Flekti polttaa sulakkeet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Anonymous, 21.8.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyseessä chrysler voyager 3.3 jossa kaksi sähköistä flektiä.Polttaa sulakkeita jatkuvasti.
    Ainakin toinen flekti näyttäis leikanneen kiinni,toinen toimisi.Mutta vaikka kiinni leikanneen johdot on olleet irti sulakkeita palaa silti,mikähän vikana?
     
  2. ViLU

    ViLU Gearhead

    Toinenkin flekti on leikkaamassa kiinni? Jos flekti on oikeen vanha ja laakerit alkaa olemaan lopussa niin flekti alkaa tahmaamaan ja näinollen ottaa enemmän virtaa ja polttaa sulakkeen...
     
  3. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tämä nyt menee vähän muistisolujen kaivelun puolelle. Muistaakseni siinä on erillinen lämpötunnistin/ohjausrele siellä kuskinpuolella alhaalla sisälokasuojassa konetilan puolella. Sen saa esiin kun irrottaa muistaakseni imuilmakanavan. Musta palikka jossa flektiolle emneviä johtoja. olisikohan siellä vikaa tai oikosulku. Paikallinen Chysler merkkihuollon varaosatietäjä kertoi että niissä releissä oli joku kestävyysongelma, joka on sittemmin korjattu.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Juu,on siellä ilmanputsarin alla se rele.Tiedän että sekin on altis vikaantumaan,mutta katsoin jo tuota relettä ja näyttäisi että kyseessä olisi päivitetty versio.Että ehkä jo vaihdettu???

    Ja voisiko olla mahdollista että releen takia menee sulakkeet??

    Itse en pahemmin sähköhommista tiedä mutta voisiko syy olla kuitenkin kulahtaneet flektinmoottorit tai sulaneet johdot??
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vielä sellainen juttu että flekti toimii hetken,,,,mutta ei kauaa kun sulake on jo palanut.
    Joten jos oikosulku jossain,,niin eikö sulake palaisi heti eikä flekti edes värähtäisi.?
     
  6. ViLU

    ViLU Gearhead

    Juurikin niin, jos oikosulku olisi niin sulake palaisi heti, eikä flekti pyörisi ollenkaan. Jos sen flektin sulake on mikä pitääkin ja se palaa tällähetkellä pienen ajan päästä niin luultavasti siinä flektissä on sitten jotain vikaa. Onhan se toinenkin "leikannut kiinni", joten tälle toisellekin on odotettavissa samanlainen kohtalo...

    Edit: Hipsut lisätty, kun alettiin n*ssia pilkkuja...
     
  7. Jasca

    Jasca 1st gear

    Ihan sivukaneettina... Sähkömoottori harvemmin leikkaa kiinni, siis samalla tavalla kuin polttomoottori.

    Sähkömoottorin yleisin "vika" lienee kuluneet hiilet, mutta liki yhtä usein myös kuluneet laakerit; liukulaakerit (joita sähkömoottoreissa liian usein käytetään) eivät ole ikuisia ja kun laakeri kuluu tarpeeksi, alkaa roottori ottamaan kiinni staattoriin -> seurauksena oikosulku. Normaalisti välissä pitää olla tietysti ilmarako. Jos kontakti on vasta hetkittäinen ja/tai hyvin hento, ei oikosulkuvirta nouse niin suureksi, että sulake palaisi välittömästi.

    Mikä oli siis idis?!? Se, että jos osaat värkätä itse, niin korjaa vanhat moottorit ennenkuin käyt ostamassa kalliit merkkituotteet! Laakereita saa laakeriliikkeistä (vanhat malliksi mukaan) eikä maksa paljoa. Vaikka toisaalta... eipä tarvikeflektitkään paljoa maksa :-?

    - Jasca -
     
  8. ViLU

    ViLU Gearhead

    Tietääkseni itse roottorin "rungossa" ei kulje minkäänlaista virtaa. Sehän kulkee vain siellä käämissä. Elikkä jos roottori ottaa kiinni staattoriin niin se meinaa sitä, että moottori ei enää pyöri tai pyörii "raskaammin", josta on seurauksena suurempi virrankulutus ja sulakkeen/moottorin palaminen.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Asiasta vielä lisää..Tuo toinen moottori pyörii tosiaan niin vaikeasti että se ottaa kiinni kyllä johonkin.

    Merkkiliikkeessä "moduli" jossa on muovitunnelit ja kiinniniitatut flektit maksaa yli 500e.Erikseen osia ei myydä.

    Myös itse sähkömoottorit ovat kasassa siten etteivät aukea kuin laikkaamalla.Sähkömoottorit on myös niitattu muovitunneliin.

    Sähkömoottorit on kuitenkin vaihdettavissa laikkaamalla niitit auki ja päätinkin ostaa vähänkäytetyt mootorit eräältä osamyyjältä.Oli huomattavasti halvempi vaihtoehto
     
  10. ViLU

    ViLU Gearhead

    Laakerit luultavasti loppu.

    Todella kettumaisia tollaset laitteet, mitä tee-se-itse mies ei pääse korjaamaan. Sen flektin olisi varmaankin saanut kuntoon laakerien vaihdolla, jos olisi ollut avattavissa...
     

Kerro tästä muillekin!