astetta ykskärkiselle -marquis-
     

Kerro tästä muillekin!