Pitäskö bensakoneen sammua?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja lucifer74, 3.8.2005.

  1. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    Kun tossa testailin toimiiko laturi (ei tullut virtasta vaikka herätettä tuli) ja nappasin plussa kengän irti eikä auto sammunut. Voiko tästä päätellä että laturi toimi(i)??

    Kun sinistä savua pääsi hiukka karkuun jossakin vaiheessa ja nyt olis kiva keksiä mistä..
     
  2. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    No niinhän se. Jos auto pysyy käynnissä ilman akkua, niin sillon se lataa.
     
  3. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    No sitä minäkin, mutta pitää varmistaa..
     
  4. Anssi

    Anssi Gearhead

    Muistelenko väärin, vai olikos tuossa semmonen juttu, että sitä akun kaapelia ei pitäisi mennä nykimään irti käynnissä ollessa?! Saattaa huonossa tapauksessa rikkoa sen laturin, jonka kuntoa ollaan testaamassa :wink:
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Nyt kun akku on irrotettu moottorin käydessä, niin todennäköisesti vaihtovirtalaturi on entinen.
     
  6. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    Ei vielä.. Jatkaa käymistä ilman akkua :wink:

    Pitäskö tosta saada ihan normaalilla valokynällä katottua jauhaako laturi akun täytettä, vai vastustaako turhaan moottorin pyörimistä?

    Dilemma on siinä, että tolla kynällä kun kattoo, kytkee toisen piuhan sitten runkoon , laturin maadotukseen tms niin ei muka lataa. Mut auto käy. Hmm..
     
  7. Ola Pallonivel

    Ola Pallonivel 1st gear

    Paa jännitemittari akun napoihin. Motti seis, niin pitäisi olla
    se nimellisjännite karvan yli 12V. Paa mosa käyntiin, silloin
    jännite pitäis olla about 13,8 volttii jos pelaa oikein. Helppoo!
     
  8. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    Liiankin.. Keltäs ny lainaan volttimittaria kun Anssi ei oo tallilla.. :wink:

    Kokeillaan..
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    täyden akun jännite on 12.7 volttia jos menee esim 12.3 ei lähde enään käyntiin auto käyntiin mittari napoihin ja jos jännite alkaa nouseen laturi toimii
     
  10. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    Jep rikkihän se.. Noo, kadetin pikkulaturilla päästiin stadiin ja poiskin..
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Höpötyksiä. Useimmat käynnistyy vielä vaikka jännite on selvästi alle 12.
    Vasta latautuneen akun jännite voi olla 13 korvilla mutta tipuu ajan oloon sinne 12 paikkeille.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Auton kännistymiseen tarvittavat jännite ja virta ovat aikalailla pieniä. Laitoin kerrakin taskulampun 3x1,5v antamaan sytytysvirtaa ja puöräytin veivistä käymään. Hyvin pääsin tarvittavat 15 km.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joopajoo... :odroll: Useimpia autoja ei enää nykyjään käynnistetä veivistä. Yrität varmaan sanoa että auton käynnissä pysymiseen tarvittava virta on pieni. Ei ne tulpat nääs sen enempää virtaa ota käynnistyksessä kuin ajossakaan. Eikä tuokaan edes ole kokototuus. Usein autoissa on vielä bensapumppuja yms härveleitä viemässä sähköä...
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kertokaa nyt tyhmälle, että miten helkkarissa bensa-auto voi pysyä käynnissä, kun virtapiiri on akulta poikki? Ainakin mulla on matka loppunut samantien, kun johto on mennyt poikki, moottori sammunut sytkän puutteeseen ja siinä sivussa säätimet räjähti ja tais mennä galaksit samaan kasaan... Siis dieselillähän on tullut ajettua ilman mitään sähkövehkeitä, kun vähän kärähtivät ja piti korjaamolle päästä, mutta että bensakone, joka tarvii virtasta käymiseen, käy virtapiiri auki?
     
  15. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Kyllä vanha auto pysyy käynnissä jonkin aikaa ilman akkua.

    mutta uusi täynnä elektroniikkaa oleva auto saattaa sammua heti kun releet, molekyylit, hydeemit ja syfilisaattori lakkaa saamasta täyttä virtaa.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Voisko tossa käydä niin, että laturi voi syöttää plussajohtonsa kautta muuta auton kuormaa, jos johto on sopivasti kytketty muuhun piiriin, vaikka akku olisikin irrallaan?
     
  17. Anssi

    Anssi Gearhead

    No juuri siitä tässä on kyse. Laturihan sattuu olemaan useimmiten "sopivasti" kytketty plussakaapeliin. Jos laturi ei mene rikki siitä akun irtikytkemisestä, niin silloinhan se syöttää virtaa laitteille. Jos se laturi taas hajoaa (ilmeisesti tapauksesta riippuen) niin silloin kyllä pysähtyy heti.
     
  18. Tbird62

    Tbird62 1st gear

    Vaihtovirtalaturi tarvitsee "herätevirran" toimiakseen eli akun virran.
    Tasavirtalaturilla voi ajella ilman akkua.
     
  19. Anssi

    Anssi Gearhead

    Jes, sillä tarkennuksella vielä että laturin itsensä tuottama virta on ihan yhtä kelvollista herätevirraksi kuin "akun virta". Sitähän on siis tarjolla, vaikka akun irroittaa moottorin käydessä. Useat gm:n aftermarket-laturit toimivat myös ilman herätevirtaa.
     
  20. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Kyllä ne aftermarket laturitkin herätevirtaa "tarvitsevat", kenttäkäämin magnetointiin pienillä kierroksilla. Kytkentä vaan on joko laturin sisäinen tai esim. noi hienot 1-johtoiset laturit ei herää ollenkaan ennen kuin laturin induktiivinen magnetointivirta on tarpeeksi suuri kenttäkäämille, koska laturista on poistettu koko herätevirtajohdin. Sen takia kaasua pitää polkasta reilusti käynnistyksen jälkeen jotta tollanen laturi alkaa lataamaan.

    Tavallinen SI-, ja CS-sarjan laturikin herää jos ottaa latauksen merkkivalon johdon (herätteen) irti, se vaan vaatii niitä kierroksia vähän enemmän.

    Ulkoista herätevirtaa ei tarvita eikä saada mistään kun laturi pyörii ja kenttäkäämi on magnetoitunut. Roottorin pyörintä riittää magnetoimaan laturin ja ylläpitämään latausta Jos laturin päävirtajohtimen irroittaa laturin pyöriessä se jää lataamaan, tosin jännitteensäätimen referenssi "kuorma" on usein kytketty sisäisesti tai ulkoisesti samaan johtoon, tai viimeistään akulta tulevaan johtoon ja laturin antama jännite yleensä nousee pilviin. GM käytti mm. lyhyttä hyppyjohtoa laturin päävirtanavasta sille referenssinavalle, tai toisissa malleissa joko startin solenoidin päävirtanavalta 2 johtoa laturille, ref. ja päävirta, tai samat 2 johtoa tulipellin päävirtablokilta. Lopputulos on ihan sama.
     

Kerro tästä muillekin!