keskuslukko, takalasi ja mittariston valot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja jannek_78, 23.8.2005.

  1. jannek_78

    jannek_78 1st gear

    Hei !

    Nyt tulis jokunen kysymys tietämättömältä. Elikkä auto on 84 GMC jimmy.

    Eli ensimmäisenä mietityttää tämä keskuslukon toiminta. Eli kuskin ovesta avaimella avaamalla aukea kuin pelkkä kuskin ovi. Sisäpuolella olevasta napista toimii keskuslukko moitteetta. Eli mistäpäin tässä kannattaisi ruveta etsimään vikaa. Miten näissä toimiiko keskuslukko sekä kuskin että apparin ovesta.

    Sitten tämä takalasin ohjaus. Eli onko tätä takaluukun lasia mahdollista laskea mistään muulta kuin sisältä olevasta kytkimestä. Takaluukussa olevasta lukosta ei ainakaan tapahtunut mitään. Varmaankin rikki.

    Sitten vielä millaiset polttimot ovat jimmyn mittaristossa ja paljonko niitä suunnilleen menee eli vois ostaa ja vaihtaa kaikki polttimot kerralla.
     
  2. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Se ettei keskuslukko avaa avaimella muita lukkoja on täysin normaalia ainakin tuon ikäisissä jenkeissä. Siinä on ajateltu turvallisuutta, ettei samanaikaisesti lukkoa avatessa muista ovista autoon pääse ei toivottuja henkilöitä. Siksi sitä keskuslukkoa täytyy käyttää oven sisäpuolelta.

    Taka-ikkuna pitäisi laskea myös sieltä takaluukun lukosta. Kytkimen sijainti vain on huonossa paikassa pitkä-aikaisen ja toimintavarman käytön kannalta. Kannattaa jossain vaiheessa poistaa takaluukun sisäpelti ja luukku kiinni sekä ikkuna ylhäällä tutkia mitä asian eteen voi tehdä.

    Mittaristovaloja on aika paljon jos haluat vaihtaa myös kaikki varoitusvalot. Hämärä muistikuva on, että sinne menee alun toistakymmentä polttimoa. Suositeltavaa olisi käyttää 3W lasikantoja. 5wattisiakin voi käyttää, mutta niiden tuottama lämpö sulattaa kantoja. Tietysti yksi mahdollisuus on käyttää lasikantojen tilalle tarkoitettuja ledejä, eivät ole halpoja sekä napaisuuden kanssa täytyy olla tarkka ( toimivat vain toisinpäin painettuna, joten summissa ei voi asentaa).
     
  3. DD6

    DD6 Gearhead

    Ominaisuus, ei vika. Jenkkityylinen kaappauksenestokeskuslukitus (hieno sana).

    Edit: jahas, minuutilla myöhässä.
     
  4. frimma-q

    frimma-q 1st gear

    Juu , parikymmentä vuotta sitte yks Mersukuski kehu , että hänellä kuskin oven lukon kautta aukee kaikki ovet , no oli yks pitkään jenkeillä ajanu kaveri siinä (Dodge Laine) joka tuumas siinä tapansa mukaan hieman venytellen , nii , tehtaalla Saksassa säästäneet yhden lukitussolenoidin , köyhämalli mikä köyhämalli , silloin jo tiedossa miksi jenkkien ovet kytketty toimimaan juuri niin , että vain kuskin ovi aukes avaimella (kaappaus/ryöstöehkäisin). Kyseinen kehuja :( ei enää senjälkeen maininnut meille haaramoottoristen omistajille mitään vajaalohkoisestaan. Me kyllä välillä kysyttiin :D :D
     
  5. isok5

    isok5 1st gear

    Taka luukun kytkimessä on sisällä pienet messinki kielekkeet jotka katkeavat tai hapettuvat.Lukko härdelli on kahdella 3/8 pultilla kiinni.Mittaristoon menee muistaakseen 6kpl ja tosiaankin 3W(iso lasikanta) koska kannat sulavat.Itellä oli sunnuntaina auki koko paska.Pienenä vinkkinä mittariston avaukseen:pudota rattipylväs alas (kaksi mutteria/15mm hylsy+pitkä jatko) ja yritä ujuttaa valokatkasin ekaks ulospaneelista,että saat tilaa vasemmalle koska ilmasuulake tekee tiukkaa oikealla.Sitten lasi pois ja se väli osa ja alkaa näkymään.Taivutetut kärki pihdit on kova sana polttimia irrotetaessa.
     
  6. jannek_78

    jannek_78 1st gear

    kiitän paljon näin sitä vaan joka päivä oppii tuosta autosta jotain. Tuo on ensimmäinen jenkki mikä mulla on, joten varmaankin saatte varautua siihen että jokunen kysymys saattaa silloin tällöin tipahella :)
     
  7. Konte

    Konte 1st gear

    En ole varma onko tätä tuossa Jimmyssä, mutta omassa Chevyssä kuskin oven lukko toimii siten, että normaali lyhyt avaimen kääntö avaa vain kuskin oven ja pitämällä avainta pitempään avausasennossa aukeaa loputkin ovet.
     

Kerro tästä muillekin!