Takavalot pimeenä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja JonesN, 16.8.2005.

  1. JonesN

    JonesN 1st gear

    Ostin Blazer 83:n noin 5kk sitten ja se on toiminu tähän asti ihan ok. Mutta nyt hävis takavalot ja etuvalojenkin kanssa oli ongelmia.

    Oli ilmeisesti pitkien valojen kytkin vähän jumissa,sillä nyt vaikuttais että etuvalot toimii normaalisti, mutta takavalot on edelleen pimeenä, samoin mittarivalot vaikka nekin on ennen toiminu ok.

    Elikkä, mistä kannattais lähteä etsimään vikaa kun molemmat takavalot on pimentyny?

    Vilkutkin toimi normaalisti tähän asti, mutta nyt kun vilkuttaa vasemmalle jää vilkut palaamaan, oikeelle toimii hyvin. Onko vika siinä harmaassa mötikässä sulakerasian oikeessa alakulmassa vai voiko polttimon palaminen vaikuttaa asiaan?

    Mä en sen tarkemmin tiedä missä järjestyksessä ja miten nää viat on alkanu ilmoitella itsestään. Auto oli veljellä 6 viikkoa lainassa ku olin ite työmatkalla.

    Näin aloittelevana "harrastajana" on parempi kysyä ennenku rupee tekemään typeryyksiä....
     
  2. pepechevy

    pepechevy 1st gear

    mulla oli gemsussa melkeen samanlaiset viat, vilkun laitto päälle ni sytty kaikki parkit ja jarrua paino ni sytty kaikki valot.. vika löyty= ei ollu koko vilkkurelettä autossa, johan toimi ku osti uuden. katoppa rattiputken viereltä semmosta irrallista relettä joka roikkuu pelkästään johdoissa. se on vilkkurele. kiinteästi sitä tuskin on asennettu sulaketauluun. mun gmc oli vm -89. uus rele makso 3.50 eurova ettei kallis korjaus ollu, mutta vikaa sai etsiä jonkin aikaa. toinen vaihtoehto on että siitä on ratin alta eli ku ottaa ratin irti, ni sieltä menny jotain vilkun osia.

    toivotaan että oli apua 8)
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Noniin, nyt on vilkkurele vaihdettu.Mä en löytäny relettä johdoista mutta sen pyöreen harmaan releen vaihto siitä sulakerasiasta ainakin autto ongelmaan, eli vilkut toimii. :D

    Jäi vielä tosta ekasta viestistä mainitsemaatta että parkit ei toimi missään tilanteessa, ja ne takavalot on edelleen pimeenä.

    On tääsä tullu mietittyä tätä tilannetta ja tullu sellaiseen tulokseen että mulla on parkkivalo piirissä jokin häiriö? :oops:

    Elikkä ajovaloilla ja takavaloilla ei ole loppujenlopuksi mitään yhteistä, vaan takavalojen pitäisi ruveta palamaan jo siinä vaiheessa kun parkit laitetaan päälle. :odroll:

    Sulakkeet ok, ja polttimot olen takaa tarkastanu ja toisen vaihdoin varmuuden vuoksi, mutta ei auttanut.
    Täytyis varmaan tarkistaa polttimot edestäkin.
     
  4. Rokrami

    Rokrami Gearhead

    Blazerin sähköjä sen paremmin tuntematta tuntuis/vaikuttais valokatkaisija vialta, itse ainakin vaihtaisin ekana sen koska ilman valojen releistystä tuppaavat olemaan melkoista kulutustavaraa...
     
  5. tampio

    tampio 1st gear

    ootko kattonu maadoituksen?aika moni ongelma on itellä johtunu huonosta maadoituksesta :eek:
     
  6. Aako

    Aako 1st gear

    Valokatkaisin vaihtoon.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo, nyt on vika löytyny ja korjattu.

    Valokatkasimessa ittessään ei ollu vikaa, vaan vika oli sen johtoliitoksessa. Sinne on ilmeisesti päässy kosteutta tai liitin ollu vähän löysällä, ku se oli sulanu parista kohtaa aika pahastikin.

    Laitoin uudet liittimet ja vaihdoin sulakkeen, niin jo rupes kaikki valot taas toimimaan.. :lol:

    Kiitos kaikille neuvoista.... :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!