Virran mittaus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Anonymous, 3.8.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Lueskelin vanhoja aiheita ja niissä neuvottiin mittaamaan vuotovirta plus kaapelin ja kengän välistä mutta service manualissa käskettiin mittaamaan miinus navasta ja kaapelista.. Miinuksien kautta mittaaminen ei antanut mitään lukemaa, akku oli tosin vain puolitäysi, vaikuttaako asiaan?

    Apua kaivataan capricelle, sillä akusta häviää virta yön aikana :cry:

    Service manual: irroita negatiivinen akun kaapeli ja yhdistä terminaalin (navan) ja kaapelin välille mittauslaite. Avaimet pois lukosta, ovet kiinni, valot sammuksissa jne.. Odota väh. 60 sek ja lue mittaustulos.. Muuta mittarin aluetta tarvittaessa..

    Jos virtahävikki on yli 25 mA niin irrota ECM sulake ja tarkista muutos virranhävikissä, mikäli alle 10 mA niin vika ei liity ECM:n vaan on jossakin muussa virtapiirissä ( sulakkeen takana) aloita irroittelemalla sulakkeet hot all times. Jos muutos yli 10 mA niin vika on ECM: ssä.

    Jos virranhävikki jäi alle 25 mA ensimmäisessä mittauksessa niin vika on laturissa..
     
  2. GP

    GP 1st gear

    Ihan samantekevää mittaatko sen plus- vai miinusnavan puolelta.
    Kyllä sama nippu elektroneja kulkee molempien napojen kautta eli mittaustulos on ihan sama molemmilta puolilta. Jos sait mittausarvoksi 0 mA niin epäilen, että mittarissa tai kytkennässä ei kaikki ollut kohdallaan.
    Olihan mittari mA-alueella ja mittajohdot oikeissa nastoissa. Jos akku tyhjenee yössä vuotovirta on varmaankin luokkaa satoja milliampeereja.
    500 mA vuotovirta vie 12 tunnissa vasta 6 Ah akun reservistä.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mittarin liitännät olivat oikein.. Voisiko vika olla akussa, selittäisikö niin suuren virtahävikin :eek: Onko akun kuntoa mahdollista testata kotikonstein? :eek:
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    aikaisemmin painittu saman ongelman kanssa samalla palstalla.
    löytyisikö haualla lissää infoa.

    mittari kiinni ja sulakkeita yks kerrallaan irti.
    siinä sulakkeessa missä virran kulutus loppuu, lähempi tarkastelu mitä sulakkeeseen on kytketty ja sitten jne...

    tarkistusta akkusi akkuliikkeessä, niin ei tarvitse arpoa että onko akussa vika..

    terv swedu
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Meinaakko swedu, että kannan akun korjaamolle, joka kymmenen kilometrin päässä?? ja takasin?? Kaikki ei asu ihmisten ilmoilla! :eek: :eek: :wink:

    mittari kiinni ja sulakkeita yks kerrallaan irti.
    siinä sulakkeessa missä virran kulutus loppuu, lähempi tarkastelu mitä sulakkeeseen on kytketty ja sitten jne...
    terv swedu

    Ja alkuun voisit lukea tuon ensinmäisen viestini aiheesta??
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    ymmärsin , että ongelmasi on, että akustasi häviää virta yön aikana?

    Kuinka mittasit, että akku on puoli täysi, happomittarillako (kotikonsti)?

    Voithan ladata akkusi täyteen ja ajaa sen jälkeen korjaamolle.
    tai pyytää naapurin jaskaa kantamaan akun 10 km päähän korjaamolle :rotfl: Polkupyöräkin on keksitty :rotfl:

    varmaan siellä on muitakin laitteita kuin EMC :lol:
    Voithan ottaa laturin piuhat irti .josko purkaako laturi akkusi.

    itse olen joutunut uusimaan pikkuhiljaa akun, laturin.....muuta pientä paranneltavaa. Parhaimmillaan akun purki palamaan jäänyt konehuoneen valo. :lol:

    terv swedu
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    jäi vielä purkautumatta, että lähimpään korjaamoon 15- 20 km :lol:

    terv swedu
     
  8. vespa68

    vespa68 Gearhead

    Pitää nyt kuitenkin varmistaa tämäkin.
    Olihan sinulla se kaapeli irti akusta kun mittasit.
    Eli kaapeli irti ja sitten virtamittarin johdot kiinni, toinen kaapeliin ja toinen napaan.
     
  9. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Jos mittarissasi on olleet piuhat mA -tai A -puolella ja olet jossain vaiheessa epähuomiossa yrittänyt mitata voltteja tällä kytkennällä, niin mittarin sisältä on palanut sulake 99% varmuudella.

    Sen jälkeen A -ja mA puoli ovat täysin död.
     

Kerro tästä muillekin!