TBI CAMARO PROBLEM

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Anonymous, 1.8.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    auto on -90 camaro 305efi+5V manual. ongelma on siis tämä: ajelin autollani esson baariin kahville ja pois lähtiessä ei peli enää startannut... jännitemittari ei reagoinut mitenkään avainta käännettäessä ja kun yritin hinaamalla niin ei käy vieläkään :eek: no,ohitin startin releen sieltä kuskin jalkotilasta,alkoi pyörittää avaimesta mutta eipä vaan käy.kaasua kun pumppaa hullunlailla ni vähä yrittää käydä,mutta muuten ei. ECM oli tallentanut vikakoodin 53. jännitepiikki? pensapumppu pelaa ja injektorit syöttää pensaa kaasua pumpatessa. "joutokäyntiventtiili" on vaihdettu. auto vakio lukuun ottamatta peltisarjoja,putkistoa ja msd 6al boksia. auttakaa miestä mäjessä...
     
  2. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Onko sytytyspuoli kunnossa..? Tarkista tuleeko tulpille kipinä. Myös ECM on voinut vioittua, silloin tuskin starttaa...
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ruiskumoottorissa ei muuten ole kiihdytyspumppua, joten miksi pumpata kaasua käynnistäessä, jos ei muuten avaimesta käynnisty??
    Onko siinä autossa maf-sensori, vai map-sensori ?
    Onko havaintoa miten paljon ajettu, onko jakopää mahdollisesti ollut jo niin väljä, että olisi päässyt jako hyppäämään ? Se tapahtuu usein moottoria sammuttaessa ja sitten ihmetellään seuraavassa startissa, kun ei käynnisty.
     
  4. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Joo ei tuo kaasun pumppaaminen ruiskukoneessa vaikuta,saattaa jopa pahentaa asiaa.

    Onko auto TBI vai TPI ?

    Jos ei kerta edes lähtenyt starttaamaan avaimesta,niin vika löytynee sieltä virtalukosta(rattiputken alapäästä jossa varsinainen virtalukko on).

    Mahtaako autossa muuten olla alkuperäinen käynnistyksenesto...?

    Autoko oli manuaali...eli silloin kytkinpolkimella on katkaisija jonka kautta starttivirta kulkee startaten auton vain kytkin pohjassa...onko se ehjä?

    Jos starttaa eli startti pyörittää konetta,niin vika voi olla hyvin sytyspuolella,tuleeko varmasti kipinä ?

    Jos ei tule kipinää,niin voi olla sytytysmoduli jakajasta tullut tiensä päähän.

    Kokeile toista jakajaa jos mahdollista.

    Puola kunnossa ?

    TPS-anturi rikki ?

    Sitten bensapuoli.

    Toimiiko bensapumppu varmasti,miten testattu ?

    Oletko kokeillut kytkeä pumpun pyörimään jatkuvasti ohittamalla painekatkaisijan ja syöttämällä virtaa suoraan pumpulle ?

    Jos auto on TBI,niin jakajan vieressä painekatkaisija (ainakin truck-koneissa),joka ohjaa bensapumppulle virran.
    Jos se rikki,niin auto ei käy,mutta saattaa yskähdellä startattaessa,koska bensapumpunrele antaa lyhyitä sykäyksiä pumpulle aina kun virrat käännetään päälle.

    Toisaalta harvassa TBI-ruiskussa kyseinen pumpunrele edes toimii...oire:pitkät starttaukset.
    Omassakin se oli "jaskana" ainakin kymmenen vuotta...Made in Mexico ja uusi rele on mallia Made in China(original Ac Delco) :rotfl:

    Ohittamalla katkaisijan selviää onko vika siinä.

    Jos käy ohittamalla,niin katkaisija rikki...varsin yleinen vika.

    No nämä olivat vain arvailuja...ei siis tietoa :D
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    autohan oli siis throtle body ruiskulla ja manuaali. kytkimen katkaisija pelaa ja avaimesta starttaa kun ohittaa sen releen eli rele ei saa ohjausta?? kipinä tulee koska auto käy kun kaasua pumppaa mutta tyhjäkäynnillä tai tasakaasulla sammuu... bensapumppu testattu myös suoralla virralla,tulos sama. ilmeisesti ECM on ottan itseensä virtapiikistä koska releen ja ruiskun ohjaus on kateissa. no,ensviikolla saadaa auto skannerii jos sit jotai selviää... kiitos vastaamaan vaivautuneille.
     

Kerro tästä muillekin!