auton sähköpiirrustuksia.....

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja SIR_R, 29.7.2005.

  1. SIR_R

    SIR_R 1st gear

    eli ONGELMA on se että autostani hävisi yllättäen kaikki sähköt....... auto on siis -62 faikku, johon joku on joskus tehnyt "uudet sähköt", vitun hyvä idea......

    eli autossa on ns. rodiboksi ja kilometri piuhaa.....

    nyt ajattelin että tekis sähköt uusiks ja laittais vain välttämättömät.....eli onko jollain jotain "piirrustuksia" tai muuta ammattitaitoa ko. asiasta???????
     
  2. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Ei se automaattisesti mikään "vitun hyvä idea" ole tehdä sähköt yli 40-vuotiaaseen autoon uusiksi. Lopputulos riippuu toteutuksen laadusta. Mun mielestä kulunut lause "yksinkertainen on kaunista" pätee tähän asiaan enemmän kuin oikeestaan mihinkään muuhun auton osa-alueeseen.

    Näin internetin välityksellä on mahdotonta sanoa, kuinka hyvin tai hyvin huonosti ne sähköt on sinne viritelty. Hyviä ratkaisuja tohon tilanteeseen on kuitenkin vaan:

    1. Hommaat auton alkuperäisen sähkökaavion sekä liitinkuvat, pinnijärjestykset ja kaiken muun mahdollisen tiedon. Teet sähköjärjestelmästä alkuperäisen kaltaisen (orkkis johtosarjan liittimet, laturin mekaaninen säädin, kojelaudan katkaisijat, ampeerimittari käytössä, jne yms). Tää on todella vaivalloinen ja aikaa vievä juttu, varsinkin sopivan väristen ja -paksuisten johtojen löytäminen voi olla aika sattumankauppaa jos ei halua ostaa 100m kelaa jokaista väriä ja kokoa. Sen lisäksi liittimet tuottaa päänvaivaa, 40+ vuotiaan auton liitinrungot ja -nastat on yleensä niin happamat/poikki/sulaneet ettei niistä saa putsattua ehjiä joten joudut joko etsimään uudet orkkis tai reproliittimet tai ehjäämään vanhat jos satut löytämään sopivia nastoja.
    Jos ei reprona tehdä koko johtosarjaa kaikkine tarvikkeineen, tää on vaan MR-autojen juttu mun mielestä.

    2. Teet johtosarjasta suurimmalta osalta alkuperäisen kaltaisen, mutta muutat kriittisimmät komponentit omiin tarkoituksiin soveltuviksi (tälläisiä olis mm. valojen releistys, laturi sisäisellä säätimellä, amp. mittarin korvaaminen volttimittarilla, jakajan kärkien korvaaminen transistorisytkällä yms luotettavuutta parantavat seikat). Tällä tavalla mä tekisin, jos auto on sellanen "käyttöentisöity", eli suunnilleen orkkis kojelauta, mittaristo, sisusta ja yleisilme muutenkin sellanen, että ei ihan heittämällä MR-leimaan muttei mikään katukisapeli.

    tai sitten

    3. Käytät ton "rodiboksin" ja teet kaiken toisin kuin tehtaalla. Helpoin ja halvin, mutta mä tekisin noin vaan jos kyseessä on reilummin muuteltu laite eli aftermarket mittarit, kojelaudan katkaisijat ja koneen apulaitteet.
    Tässä on sekin huono puoli, että tota viritelmää osaa nopeasti korjata vaan sinä tai sitten pätevä autosähkömies.

    Sen verran vielä, että etsi se sähkövika tosta nykyisestä viritelmästä ennen kuin revit raivolla johtoja pihalle. Jos sitä ei löydy kannattaa harkita koko homman jättämistä osaavan vastuulle.
     
  3. ari2004

    ari2004 Gearhead

    Voisikohan ynziltä löytyä apuja? http://www.ynzyesterdaysparts.com/ Itse en ole ko.firmaa käyttänyt, kun kanadasta löytyi autooni valmiit johdinsarjat muutaman kympin edullisemmin.
     
  4. Teme76

    Teme76 1st gear

    Jos ja kun teette niitä sähköjä uusiks (oman mielenmukasesti), ni eiks niistä kannattais piirtää sähkökuvat? Sit ei tarviis olla mikään ennustaja, et niistä sais ees JOTAIN tolkkua...
     

Kerro tästä muillekin!