Sytytysennakko for dummies

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja javu, 17.9.2005.

  1. javu

    javu 1st gear

    Kevyesti nakuttavan koneen kanssa pähkäillessä (ei muuta vikaa / haittaa tunnu olevan kuin se ääni) hommasin sytytysennakkolampun ja ohjeiden mukaan aloin asiaa tutkimaan.

    Virranjakajan alipaineletku irti + tulppa päähän, lamppu kiinni auton edestä katsoen oikeanpuoleiseen ensimmäiseen tulpanjohtoon ja valkoinen merkki siihen pyörivään osaan koneen edessä :)
    Koneessa oleva asteikkolevy näyttää arvot 0-12 mutta siihen uraan vedetty valkoinen viiva vilkkuu reippaasti yli asteikon, silmämääräisesti jossain arvoissa 20-30. Kun kääntää virranjakajaa niin että merkki tulee asteikolle, esim. kohtaan 12 niin koneen käynti hidastuu huomattavasti mutta sivuääniä ei pahemmin tule ja ajotuntuma on kutakuinkin samanlainen kuin ennenkin. Väänsin kuitenkin jakajan korvakuulolla samaan kohtaan kuin alunperin olikin., eli siihen jossa kone käy reippaimmin.

    Olis kiva saada vähän rautalankaselvennystä tähän ;)

    Kone on siis todennäköisimmin 60-70 -luvun vaihteen Chevy 350, voi olla vähän uudempikin. Manuaaleissa suositellaan ennakkoa välillä 2-12, mutta vaikea sanoa kun ei vielä tiedä mitä mallia tarkalleen tuo kone on.

    Niin ja tuosta nakutuksesta en tiedä johtuuko edes koko ennakosta vai mistä vai onko ihan normaalia vanhan koneen ääntä kun ei se kovin pahalta kuitenkaan kuulosta ja auto toimii, bensaakin menee vain n.14 l/100km vaikka iso auto onkin (Bel Air -69).
     
  2. janzamar

    janzamar 1st gear

    riippuu vähän siitäkin miten paljon ajettu kone..
    jos on vanha ja alkaa olla väljää jakajassa ja muutenkin niin ajotuslampulla ei tee mitään.
    no vähän näkee sinnepäin,mutta tarkkaan ei saa säädettyä.
    elikkä ihan korvakuulolla tosiaan..
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eli miten tää korvakuulolta säätäminen toimii, siihen kohtaan stop missä eniten kierroksia tyhjäkäynnillä? Pääteeks tää vaan kaasarikoneisiin?
     
  4. janzamar

    janzamar 1st gear

    tulppien väriä ja ääntä kun seurailee..
    ja johtuuko nakutus ajotuksesta vai onko venttiileissä väljää jne,laittaa siihen mikä parhaalta tuntuu.
    jos kilkattaa ja säätämällä saa pois niin ajaa ja seuraa kulutusta,lämpöjä jne..ja tulppia sillon tällön katsoo,ei saa olla liian vaaleat muttei ihan mustatkaan,paketissa olevan kahvin ruskea olis kai se oikea väri suurinpiirtein.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    sulla on koneessa varmasti vähän liikaa ennakkoa,saattaa tehdä tuhoja koneessa,se nakutus voi olla ennakko varoitus sille että,poksauttaa kohta mäntään reijän :mad: 20-30 astetta perusennakkoa+alipaine+keskipako ennakot,tekee yhteensä ainakin 50-60 astetta kokonais ennakkoa :mad: joka on reilusti liikaa.laita perus ennakko 6-10 astetta ilman alipaineletkua,kone tyhmäkäynnillä 600-800 rpm.tuskin koneessas jakaja olis niin väljä,etteikö lampupulla vois säätää syttyä kohdalleen.korvakuulolla säädetty ennakko on useimmiten päin hanuria,luota vain siihen lamppuun,parin asteen heittely on tavallista väljyyttä vakio jakopäässä,kun autossa on jo kilometrejä.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    tuo nakutus kertoo sen,että ennakkoa on rajusti liikaa :mad: kohta kilahtaa kone :odroll:
     
  7. jonesv8

    jonesv8 Gearhead

    Tyhjä käynnin ennakko ei oo niin tärkeä vaan totaali ennakko mitä jakaja antaa isoilla kieroksilla (4000-5000 rpm) eli noin 30-40 astetta ennakkoa riipuen koneen virityksestä ja polttoaineen oktaanista.Hakemalla sen löytää;eli vähän kerrallaan lisää ennakoo ja kokeilee (ajaen) reippaasti kiihdyttää.Jos nakuttaa niin ennakkoa pienemmälle.
     
  8. Ck

    Ck Gearhead

    Ite säädin niin että alipaineletku irrotettuna kierrokset korkealle ja ennakko 35 asteen tuntumaan, perusennakko jää mihin jää. Ja hyvin pelaa.
     
  9. Fairlane69

    Fairlane69 1st gear

    Kannattaa hankkii valmis teippinauhaa, johon on painettu asteluvut, niin näkee ennakon kehitttymisen isommillaki kierroksil.
     

Kerro tästä muillekin!